Bankörningar

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har inte sett någon tråd om detta så därför så frågar jag.

Kikade på årets banträffar här på lunchen. Tex Sviesta kör ju nästan varje onsdag kvällsköringar för 300:- (eller va det 200?). Eftersom jag endast har råd med TH som bolag på min hoj så får jag självklart inte köra? Men vad gäller om man har en banräser hoj? Exemplet skulle då vara att köpa sig en billig gammal räser för säg 30lappar och slänga in den i min skåpbil och ner och köra på onsdagar. Klart mycket billigare än att försäkra upp min gixxer för bankörning eftersom det kostar vid krash och mycket dyrare försäkring. Banhojen är ju "billig" vid krash och förhoppningsvis billig i försäkring.
fast nu är det väll så att man inte får köra med sånna hojar på dessa kvällar.

Det finns ju en licensgrupp men då måste du ta licens först.

Det är ju en liten lucka där, det brukar vad jag förstått finnas en grupp som är "oförsäkrad" och i den borde du få köra med en rejshoj utan licens. Men det förutsätter nog att du inte kör alltför fort eller i "rejstempo". Skicka ett PM till HW eller Håkan och hör med dom.
Vad menar du med att det skulle bli en billig försäkring på banhojen?

Qwerty skrev:
Har inte sett någon tråd om detta så därför så frågar jag.

Kikade på årets banträffar här på lunchen. Tex Sviesta kör ju nästan varje onsdag kvällsköringar för 300:- (eller va det 200?). Eftersom jag endast har råd med TH som bolag på min hoj så får jag självklart inte köra? Men vad gäller om man har en banräser hoj? Exemplet skulle då vara att köpa sig en billig gammal räser för säg 30lappar och slänga in den i min skåpbil och ner och köra på onsdagar. Klart mycket billigare än att försäkra upp min gixxer för bankörning eftersom det kostar vid krash och mycket dyrare försäkring. Banhojen är ju "billig" vid krash och förhoppningsvis billig i försäkring.
fast nu är det väll så att man inte får köra med sånna hojar på dessa kvällar.

Inga tävlingsmotorcyklar är försäkrade, används motorcyklar/bilar under tävlings/träningsform på bana är dom inte försäkrade, möjligtvis garageförsäkrade...

Victor skrev:
Det är ju en liten lucka där, det brukar vad jag förstått finnas en grupp som är "oförsäkrad" och i den borde du få köra med en rejshoj utan licens. Men det förutsätter nog att du inte kör alltför fort eller i "rejstempo". Skicka ett PM till HW eller Håkan och hör med dom.
Vad menar du med att det skulle bli en billig försäkring på banhojen?

Okey, det där lät ju intressant.

Nä ingen risk att jag kör förfort :tungan Har aldrig blivit anklagad för det.
Jo banhojen har ju ingen försäkring satt nog är det billig försäkring då.
Okey men att ta licens är det bästa alternativet och sen köra lovligt bland andra likasinnade om jag förstått rätt.

Min tanke är bara att komma billigt undan med bankörning eftersom alla försäkringsbolag vill kräva mej på en multum för en 13år gammal gixxer om man vill ha ban möjligheten. Och då är 30k billigt om man slår ut det på några år jämfört med försäkring på gathojen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park