Bara dör? Hjälp någon?!!!

NsR_90

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Gävle
Hoj
Nsr och Sachs zz
Hejsan! Förra säsongen köpte jag en sachs ZZ, men den gick inte alls rent. Tänkte försöka fixa det, så jag har skruvat provat mm i två dagar nu.

Problemet:

Den är extremt svårstartad,elstarten är inte att tänka på springa ett par varv runt kvarteret och hoppas på att den startar, när den väl startar så går den ganska bra, förutom att den inte kan stå på tomgång, håller man inte gasen uppe, så dör den direkt.

Sen går den att köra ett tag, men sen dör den igen, och även när den är varm så är det samma visa igen att den är extremt svårstartad, om den ens startar alls.

Åtgärd:
Jag har tagit isär förgasaren, blåst ren alla munstycken som finns,kollat reedventilerna,bytt tändstift,kollat så att den får bensin,hällt i ny bensin, fyllt på/bytt olja och skruvat på blandskruven.

JAg provade att ta bort luftfilter kåpan, så att den fick mycket mer luft, och då gick den mycket bättre,den blöddrade inte alls lika mycket, så det tyder ju på att den går för fett. Men det kan ju inte vara anledningen till att den dör och är näst intill omöjlig att starta.



Snälla tips ? Vad ska jag göra? Kan det vara tändspolen eller vad säger ni ?

Behöver eran hjälp nu! Mvh Niklas
 
jag skulle kolla så att den är ordentligt bestyckad först
sen så får man se vad för problem som återstår
 
Okej, Men då menar du gasa fullt på 2:an sen stänga av den för att kolla tändstiftet right?

Men eftersom att den knappt går att få igång, och när man får igång den så dör den ganska så raskt eftersåt, så är det inte så lätt att göra så..

Jag tror att det var 145 i huvudmunstycke på den, den är stypt och orginal, så jag tror inte att ngn har rört det.

Mvh Niklas
 
Den får nog för mkt bensin, dränker sig själv.. Byt ner dig i munstycke !!..

Min polares moppe var lika dan när den gick för fett.. Gick inte på tomgången och var väldigt svårstartad :)
 
Pröva ta på ett öppet luftfilter.. eftersom den får för lite luft och för mycket olja/bensin så pröva... sen kan du ju gå ner i munstycken... skruva luft skruven så den får lite mera luft...

Angående startmotorn haru prövat ladda betteriet? eller köpa ett nytt tillomed
 
Okej, Men då menar du gasa fullt på 2:an sen stänga av den för att kolla tändstiftet right?

Men eftersom att den knappt går att få igång, och när man får igång den så dör den ganska så raskt eftersåt, så är det inte så lätt att göra så..

Jag tror att det var 145 i huvudmunstycke på den, den är stypt och orginal, så jag tror inte att ngn har rört det.

Mvh Niklas

145 i munstycke då den är strypt lät väldigt stort. Testa att gå enr några storlekar som tidigare sagts.
 
Pröva ta på ett öppet luftfilter.. eftersom den får för lite luft och för mycket olja/bensin så pröva... sen kan du ju gå ner i munstycken... skruva luft skruven så den får lite mera luft...

Angående startmotorn haru prövat ladda betteriet? eller köpa ett nytt tillomed



Tack för svaren, det lutar åt att köpa sportfilter, och gå ner i munstycke då.
Men vet någon vad sachs zz eller Yamaha dt 125 har för orginalmunstycke?

Men det lutar inte åt något elektrisk fel då eller? det är ju bra iaf.

Angående batteriet, Japp det är mkt fräscht och helt nyladdat.
 
Tack för svaren, det lutar åt att köpa sportfilter, och gå ner i munstycke då.
Men vet någon vad sachs zz eller Yamaha dt 125 har för orginalmunstycke?

Men det lutar inte åt något elektrisk fel då eller? det är ju bra iaf.

Angående batteriet, Japp det är mkt fräscht och helt nyladdat.

JAG skulle endast gå ner i munstycke och behålla original luftburken.. Sportluftfilter ger bara problem, svårt att ställa in + att det låter som fan :P
 
Tack för svar: ska testas

Hejsan. Okej ja, det blir till att prova bestycka ner den, och se ifall det ger resultat.

Tack så mycket för hjälpen..

Men blir den verkligen så omöjlig att starta om den får för mkt bensin ?
För det är ju riktigt jobbigt när man måste springa med den så mkt.!!

Mvh Nikke
 
tips

när den vägrar starta lyfter du stiftet och kollar, om det är vått så är den fuktig. Svart, glansig färg betyder att den får för mycket soppa. Oftast det som är felet, vanligaste orsaken är för ivrig choketumme dessutom...:)

Om det är svart och VET du att den fetar då är nästa felsökning enklare
 
Last edited:
Hejsan. Okej ja, det blir till att prova bestycka ner den, och se ifall det ger resultat.

Tack så mycket för hjälpen..

Men blir den verkligen så omöjlig att starta om den får för mkt bensin ?
För det är ju riktigt jobbigt när man måste springa med den så mkt.!!

Mvh Nikke

Ja ... Köp ett mindre munstycken och testa dig fram :)
 
hmm

Kom jsut på en sak som jag har råkat ut för tidigare som kan vara felet:
Kolla så den inte tjuvdrar luft vid insugningsgummit. Finns speciell spray att köpa för det ändamålet. Om insugningsgummit sitter kaiko och tjuvdrar så skulle det kunna ge denna effekt. Är den orkeslös och lynnig så skulle jag kolla detta närmare. Kan vara så enkelt att du glömt att dra åt skruvarna jämt som håller insugningsfoten.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top