Bankörningar i september?

försäkring

Såg svaret om försäkring häröver. En fråga till varför skall man ha försäkring. Alltså jag funderar på att restaurera en gammal rd350 som jag bara tänkte köra bana med. Men antar att det bara är att skita i då eller eftersom jag varken kommer besiktiga eller försäkra den? Antar försäkringen är till för skador på hojen eller eventuellt om man fäller andra på banan? Jag har Trygghansa och de sägger ju direkt nej om jag skulle nämna att jag klotat på bana (förutsatt att det inte är smc bandag/utbildning), ? Jag får ingen koll på det här finns det någon bra sida jag har frågat massor men ingen verkar veta. :huvet
 
dibbe skrev:
Såg svaret om försäkring häröver. En fråga till varför skall man ha försäkring. Alltså jag funderar på att restaurera en gammal rd350 som jag bara tänkte köra bana med. Men antar att det bara är att skita i då eller eftersom jag varken kommer besiktiga eller försäkra den? Antar försäkringen är till för skador på hojen eller eventuellt om man fäller andra på banan? Jag har Trygghansa och de sägger ju direkt nej om jag skulle nämna att jag klotat på bana (förutsatt att det inte är smc bandag/utbildning), ? Jag får ingen koll på det här finns det någon bra sida jag har frågat massor men ingen verkar veta. :huvet


Förs. är till för dig själv o om du ev. kör på någon, inte för världsliga ting som tex motorcycklar..

Dvs, du måste ha en olycksfalls förs. som täcker roadracing..
 
sandstream skrev:
Men kom igen nu, finns det ingen vänlig själ som kan ordna en bandag till i år?
Bara en, snälla :)

LOVAR, vi jobbar på det. Ringer banägarna i ett. Så det hänger inte på att ingen vill utan hänger på att vi inte får tag i banan mer i år. Allt är tvärfullt :va

Men jag ringer ständigt för kolla återbud eller inställda aktiviteter

/Liwa1
 
Blå R1 skrev:
Förs. är till för dig själv o om du ev. kör på någon, inte för världsliga ting som tex motorcycklar..

Dvs, du måste ha en olycksfalls förs. som täcker roadracing..


Ok så det är inte för matrialet helt enkelt. Men vadå måste ju gå med en hemförsäkring som täcker fritidsaktiviterter? jag menar om man inte "tävlar" utan kör på så kallade öppna bandagar så borde ju ens fridtidsförsäkring tex hemförsäkring med plusskydd gälla. Skall kolla med hemförsäkringen. Eller är det trafikförsäkringen som används vid de här tillfällerna menar du?
 
dibbe skrev:
Ok så det är inte för matrialet helt enkelt. Men vadå måste ju gå med en hemförsäkring som täcker fritidsaktiviterter? jag menar om man inte "tävlar" utan kör på så kallade öppna bandagar så borde ju ens fridtidsförsäkring tex hemförsäkring med plusskydd gälla. Skall kolla med hemförsäkringen. Eller är det trafikförsäkringen som används vid de här tillfällerna menar du?

För att svara på dina frågor:

1. På bandagar som har indelningen försäkrade / oförsäkrade hojar gäller detta:

Alla med hojar försäkrade i bolag utan IF/Trygg välkomna att köra med sina hojar i den försäkrade gruppen. Där gäller trafikförsäkringen och även kaskoförsäkring/vagnskada för dom som har det. Ibland med förhöjda självrisker. Med andra ord behövs ingen extra olycksfallsförsäkring för de åkande.

Licensåkare och hojar försäkrade i IF/trygg är förpassade till den gruppen som inte har gällande försäkringar. Här kan du åka med din RD350 om du vill. Om någon kör på någon annan gäller samma som under träning/tävling, man betalar själv och ser till att man har en olycksfallsförsäkring som täcker egna skador och som gäller under tränings inför tävling på inhängnat tävlingsområde (oftast ganska dyr olycksfallsförsäkring)

2. Materialet (alltså hojen) täcks likväl om du har Folksam, Bilsport&MC, Länet osv. Ibland med föghöjd vagnskadesjälvrisk. Detta gäller om banarrangören sett till att det finns:
* föråkare (instruktörer) på banan
* tidtagning varit förbjuden
* oförsäkrade hojar och försäkrade hojar varit separerade.

Hoppas det klarnade lite nu. ;)

/ Jens - instruktör
 
Zeb_Macahan skrev:
Licensåkare och hojar försäkrade i IF/trygg är förpassade till den gruppen som inte har gällande försäkringar.
När jag var på Anderstorp så blandade de licensåkarna med oss "vanliga" med alla olika försäkringsbolag.
Var det alltså helt fel av arrangören?
 
sandstream skrev:
När jag var på Anderstorp så blandade de licensåkarna med oss "vanliga" med alla olika försäkringsbolag.
Var det alltså helt fel av arrangören?

