Bara dog... ingen förklaring? Startade senare

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ute och körde i söndags med pärlan. Har bara kört henne 300 mil och än så länge inte haft några somhelst problem.
Har legat och kört på lite snabbare en kortare sträcka, utan att pressa motorn, kommer ikapp och saknar in för att lugnt och fint köra om en polisbil. Så fort jag kommer om så slocknar motorn lite för lite med de vanliga soppatorsk tendenserna, ni vet när motorn inte ger så mycket respons på gasen men orkar hålla farten i några meter innan den ger upp för att man sen ska vrida på reserven.... Ni känner till det hela

Stannar hojen och farbror polis blinkar lite, stannar bilen och går ut för att hälsa och fråga om jag har några problem med cykeln, jätteschyssta... Jag säger att jag tror att det är soppatorsk och försäkrar polisen om att jag kommer lyckas få hjälp att hitta lite soppa så jag kan ta mig hem. Leder hojen en bit och ställer den, kollar tanken men hör att det skvalpar men den vill inte starta på reserven heller. Mätaren står på 20 mil rätt så exakt sen förra fulltankningen. Lånar en annan hoj för att senare komma tillbaka med lite bensin (5dl) och då startar hojen DIREKT! Åker till macken och får i 14 liter... så jag borde haft soppa kvar.

Tes..
- Hojen slocknar (soppatorskaktigt)
- Försöker starta, om så på reserven. INGEN respons, bara startmotorn som går runt, tänder inte ens litegrann
- Hojen får stå 20 minuter + 5dl bensin så startar hon trots att jag tror det fanns bensin i tanken

Elfel?
dålig pump? Orkar inte när det blir för lågt tryck i tanken? Räcker isf 5dl för att det ska bli skillnad mellan INGET till STARTA DIREKT?

Blir lite frustrerad då jag ska iväg på en längre semester i sommar och inte vill dyka på liknande fel. Inga missljud (vad jag kan höra) från motorn eller annat vare sig före eller efter. Tänker mig att om det vore mekaniskt så borde den i varje fall försöka tända och låta lite konstigt.

Tack på förhand
/Philip

EDIT: zx7r 98

Vakum i tanken? Kolla så luftningen inte är tilltäppt. Ganska klassiska symptom för det som du beskriver.

Last edited:
Var det efter att du öppnat tanken och testade igen som det funkade så bekräftar det snarare teorin.

Direkt efter jag stannat så öppnade jag tanken.. Ledde därefter hojen bort till ett lämpligare ställe att stå på och öppnade den än en gång för att visa kompisarna att de verkade vara soppa i (skvalp skvalp). Flera startförsök men inte ens minsta antydning till att tända, inte ett host en gång.. Då hade jag vridit om till reserven också så fort jag fått stoppet vilket inte hjälpte.

Var iväg till macken en vända och sen startade hojen när jag fyllt på lite bensin, men uppenbarligen fanns bensin där. De andra grabbarna är övertygade om att det var något annat medan jag vill ha enkla fel.

Vad var det för väder när du körde?
Kallt, fuktigt?

Ganska hyfsat faktiskt. Minns det som de var lite molnigt men inte särskilt kallt eller blött... Får jag ett svar blir jag hemskt tacksam, oförklarliga STOP är inte alls kul.

Ganska hyfsat faktiskt. Minns det som de var lite molnigt men inte särskilt kallt eller blött... Får jag ett svar blir jag hemskt tacksam, oförklarliga STOP är inte alls kul.

Ok, då är det nog inte det jag tänkte på...
Jag har fått samma symptom som du, fast då var det snö i luften och runt nollan så då frös luftfiltret ihop... (bildades en ishinna på filtret som tinade efter en stunds stillastående)

Ok, då är det nog inte det jag tänkte på...
Jag har fått samma symptom som du, fast då var det snö i luften och runt nollan så då frös luftfiltret ihop... (bildades en ishinna på filtret som tinade efter en stunds stillastående)

Hojen har för övrigt precis varit inne på service för byte av olja, luftfilter mm..

vanligt fel, sitter en start spär i tändlås som kawasaki inte berättar något om, ofta strul med den,hänt mej själv , bytt kabelstam , tändstift ,tändspolar, , allt utom tändlås, tills min vän mp racing ringde kawasaki, nytt lås så gick den igen, samma fenomen, gick ibland bara,,kolla det

vanligt fel, sitter en start spär i tändlås som kawasaki inte berättar något om, ofta strul med den,hänt mej själv , bytt kabelstam , tändstift ,tändspolar, , allt utom tändlås, tills min vän mp racing ringde kawasaki, nytt lås så gick den igen, samma fenomen, gick ibland bara,,kolla det

Oj... lustigt... ska startmotorn gå om man har detta fel?:confused:

Att du slog i några dl soppa kan vara lösningen på att den startade.
Kolla om du har ett filter i tanken på den. Kan sitta ett fint filter på soppakranen inuti tanken som är igensatt.

Att du slog i några dl soppa kan vara lösningen på att den startade.
Kolla om du har ett filter i tanken på den. Kan sitta ett fint filter på soppakranen inuti tanken som är igensatt.

Japp eller skit i soppakran!
Just ett sånt filter hade jag problem med på min gsxr. Den ville alltid ha mer än halv tank annars började den gå som ett dasslock. 30kmh var max.

Att den började gå som om du hade soppatorsk var nog precis vad som hände. Motorn fick inte bensin.

Finns det inget sätt att räkna ut vad felet är så får jag följa alla goda tips. Filtret är en potentiell faktor. Hur brukar det se ut med reserven? Den borde gå genom samma filter men att normalen går genom ett rör för att inte suga upp all soppa, filtret kan då vara igensatt upp till en viss höjd... låter logiskt, men borde sippra igenom om än täpt i varje fall litegran. Hade med detta problem kanske förväntat mig att hojen skulle antytt till att vilja starta, kanske spotta och småtända lite? Körde på reserven igår i några mil utan problem, men då hade jag mer soppa i tanken.

Finns det inget sätt att räkna ut vad felet är så får jag följa alla goda tips. Filtret är en potentiell faktor. Hur brukar det se ut med reserven? Den borde gå genom samma filter men att normalen går genom ett rör för att inte suga upp all soppa, filtret kan då vara igensatt upp till en viss höjd... låter logiskt, men borde sippra igenom om än täpt i varje fall litegran. Hade med detta problem kanske förväntat mig att hojen skulle antytt till att vilja starta, kanske spotta och småtända lite? Körde på reserven igår i några mil utan problem, men då hade jag mer soppa i tanken.

Testa, kör till låg nivå och se vad som händer. Ha med en soppadunk! Lycka till.

Låter som en bra ide... men hur kan jag försäkra mig om att ha hittat felet? Hur skulle en svag bränslepump bete sig till exempel?

En svag pump skulle visa sig efter någon mil även med full tank.
Kolla om du har filter i tanken, bara skruva ur kranen. Du ser hur ett eventuellt filter ser ut. Sitter det ett sådant brukar den nedre halvan vara igensatt.

En svag pump skulle visa sig efter någon mil även med full tank.
Kolla om du har filter i tanken, bara skruva ur kranen. Du ser hur ett eventuellt filter ser ut. Sitter det ett sådant brukar den nedre halvan vara igensatt.

Håller med där. Min känsla är att du har en blockerad bränsletillförsel. Ju mer bensin du har desto mer fallhöjd.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti