Baotian Sprint eller BT49QT-12

bluebear

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
härnösand
Hoj
21 växlad
Hej.

Har en Baotian Sprint 2009 som har gått som en klocka
ända sen jag köpte den i juni i år. Nu i onsdags när jag skulle iväg till jobbet så startar jag den och den gick som den skulle på tomgången men när jag skulle dra på gasen så stöp den eller nästan dog typ, gick väldigt illa hela vägen till jobbet hackade liksom fram sig. Sen när ja g skulle hem då ville den inte starta i huvudtaget. Som sagt dagen innan så gick den som den skulle, kom ju i för sig lite snö och regn samt att det vart kallt och den stog ute hela dagen.

Har kollat gnistan och den finns och den får bensin genom filtret och till förgasaren.
Stiftet som inte nå märkvärdigt sotigt ut eller så.
Moppen har gått 640 mil.
Jäkligt tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Har du nån gång ställ ventilerna? Skall göras rätt ofta på de där, typ var 100 mil. Det är ganska enkelt att göra. Det tar typ en halvtimme.
 
Har du nån gång ställ ventilerna? Skall göras rätt ofta på de där, typ var 100 mil. Det är ganska enkelt att göra. Det tar typ en halvtimme.

Nej det har jag inte gjort, men varför skulle dom börja krångla helt plötsligt för??
Om jag inte minns fel så ska ventilspelet vara 0.08mm. Gjorde det på en annan baotian classic men det vart ingen skillnad men ska pröva att gör det på den här få se om det blir nå bättre. Har lämnat in förgasaren för rengöring ifall det skulle kunna vara det som spökar.
 
Jag säger inte att det ÄR ventilerna, men när den börjar bli svårstartad så brukar det vara ett tecken på att det är dags. Jag vet bara att det är ett känt problem på Kinamotorer då dess ventilsäten är gjorda av en mjukare smörkola.
 
Last edited:
640 mil utan att kolla ventilspelet? Första kontrollen/justeringen ska göras efter 30 mil... Oavsett om det behöver justeras eller inte är det med andra ord j*kligt hög tid att kolla det. Lite onödigt att bränna ventiler för att man inte har koll på grejerna.

Med den felbeskrivningen hade jag misstänkt förgasarbekymmer, så en rengöring är på sin plats där.
 
Hade en sådan innan, blev ofta att det kom in vatten i luftfiltret och sedan dog den på gas och hade knappt någon tomgång. Pröva att ta ur filtret och låta det torka innan du tar på lite luftfilterolja så borde det lösa sig.
 
Luftfiltret var torr när jag kollade det och förgasaren har jag gjort rent samt bytt stift. Fick igång han men det är fortfarande att när man rör på gasen så dör den. Har lämnat in den till en kille nu så får han titta på det.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top