Bank-IT?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Bland alla SH-medlemmar borde finnas någon eller några som jobbar med, eller har kunskap om, bankernas system för överföringar?

Bakgrunden till min fråga är att jag igår vid 12:30 registrerade en överföring via internet från mitt pg-konto till mitt bankkonto i Föreningssparbanken. Fortfarande, 26 timmar senare, har pengarna inte nått sitt mål och finns faktiskt inte någonstans alls. De har dragits från pg-kontot redan i förmiddags, men syns ännu inte till på bankkontot (som jag naturligtvis dubbelkollat att jag angivit korrekt). Jag undrar naturligtvis vad den rent tekniska anledningen till detta kan vara.

Jag vet, jag borde - för mitt eget blodtrycks skull - inte söka kunskap i det här ämnet utan bara acceptera faktum att överföringar mellan banker är 0% förutsägbara i tiden. Men jag kan inte låta bli att undra.
Finns det någon som vet?

Ring banken och kolla. De kan se "på kontot ännu ej bokförda transaktioner".
Har man telebanken på sparbanken så kan man själv kolla det. Jag har gjort det när jag varit nällad på lönen dagen före.

Anders R skrev:
Ring banken och kolla. De kan se "på kontot ännu ej bokförda transaktioner".
Har man telebanken på sparbanken så kan man själv kolla det. Jag har gjort det när jag varit nällad på lönen dagen före.

Jag har, förstås, ringt både avsändande bank (postgirot) och mottagande (Föreningssparbanken). Tyvärr har den trevliga kundtjänstpersonalen i båda fallen mycket begränsad kompetens, och har inte en aning om vad som egentligen händer med överföringen. "Bör", "borde", "i normalfallet" och "fram tills" är trygga livlinor som inte ger svar på någonting.´

Något mer uttömmande svar än "pengarna är på väg" har inte gått att få från den mycket trevliga, men synnerligen dumma, personalen på båda bankernas kundtjänst.

Last edited:
Tar inte alla postgirotransaktioner minst tre dagar?
Det jag vet är iaf att det kan ta en jäkla tid att få över pengar mellan två olika banker, det har jag själv fått erfara, och detta är normalt påstod dom jag pratade med.
//Tobbe

Med dagens teknik inser ju alla att överföring inom och även mellan olika banker borde gå omedelbart. Det skulle ju dock bankerna förlora avkastning på då de använder våra pengar till diverse placeringar. De behåller därför sina stenålderstider på överföringar, typ tre dagar, helt avsiktligt.

Att bankerna tjänar pengar på detta kan bevisas med t ex att en av mina kunder har ett avtal med FSB att tjänsten de utnyttjar där är gratis bara banken får behålla pengarna i ett par dygn innan de skickar dem vidare.

Jag skulle tippa på att banken försöker hålla pengarna så länge som möjligt och tjäna lite ränta.
Floating kallas det. Tekniskt sett skulle en överföring kunna göras hur snabbt som helst men bankerna tjänar på den här mellanlagringen.

Ninjaboy skrev:
Med dagens teknik inser ju alla att överföring inom och även mellan olika banker borde gå omedelbart.

Det där är en sanning med modifikation. Alla bankers system är knappast kopplade online mot varandra och även samma bank kan ha vattentäta skott mellan olika system. Särskillt postgirohantering kan dröja eftersom det ofta går till så att postgirobetalningar samlas upp och skickas samtidigt till postgirosystemet. Innan betalningarna görs så uppdateras betalarlistorna som är alltså alla sändare/mottager. Därefter läggs postgirobetalningarna upp och får ett bokföringsdatum...

korvgubbe skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Alla bankers system är knappast kopplade online mot varandra och även samma bank kan ha vattentäta skott mellan olika system. Särskillt postgirohantering kan dröja eftersom det ofta går till så att postgirobetalningar samlas upp och skickas samtidigt till postgirosystemet. Innan betalningarna görs så uppdateras betalarlistorna som är alltså alla sändare/mottager. Därefter läggs postgirobetalningarna upp och får ett bokföringsdatum...

Vänta litet nu korvgubbe, det låter ju som om du har litet halvkoll här åtminstone. :) Ta det där i tur och ordning igen, utifrån Postgirots perspektiv - alltså betalningar/överföringar som man själv gör från Pg via internet (eller brunt kuvert, om det fortfarande finns folk som använder det).

