Bara svart/vitt på Tv:n

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Varför får jag bara svart/vitt på tv:n från min Tv-out på datorn?
Det är iofs SVHS ut från datorn å jag har ingen SVHS kontakt i Tv:n.
Men jag har testa både från SVHS till Scart in i tv:n = svart/vitt
SVHS till vanlig RGB (dock bara video sladden men jag vet inte vad den kontakten heter) = Svart/vitt
Dessutom har jag testat nån adapter som ska lura tv:n att tro att det är vanlig videosignal via nån adapter = ingen bild alls.

Nån som har nått tips på vad jag kan hitta på?
Vore skönt att få det att funka.

Jag hade motsvarande problem när jag skulle koppla in min bärbara dator till TVn och köra DVD. Jag vartvungen att köpa en SVHS kabel för att kunna få färg.

Någon kanske har en lösning trots att du inte har SVHS i TVn :confused:

Sen kan det även bero på att du har för gammal TV (10+ år)

Det kan bero på framförallt två saker, dels att du har fel videoformat i inställningarna för grafikkortet (dvs, NTSC istället för PAL) eller så är din TV för gammal som arv sa, den klarar då inte en s-video signal via scart (problemet är att s-video har färg och ljus separerat men hanterar bara en kombinerad färg/ljus signal).

Vad som garanterat funkar om det är TVn som är felet är att köpa en en s-video -> scart-adapter från http://www.s-video-to-scart.com/. Den funkade för mig iaf. Den är iofs ganska enkel att löda ihop från en vanlig s-video->scart-adapter (en som jag förmodar att du redan har) men orkar man inte strula själv så funkar den bra.

Jag har fått det att funka nu, dock inte helt utan komplikationer.
Jag har en SVHS - Scart sladd fast med den blir det bara svart/vitt.
Däremot har jag nån lustig box som kopplas till PS2 kontakt, Extern skärm (jag har en laptop) & Scart/video in på tv:n, med den får jag bild å med en annan sladd ljud.

Fast då blir det pytteliten bild på datorn, vilket iofs säkerligen bara är en inställning som jag inte hittar.

Faan att det ska vara så här mekigt att få bild på tv, som btw är ca 5år gammal en Samsung 32" widescreen som kostade typ 9995:- vid inköpstillfället.

Tack för hjälpen alla om ni kommer på nån enklare lösning så man slipper en miljoon sladda på golvet får ni gärna hojta till.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back