Bara en liten fundering

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Satt och funderade lite på en sak. Visserligen kommer detta aldrig att hända men ändå!
Jävligt dumt, men en fråga kräver ett svar.

Om jag skulle få upp min hoj i ljusetshastighet vad skulle hända då om jag tände lyset vid den hastigheten?
Kör jag i kapp ljuset så att det inte lyser något framför hojen eller hur blir det?

Jag är ingen fysiker precis, men oavsett hur fort du kör så rör sig väl ljuset med ljusets hastighet (under de förhållandena) och inget annat?

Så ja du borde köra ifatt ljuset, det är min gissning iallafall.

Borde inte ljuset anta att du som betraktare står stilla eftersom det utgår från dig, och därmed hålla ljusets hastighet ifrån dig? Tänk dig att du har ett gevär på hojen som har en utgångshastighet på 1000m/s, du gasar upp i 3600km/h och avfyrar ett skott, skulle då kulan stå stilla?

Är lite lurigt sånt här men personligen tror jag att du skulle bryta mot reglerna för tid och rum så att när du slår på lyset så löses både du och hojen upp i atomer för att sen förenas och förvandlas till en burk med bullens pilsnerkorv.

Roligt tråd :D

Det bör inte lysa om du slår på lyset i den hastigheten eftersom att du dår färdas lika fort som ljuset, det är ju ungefär som att du kan springa i 90 knyck och står på taket till bilen som kör i 90 knyck och hoppar ner och springer, vad händer då förutom att du bryter en massa ben ,så om du kunde springa 90 knyck så skulle du ju springa lika fort som bilen.

Men ifall du vill testa vad som händer i ljusets hastighet så får du använda min hornet som försökskanin för att nån hastigheten.

Edit: va fan har jag skrivit?:va

Hur det skulle se ut eller så kan jag inte gissa på. Men efter som att ljustetshastighet är den absolut maximala och massan kommer att gå mot oändligheten så kommer det ju också att krävas oändligt med energi för att kunna driva fram dig i denna hastigheten så du kommer att ha fullt upp med att ta hand om dina problem med alla värme. :D

så kan du ju inte göra, verkar livsfarligt... ljuset går runt jorden 7.5 ggr på 1 sekund så kommer du komma ifatt natten jättesnabbt. då kommer du att behöva köra i mörker utan en lampa som inte funkar. och köra i dom hastigheterna du pratar om i mörker är inte att rekomendera. :7peta

en grej jag har funderat på (förlåt för att jag tar tråden) är ifall man åker till nordpolen och springer runt polen några varv och sen åker hem igen, är man i framtiden då? :va

:fyllisar

edit: svar på din fråga måste enligt mig va att du inte får nån hjälp av lampan.

Boman skrev:
Satt och funderade lite på en sak. Visserligen kommer detta aldrig att hända men ändå!
Jävligt dumt, men en fråga kräver ett svar.

Frågan kräver verkligen ett svar. Min gissning är att för dig som kör ser du inte ljuset. Din strålkastares ljus rör sig inte i förhållande till dig eftersom ljushastigheten är begränsad.
För en person som står brevid och ser dig åka förbi blir nog upplevelsen en vit prick som blinkar till, förutsatt att en del av strålkastarljuset går rakt ut åt sidorna. Det ljus som går snett ut från strålkastaren kommer att bli påkört av motorcykeln och därför inte lämna strålkastaren.

Dessutom borde det bli samma effekt som för ett flygplan som flyger över ljudhastigheten. Eftersom du åker rakt fram och ljuset måste färdas i sidled för att nå fram till betraktaren så kommer motorcykeln att ha blåst förbi innan den syns. :yoparty

Ingel skrev:
en grej jag har funderat på (förlåt för att jag tar tråden) är ifall man åker till nordpolen och springer runt polen några varv och sen åker hem igen, är man i framtiden då? :va

:fyllisar

edit: svar på din fråga måste enligt mig va att du inte får nån hjälp av lampan.