(För övrigt har just den aktuella överföringen nått mottagarkontot för en kvart sedan, drygt 28 timmar sedan den initierades. Enligt någon ofattbar logik finns summan dock fortfarande kvar på Pg-kontot, disponibel för betalning till någon annanstans... :rolleyes: )

korvgubbe skrev:

Med dagens teknik hade det gått att lösa att överföra pengarna betydligt snabbare om bara bankerna haft intresse.

69:an skrev:
Vänta litet nu korvgubbe, det låter ju som om du har litet halvkoll här åtminstone. :) Ta det där i tur och ordning igen, utifrån Postgirots perspektiv - alltså betalningar/överföringar som man själv gör från Pg via internet (eller brunt kuvert, om det fortfarande finns folk som använder det).

(För övrigt har just den aktuella överföringen nått mottagarkontot för en kvart sedan, drygt 28 timmar sedan den initierades. Enligt någon ofattbar logik finns summan dock fortfarande kvar på Pg-kontot, disponibel för betalning till någon annanstans... :rolleyes: )

Postgirobetalningar kan skötas på ganska många olika sätt men tågordningen är ändå densamma. För att pengar ska kunna sättas in eller dras måste postgirokontot finnas registrerat och det uppdateras som jag förstår det dagligen för resp. aktör. (som din bank). När betalarlistan uppdaterats kan postgirobetalningarna läggas in och detta brukar även det ske "allt på en gång".

Däremot låter det väldigt konstigt att pengarna är både kvar på ditt postgirokonto samtidigt som du säger att de även är insatta på ditt andra konto. Det borde enligt vad jag förstått av det hela vara en omöjlighet.. Om nu inte din bank väntar med att dra summan från kontot till dess att de fått kvittens från PG att pengarna är inbetalda på mottagarkontot. Det kan isåfall göra att det blir en fördröjning.... Däremot anser jag att de borde varit reserverade men det kan å andra sidan vara så att reservationer inte görs pågrund av att postgiro inbetalningar kan "beställas" ganska långt innan det att själva "överföringen" skall ske..

Boffen skrev:
Med dagens teknik hade det gått att lösa att överföra pengarna betydligt snabbare om bara bankerna haft intresse.

Självfallet men oerhört stor del av banksystemen är gamla, uråldriga och det kostar miljarder att byta ut dem allihop.. Många system är fortfarande beroende av att "fysiska" filer skall skickas från en maskin och sedan läsas in i en annan

korvgubbe skrev:
Postgirobetalningar kan skötas på ganska många olika sätt men tågordningen är ändå densamma. För att pengar ska kunna sättas in eller dras måste postgirokontot finnas registrerat och det uppdateras som jag förstår det dagligen för resp. aktör. (som din bank). När betalarlistan uppdaterats kan postgirobetalningarna läggas in och detta brukar även det ske "allt på en gång".

Däremot låter det väldigt konstigt att pengarna är både kvar på ditt postgirokonto samtidigt som du säger att de även är insatta på ditt andra konto. Det borde enligt vad jag förstått av det hela vara en omöjlighet.. Om nu inte din bank väntar med att dra summan från kontot till dess att de fått kvittens från PG att pengarna är inbetalda på mottagarkontot. Det kan isåfall göra att det blir en fördröjning.... Däremot anser jag att de borde varit reserverade men det kan å andra sidan vara så att reservationer inte görs pågrund av att postgiro inbetalningar kan "beställas" ganska långt innan det att själva "överföringen" skall ske..

OK, jag förstår litet mer - det är alltså två databaser som skall uppdateras (kontonummerlista + överföringar).
Ja, en aning underligt är det att pengarna först under närmare ett dygn inte fanns tillgängliga på något av kontona - och nu finns de på båda... :va

69:an skrev:
OK, jag förstår litet mer - det är alltså två databaser som skall uppdateras (kontonummerlista + överföringar).
Ja, en aning underligt är det att pengarna först under närmare ett dygn inte fanns tillgängliga på något av kontona - och nu finns de på båda... :va

Jag har inte 100%:ig koll på hur det funkar exakt på PG.. Däremot har jag lite koll eftersom jag på mitt jobb bl.a. brukar ta fram filer för pg-betalningar för ett specifikt företag och alla dess affärspartners.. I vårt fall är fördröjningen ännu längre...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år