Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag tycker personligen det är bättre att de lägger pengarna på konst än att köpa en massa mark, bomber och granater.
Dom som köper konst brukar sällan ha bomber och granater som alternativ investering.
På marken växer det oftast någonting så det finns en naturlig avkastning. Det är oftast en ganska rationell investering om den kan göras till rätt pris.
Konst är också ofta en investering, men om man investerar i rätt konstverk. Men hur avgör man vad som är rätt konstverk? Följ flocken och anta att flocken ser nåt som du själv inte kan se? Eller köp det som du själv gillar oavsett vad flocken tycker?
Jag gav bort en ful samlarlampa förra året som egentligen hadde följt med ett bohag. Det var tydligen någon designad samlar-sak från kanske 70-talet enligt kärringen som ägt den från början. Hon ville gärna behålla den och jag kunde ha behållt den. Men jag tittade på den och tyckte den var ful, och inget jag ville spara i mitt hus. Jag tror inte att tanten heller tyckte den var vacker utan hon hoppades nog bara på att den skulle stiga i värde som säljaren sagt. Jag gav tillbaka lampan åt henne utan att tveka.
Däremot har jag andra gamla saker i huset som jag inte skulle ha gett tillbaka för jag gillar dom.
Jag litar på mina egna åsikter. Jämför med dom som hellre litar på att andra vet bättre, dom skulle nog ha valt att behålla lampan eftersom den ju enligt ursprungliga säljaren var nåt som skulle stiga i värde.