Bara kalluft från värmepaket!!

Fast inte hur mycket ren glykol som helst, du vill ju inte ha över 5-60% för därefter börjar fryspunkten stiga igen.

Ja, vad fan är det med det, har hört det så länge jag levt och har ofta haft ren glykol, eller nära på i många olika bilar utan problem. Men vi har ju sällan under tjugo häromkring, så det kan ju påverka.

Varför? Betyder det att ren sprit fryser före absoluten?
 
Hittade en värmefläkt på kontoret som jag placerade under motorhuven i riktning kylet. Får se om det värmer upp något så pass att jag vågar köra till verkstan!
 
Var glad att det iaf blåser. På en Golf 3 jag hade kom där bara lite rök/dimma när man vred på fullt :huvet

Hade blivit översvämning i luftintaget pga fullt med löv i avrinningen.
 
Nej, i expansionen med motorn igång, fyll på alltsom det går åt tills det är fullt.

Är det inte som på andra usa järn där expansion sitter efter ett trycksatt lock likt hoj. Isf skall glykol fyllas direkt i kyl initialt, därefter expansion till medel och slutligen på med lock.
 
Samma sak hände på en av mina gamla bilar, då var det slut på kylarvätska. Slutade med att motorn överhettade och la av, var ett intressant rökmoln som kom ur motorn när jag rullade in till vägkanten. Det konstiga var att motortempen låg på normalnivå nästan helt fram tills att motorn la av. Vet inte om det blev permanenta skador på motorn då bilen vart stulen av nån pundare som krockade den. Tydligt var att motorn fungerade en liten stund i alla fall.
 
Är det inte som på andra usa järn där expansion sitter efter ett trycksatt lock likt hoj. Isf skall glykol fyllas direkt i kyl initialt, därefter expansion till medel och slutligen på med lock.

Från -07 är det inget lock på kylet, men är dock inte helt hundra så du kan mycket väl ha rätt.
 
Hur kallt har du i garaget? :7peta

Bah, man är väl man?

Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.

Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.

Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.:D
 
Tack för massa bra råd:)

I morse en timma före jag åkte hem slog jag i en kanna varmt vatten direkt i kylet . Det funkade bra såvida att det kom värme direkt från fläkten då motortempen höjdes :) Sedan har tjejen kört runt på massa jobb under dagen och inget verkar tagit skada.. :tummenupp
 
De var ju bra. Ha lite koll hela tiden. Speciellt under vintern nu så kolla en gång i veckan de skadar inte. De flesta bilar verkar tycka de är roligt att sluta kylarvatten.
 
Jag hade samma problem själv i dagarna. Har fyllt på med bara vatten vid ett antal tillfällen och nere i skåne har det inte varit nåt problem.
Men nu lite längre norrut så fick jag i förrgår ingen värme och motortempen steg sen släppte det i värmepaketet och jag fick värme i kupen men kylaren var nog fortfarande pluggad för motorn blev varm och jag fick dra upp kupefläkten samt värmen på max och lyckades kyla motorn via värmepaketet. :)
Och det var inte förrän jag stannade och fartvinden försvann som motorns värme fick pluggen att släppa i kylaren.
Sen fyllde jag på med lite ren glykol men har antagligen för lite glykol för att klara de värsta köldknäpparna framåt januari-februari. Ska mäta vätskan om några dagar när det hunnit blanda sig från expansionskärlet.
 
Bah, man är väl man?

Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.

Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.

Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.:D

Jag måste testa det där med ren glykol...

Vad gäller min sprit så ligger den alltid i frysen. Särskilt på sommaren är det fint. Nu till glöggen är det kanske mindre mening...
 
Sen undrar jag vad som händer med vattenpumpen om den startas i en frusen kylarvätska?
På min gamla bil hände ingenting, d.v.s. den tog ingen skada av att startas med frusen kylarvätska. Hade snålat på glykolen, men så länge det finns någon glykol kvar brukar det bli mer sörja än hård-is vid måttliga tempreraturer.
 
Bah, man är väl man?

Nej, men jag har aldrig förvarat glykolen i värme och har haft många dunkar liggande i bilar för att efterfylla och ingen har någonsin frusit.

Tag upp ämnet med en bekant och han hävdade exakt samma sak som jag, inte heller han hade stött på frusna expansionskärl eller dunkar med ren glykol i. Han tillade att även dom regelmässigt använde ren glykol (kom ofärgad i fat) i värmeväxlare uppåt landet för att klara sig ifrån problem.

Så nu skall jag fan ta och ställa in en hutt i frysen och se om den fryser, gör den inte det ser jag det som en vedertagen myt.:D

Det är inte någon myt.
Rent vatten fryser vid 0 grader. Ren glykol fryser vid ca -13 grader. En blandning med 60% glykol fryser först vid -40 grader.
Dock är risken väldigt liten att glykol som fryser ska förstöra grejor. Den expanderar och kristalliserar inte på riktigt samma sätt som vatten så det blir inte frostsprängning i samma utsträckning. Dessutom tinar den förbaskat mycket fortare än vatten då den har mycket lägre smältentalpitet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top