Bantat elschema yfz 450 -06 funkar det?

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Hallo!
Håller på att stoppa en yfz 450 quad motor i en gammal yz ram och elsystemet från yfzan ska med.
MEN, det är nån tidigare ägare som klippt sönder det och jag får inget att funka..

FRÅGA 1:
Det jag egentligen är ute efter är den enkla lösningen som finns på schemat nedan med motorelektronik och lysen. hitta schemat på ett forum för yfz men tror ni att det funkar?

FRÅGA 2:
På det modifierade schemat, under nr 11 (CDI) finns en utgång längst ner (en prick med ett kort sträck igenom) är det en jordpunkt?

FRÅGA 3:
På det modifierade schemat finns en komponent som heter capacitor 4700uFD vad är det? Vilken funktion? och vart kan jag köpa denna?

Det modifierade schemat:
yamaha-yfz-450-wiring-diagram.jpg

Originalschemat:
2011-03-13_171247_yfz450_wiring_diagram.png

Last edited:
borde ju i princip gå , nu är ju inte jag världsbäst på el men gör ett försök

Jag har nu börjat bygga om härvan så jag hoppas att det funkar! Men några frågetecken kom upp på vägen! Kan nån räta ut fråga 2 och 3 SNÄLLA?

Fråga 2: Tror inte att det är en jordpunkt då det oftast specifieras med en märkning så som på nr:1 (Generatorn antagligen). Däremot tror jag nog att det betyder att de skall kopplas till svart kabel. Då det är olika färgkombinationer på kablaget.

Fråga 3: Det betyder att det sitter en Kondensator på 4700uFD (4700 microfarad). Denna fungerar typ som ett batteri som håller strömmen på en jämn nivå.

Last edited:
2: Ja
3: En kondensator som ska ersätta batteriet, jämnar ut spänningen från generatorn. Enklast från ex. http://ebos.se/ Batteriersättare.

Tack för svaren!
Kan jag byta ut kondensatorn mot ett vanligt 12v batteri?

Vad tror ni om schemat då? Finns det chans att det fungerar?

Någon som vet om jag kan byta kondensatorn mot ett vanligt batteri?
Plz :)
Om Pos 2 är som det står, en rectifier/regulator (likriktare/regulator) så kan du med stor sannolikhet byta kondensatorn mot ett batteri.
Den spänning som kommer ut fr regulatorn är en ostabiliserad likspänning som innehåller en likspänning med stor överlagrad växelspänning.
Växelspänning kan passera kondensatorn som fungerar som en fejklast för regulatorn och som då håller spänningen någorlunda mer stabil.
Den strukna Pos 4 är (var?) ju "battery" så det funkar nog..

Verkar inte 4700 microfarad vara väldigt mycket??????

Det är snarare ganska lite normalt används 20-50000 mikrofarad i elsystem på mc. Antingen så kan du sno en kondensator från en tjockTV eller handla på www.elfa.se

Alla jordpunkter i både lilla o stora systemet är ju ritade precis som den som hänger under 11an, möjligen utom den hemmaritade under 2 i lilla systemet.

Kondesatorn är garanterat för att slippa tyngden av batterien, med det borde väl gå med vilket som.
Det är väl mest om man vill ha jämt o fint tryck i ljuset (eller typ gammal moped), och ljus direkt när man slår om nyckeln.

Kopplade allt idag, med batteri och jag fick kraftig och fin gnista. Har ingen tank ännu så provstart får vänta.

Tack för alla svar!! :)

Det är snarare ganska lite normalt används 20-50000 mikrofarad i elsystem på mc. Antingen så kan du sno en kondensator från en tjockTV eller handla på www.elfa.se

Ok. Undrade främst för att jag bara varit i kontakt med kondensatorer i storleksordningen 1 microFarad. Och de få jag sett som varit i Farad storleksordning har varit enorma. Tyckte därför det verkade lite konstigt att man skulle trycka in en sådan i en liten nätt hoj. :)

Ok. Undrade främst för att jag bara varit i kontakt med kondensatorer i storleksordningen 1 microFarad. Och de få jag sett som varit i Farad storleksordning har varit enorma. Tyckte därför det verkade lite konstigt att man skulle trycka in en sådan i en liten nätt hoj. :)
Det är som ersättning för batteri, och då bör den ha kapacitet till att mata alla ingående komponenter för att det skall bli "jämt".
Det fans en "tumregel" som jag inte minns exakt, något med 100000 mikrofarad per 100W om du skulle använda en kondning som strömförsörjning.
(siffror tagna ut luften utan vetenskaplig förankring)

Back