Nej, fel vill jag inte påstå att det var, men ingen av er som var där och körde hade någon som helst gällande försäkring. Om arrangören påstog något sådant så var dom

a) riktigt kasst informerade
b) dumma

Som sagt, försäkringsbolagen ställer krav på körningarna för att godkänna dom.

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Nej, fel vill jag inte påstå att det var, men ingen av er som var där och körde hade någon som helst gällande försäkring. Om arrangören påstog något sådant så var dom

a) riktigt kasst informerade
b) dumma

Som sagt, försäkringsbolagen ställer krav på körningarna för att godkänna dom.

//jaG
Som du vet efter förra höstens diskussion innan du körde ut på a-torp informerade vi tydligt att inga försäkringar gäller. Delkasko gäller endast på SMC-körningar. Personförsäkringar har alla arbetande eller studerande mäniskor i detta landet. Ingen är alltså oförsäkrad.

/Stefan, arrangör
 
Är det nån här som har kört ihop med nån på bankörning, och gjort det hela till en försäkringsfråga?

Om nu båda har försäkring som gäller på bana, hur löser man skuldfrågan i så fall? Det finns ju knappast något som heter högerregeln eller väjningsplikt på banan menar jag. Om nu båda klarar sig oskadda så avgör ju skuldfrågan vem som får sin hoj lagad av den andres fb.
 
Hm känns som at inte någon som vet vad det är för regler som gäller. Hm skall fick väldigt luddiga svar från svemo angående det här med. Vetefasiken hur man skall bete sig för att kunna reda ut detta. Har en rd350 jag inte vill regga för landsväg och ha trfikförsäkring på. Börjar tvivla på att det är möjligt att köra på öppna bandagar utan att vara jävligt utsatt fall oturen skulle vara framme. Hojen struntar jag i menar fall jag skulle skada mig eller skada någon annan. Blicensen funkar ju på "träningsdagar" men verkar inte duga vid något annat tillfälle. Får nog ringa och kolla hemförsäkringarna snart.. jaja långt till nästa säsong skall nog få ordning på det här innan. Har ju en rd att bygga ihop när man inte orkar rodda i det här :)
 
Nr:18 skrev:
Som du vet efter förra höstens diskussion innan du körde ut på a-torp informerade vi tydligt att inga försäkringar gäller. Delkasko gäller endast på SMC-körningar. Personförsäkringar har alla arbetande eller studerande mäniskor i detta landet. Ingen är alltså oförsäkrad.
Det kände inte jag till när jag körde ut på Anderstorp på er körning den 21/8.
 
dibbe skrev:
Hm känns som at inte någon som vet vad det är för regler som gäller. Hm skall fick väldigt luddiga svar från svemo angående det här med. Vetefasiken hur man skall bete sig för att kunna reda ut detta. Har en rd350 jag inte vill regga för landsväg och ha trfikförsäkring på. Börjar tvivla på att det är möjligt att köra på öppna bandagar utan att vara jävligt utsatt fall oturen skulle vara framme. Hojen struntar jag i menar fall jag skulle skada mig eller skada någon annan. Blicensen funkar ju på "träningsdagar" men verkar inte duga vid något annat tillfälle. Får nog ringa och kolla hemförsäkringarna snart.. jaja långt till nästa säsong skall nog få ordning på det här innan. Har ju en rd att bygga ihop när man inte orkar rodda i det här :)
Skaffa en bra olycksfallsförsäkring som täcker det du tänker göra, finns flera som tävlar/tränar som har det, och sen kör du i licensgruppen på bandagarna.
Svårare än så är det inte.
 
Nr:18 skrev:
Som du vet efter förra höstens diskussion innan du körde ut på a-torp informerade vi tydligt att inga försäkringar gäller. Delkasko gäller endast på SMC-körningar. Personförsäkringar har alla arbetande eller studerande mäniskor i detta landet. Ingen är alltså oförsäkrad.

/Stefan, arrangör

Som insatt i frågorna så säger jag än en gång att du har fel. För att delkasko och trafik ska gälla krävs följande: Instruktörer i alla försäkrade pass och tidtagning förbjuden i försäkrade pass.

Helförsäkringen gäller alltså på alla arrangemang jag är instruktör på, även när jag arbetar utanför SMC.

Vänligen.

/ Jens - Instruktör, både med och utan SMC.
 
sandstream skrev:
Skaffa en bra olycksfallsförsäkring som täcker det du tänker göra, finns flera som tävlar/tränar som har det, och sen kör du i licensgruppen på bandagarna.
Svårare än så är det inte.


Hm du menar olycksfallsförsäkring tex på hemförsäkringen då eller? Visste inte ens att det fanns en licensgrupp på "öppna" bandagarna. Tack det där gör det hela mycket enklare.. Är det alltid en licensgrupp på bandagarna? Och med licens menar du den som man kan ta på en 2 dagarslicensiering som man har för att få vara med och träna "b-licensen"?

/dibbe
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top