Du kommer inte komma till framtiden för att efter ett halvt var så kommer du ju att backa i tiden igen, kolla in hur det funkar med tidszonerna. Det en du kommer att ha lyckats med är väl antagligen att för frysa det käraste du har.
:rolleyes:

Ljusets hastighet (betecknas c) är hastigheten för en foton i vakuum, och är den högsta möjliga hastighet någonting kan uppnå. Ljusets hastighet i vakuum är en fysikalisk konstant och är exakt 299 792 458 m/s. Denna hastighet är oberoende av observatörens rörelse – två olika observatörer kommer alltid uppmäta samma hastighet, oavsett hur de rör sig i förhållande till varandra. Anledningen till att det är exakt den siffran och inte ett decimaltal, är att enheten meter är definierad utifrån ljusets hastighet. Som jämförelse kan sägas att ljuset kan gå jorden runt sju och en halv gång på en sekund.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusets_hastighet

Gothmog skrev:
Ljusets hastighet (betecknas c) är hastigheten för en foton i vakuum, och är den högsta möjliga hastighet någonting kan uppnå. Ljusets hastighet i vakuum är en fysikalisk konstant och är exakt 299 792 458 m/s. Denna hastighet är oberoende av observatörens rörelse – två olika observatörer kommer alltid uppmäta samma hastighet, oavsett hur de rör sig i förhållande till varandra. Anledningen till att det är exakt den siffran och inte ett decimaltal, är att enheten meter är definierad utifrån ljusets hastighet. Som jämförelse kan sägas att ljuset kan gå jorden runt sju och en halv gång på en sekund.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusets_hastighet

Äsch! Du han före mig. Jäkla Messserschmitter :fatta!
Men visst, ljusets hastighet är densamma relativt dig, oavsett hur fort du rör dig, så det kommer att se ut som vanligt (men kanske lite fortare?). Den riktigt intressanta frågan är: Hur ser det ut från min synvinkel när du blåser förbi i ljusets hastighet med lyset på??? :tomten

Orca69 skrev:
Borde inte ljuset anta att du som betraktare står stilla eftersom det utgår från dig, och därmed hålla ljusets hastighet ifrån dig? Tänk dig att du har ett gevär på hojen som har en utgångshastighet på 1000m/s, du gasar upp i 3600km/h och avfyrar ett skott, skulle då kulan stå stilla?

Är lite lurigt sånt här men personligen tror jag att du skulle bryta mot reglerna för tid och rum så att när du slår på lyset så löses både du och hojen upp i atomer för att sen förenas och förvandlas till en burk med bullens pilsnerkorv.

Det liggar mycket i det du säger! Det blir nog så. Faan va skönt att man har lyse när man är ute och glider. :tummenupp

heimdal skrev:
varför kan inget röra sig fortare än ljuset d?
Det finns inget som säjer att man inte kan röra sig snabbare än ljuset, men däremot blir det svårt att accelerera sig dit.

Grejjen är den att massan ökar vid ökad hastighet, och när hastigheten går mot ljusets går massan mot oändligheten. Den kraft som skulle gå åt att accelerera något med oändlig massa skulle alltså också behöva vara oändlig.

Gothmog har rätt, ljuset åker ifrån dig med ljusets hastighet. Dessutom, om du möter en bil som du bländar, och han mäter ljushastigheten på ljuset från dina lyktor så får han resultatet att ljuset möter honom med ljusets hastighet.

Om vi säger såhär.

Någon Spelar RIKTIGT HÖG musik.
Samtidigt så åker nått fordon i högre hastighet än ljudet.
Stannar efter säg 1 mil.

Kmr den då köra ifatt ljudet för att sedan höra det ?
Borde den ju göra

Freddola skrev:
Om vi säger såhär.

Någon Spelar RIKTIGT HÖG musik.
Samtidigt så åker nått fordon i högre hastighet än ljudet.
Stannar efter säg 1 mil.

Kmr den då köra ifatt ljudet för att sedan höra det ?
Borde den ju göra

Ja, varför skulle man inte höra det?
Precis som om du plaskar i ena sidan av badkaret och sen springer över till andra sidan innan vågen har kommit dit.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg