Bantider?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
På de allmänhetens körningar jag kört får man inte ta tid, och för egen del tar det tillräckligt lång tid att släpa runt mitt bojsänke för att det inte skall vara aktuellt att göra det, men ändock;

Ni som har tagit tid i gatgrupper, vad ligger översta tredjedelen i snabba gruppen på för varvtider på svenska banor? Tummen pekfingret sådär.

Apropå diskussion i endurance-forumet.

Edit; Kanske skulle legat under 'bankörning för allmänheten'

Tja, det brukar iofs vara en rätt stor skillnad mellan den snabbaste i snabba gruppen och den som är snabbare än de långsammaste 2/3-delarna ("2/3-mannen"). Men nåt åt det här hållet tror jag att 2/3-mannen kan köra:
Knutstorp 1.14-15
Anderstorp 1.53-55
Falkenberg 0.56-0.57

Edit: tiderna ovan alltså laptimertider.

Tjejen har klockat mig någon gång med mobilen när jag körde min gamla ZXR 750 -89:a på Falkenberg. Minns en tid på 57,X och då var jag väl nånstans i den snabbare hälften av snabba gruppen. Tyvärr har man sällan såpass gott om plats på Falken-körningarna utan man får ha ha tur om man får ett par fria kurvor.

Har inte en aning, men en referens till samma sorts hoj (fast min är grön och alltså inte så snabb) och med tanke på att vi kört tillsammans ett par gånger...

Gelleråsen 1.19
Sviestad 1.07

Uppmätt under enstaka pass i år (2007) när tillfälle givits. Bör ligga i nederkant av snabbare tredjedelen?

Last edited:
Om vi fortsätter med 2/3-mannen så vore en grov gissning:

Sviestad runt 1.10
Gelleråsen runt 1.20

Harvar själv runt i kön på 1.07 samt 1.19 med samma sorts bojsänke så har du lite mer referens. Fast grön så den är inte riktigt lika snabb :D

Räknat tider från förra året och gamla sviestad var tempo på föråkare ungefär detta. Gruppen snabba 1 minut, mellansnabba ca 1minut10sekunder och långsamma 1minut20sekunder. Nya sträckning är ungefär gamla + 5-6 sekunder. I snabba gruppen brukade det oftast vara några som låg och hängde i baken på föråkaren. Det antalet var ca 1/3 av startfältet i snabba. Det betyder ungefär minuten på dem med på gamla.

Föråkaren sätter maxtempo och får inte köras om.

1.19 säger du.... Åsså går jag nån sekund långsammare.. Hmm, sätter ju de där 1.32 lite i perspektiv som de talar om i endurancetråden.

/går ut och jackar kolven.

Vill minnas att vi körde ganska lika (fart alltså) på Gotland Ring o där låg jag på 1.38-1.39. På Kinnekulle senast tänkte jag lära mig banan på fredan o ta lite tider på lördan men sen sket det sig med lördagskörningen.

1.20 åkte jag på Gelleråsen förra året tror jag när jag fulmätte med GPS'en på Ninjan... Åkte alltid i långsamma gruppen...

Tja..på Åsen brukar det ligga:

Hyggligt snabb: 1:18-1:20

Mera bråttom: 1:17-1:15

Undan för bövelen! Flytta på dig sölkorv: 1:15-1:10

Under 1:10, då börjar man tillhöra dom riktigt stressade herrarna:D

Last edited:
Jag åkte snabba gruppen på Gelleråsen förra veckan och där låg hela gruppen mellan 1:14 och 1:20.

Så övre tredjedelen låg mellan 1:14 och 1:17 ungefär, men dom flesta verkade ligga runt 1:18.

Inga ventenskapliga fakta bara en liten analys från min laptimer från just dom dagarna.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard