Bar? Kg? Tryck?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Hur räknas bar?

Låt oss säga att jag har 5bar i oljetryck... Var är det i kilo?
Är det 5kg då eller?

Nästan samma..

1 bar =0,981 kg/cm2 eller om det var tvärtom..

enheten bar används enbart för att den är "nästan lika" gamla enheter som kg/cm2..

1bar är annars samma sak som 100 kilopascal (kpa) vilket numerä är det rätta.. fast pascal är en sån jämrans liten enhet (1 newton per kvadratmeter..)

/B

Hela listan: (:p lät som aftonbladets löpsedel)

1 bar=

0.9869233 atmosfär
1.019716 kg/cm2
10197.16 kg/m2
100 kP
2088.543 pound/foot2
14.50377 PSI
750.0617 torr

En Chalmerist på sin första fysikföreläsning lär ha fått frågan i vilken enhet tryck mäts. Han svarade på på bred bonnadialekt:

Käilo. Fölä har'en ei däkken.

(översättning: Kilo. För det har man i däcken)

En Chalmerist på sin första fysikföreläsning lär ha fått frågan i vilken enhet tryck mäts. Han svarade på på bred bonnadialekt:

Käilo. Fölä har'en ei däkken.

(översättning: Kilo. För det har man i däcken)

gick de bra för honom på Chalmers? :P

gick de bra för honom på Chalmers? :P
Ja det är en djävligt bra fråga för många tror att man nuförtiden ska mäta tryck i Pa (vetenskapsmän) men vilka är det som bestämmer? Jo det är politikerna i Bryssel !
Och i tryckdirektivet på svenska, AFS 1999:4 (http://www.av.se) så står det i definitionen av PS på sidan 5 : PS Det högsta tillåtna tryck, i bar, som tillverkaren anger att den tryckbärande anordningen är konstruerad för. Eftersom angivande av vanliga tryck i Pascal leder till inflation av siffror 1bar=~1kg/cm2=100000Pa. Jag skall t.ex ha 250000Pa fram och 290000Pa bak på Triumphen så har det blivit poppis ange tryck i MPa, dvs 0,25MPa fram och 0,29MPa bak. Tyvärr eftersom väldigt få har klart för sig vad 1MPa är (1MPa=10Bar) så har jag sett exempel på att man gått för "modernisering" från bar till MPa. T.ex. en pryl som ska ha ett tryck på 2,5bar (framdäcket) har helt logiskt blivit det moderna 2,5MPa (=25bar) på den nya moderna märkskylten. Det är som jag ser det en tidsfråga innan första allvarliga olyckan inträffar pga förväxling mellan MPa och bar. Förmodligen har den redan hänt. Nån säger att trycket ska vara 10bar och nån har en manometer graderad i MPa och trycker i 10MPa.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...