Bankörning utan krångel

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
Jag har en fråga när det gäller bankörning. Den frågan är: E d någon eller några som vet eller har bra tips på om man vill köra på bana?? Glöm allt som heter licens, orginalljuddämpare, försäkring etc. Jag vill veta vart man som hojåkare kan bli garanterad bantid mot kostnad utan något krångel. Har varit nere på Gotland ring ett par gånger, Karlskoga likaså men mer blir det inte...
Fan det är ju 20 mil till närmsta bana Svista (från Stockholm) men där e d samma gnäll. Orginaldämpare och licens.... Inte Intresserad!! Någon som känner som jag eller åtminstone kan ge tips...??! Börjar bli trött på att köra ifrån farbror blå på stackars E4an.......!
 
Du kommer inte att komma undan.
Det smidigaste alternativet måste vara att ta licens. Sen är det bara rocka och köra. Självklart ska hojen vara enligt Svemos reglemente.
Eller det kanske är smidigare att bara fixa en försäkring och ett orginalrör.
Välj själv.
Finns inga enkla vägar.
 
Ta licens, sedan köper du dig en banhoj. Mycket mera utmaning att köra ifrån medtävlande istället för de med blåljus på taket.

Att pressa E4 är som att titta på Magnumreklamen utan kvinnan som käkar den under tiden. Brunt och inte speciellt sexigt.
 
bankörning

Alicia skrev:
2353386 Du kommer inte att komma undan.
Det smidigaste alternativet måste vara att ta licens. Sen är det bara rocka och köra. Självklart ska hojen vara enligt Svemos reglemente.
Eller det kanske är smidigare att bara fixa en försäkring och ett orginalrör.
Välj själv.
Finns inga enkla vägar.
Hej kära du! Orginalrör finns, likaså en försäkring. Men ska man verkligen behöva ta licens... Faan man får aldrig ha kul utan krångel. I övriga Europa får man gladeligen åka så länge man betalar.
Var på ringen i somras och på catalunya i Barcelona heelt underbart. men d kostade multium å miljonär är man inte direkt... Kanske kan be Göran Persson
sponsra.. !!

Peccus skrev:
2353417 Ta licens, sedan köper du dig en banhoj. Mycket mera utmaning att köra ifrån medtävlande istället för de med blåljus på taket.

Att pressa E4 är som att titta på Magnumreklamen utan kvinnan som käkar den under tiden. Brunt och inte speciellt sexigt.
Tro mig jag VET därav frågan !!!!!!!!!!! Jag kan ju alltid byta ut E4an mot E6an om jag tröttnar......! Men om du önskade äta den där magnumglassen och fick till svar att du skulle söka jobb på GB pga vissa omständigheter skulle inte du också sucka...??
 
Last edited:
Men om du har försäkring och orginalrör så är det ju bara att boka in alla bandagar som finns och kör tills du inte orkar mer. Då behöver du ingen licens, bara körkort. Enda du behöver är en gatreggad hoj och en pipa som klarar decibelnivån.

JayZin skrev:
2353435 Hej kära du! Orginalrör finns, likaså en försäkring. Men ska man verkligen behöva ta licens... Faan man får aldrig ha kul utan krångel. I övriga Europa får man gladeligen åka så länge man betalar.
Var på ringen i somras och på catalunya i Barcelona heelt underbart. men d kostade multium å miljonär är man inte direkt... Kanske kan be Göran Persson
sponsra.. !!
 
På Sviestads onsdagskörningar har det gått utmärkt att köra med slip-on. Tycker det funkat smidigt där.
 
Alicia skrev:
2353451 Men om du har försäkring och orginalrör så är det ju bara att boka in alla bandagar som finns och kör tills du inte orkar mer. Då behöver du ingen licens, bara körkort. Enda du behöver är en gatreggad hoj och en pipa som klarar decibelnivån.
Ok! Problemet är ju bara att veta vilka banor vilka dagar. Pallar inte sitta leta på nätet för att åka ända till typ knutstorp för att kör i 30 min. Har du några tips på banor som ligger nära med dagar å tider?? Du verkar ju vara tävlingsinriktad och har väl då koll!!

>> FARTGALEN << skrev:
2353464 På Sviestads onsdagskörningar har det gått utmärkt att köra med slip-on. Tycker det funkat smidigt där.
Ok! Kanske jag som e bränd då?? Tycker mig läste en massa skit om slip on och licenser... E d fortfarande först till kvarn som gäller där lr?
 
Last edited:
Banorna närmast dig är Karlskoga och Linköping.
Midlanda ligger visserligen uppe vid Sundsvall men är riktigt rolig.
Knutstorp brukar det också vara heldagarskörningar på, vissa helger är det 2 dagar. Finns lite hemsidor som tipsar om bankörningar.
www.bankorning.com
www.banakning.nu


JayZin skrev:
2353469 Ok! Problemet är ju bara att veta vilka banor vilka dagar. Pallar inte sitta leta på nätet för att åka ända till typ knutstorp för att kör i 30 min. Har du några tips på banor som ligger nära med dagar å tider?? Du verkar ju vara tävlingsinriktad och har väl då koll!!

Ok! Kanske jag som e bränd då?? Tycker mig läste en massa skit om slip on och licenser... E d fortfarande först till kvarn som gäller där lr?
 
JayZin skrev:
2353469

Ok! Kanske jag som e bränd då?? Tycker mig läste en massa skit om slip on och licenser... E d fortfarande först till kvarn som gäller där lr?
Först till kvarn är det väl, men jag har aldrig sett någon som fått nobben för att köra där. 31 augusti är nästa körning, lite långt bort kanske.
 
Ni är Änglar !!! Må gud hålla er på 2 hjul... Tack för informationen.. D e aldrig fel å fråga, inte ens den dummaste frågan!! Så när åker vi då, och vilken bana?
 
En liten fråga som passar i tråden, då jag har införskaffat en Aprilia rs 250 till familjen :) Så råkade den komma komplett med krashkåpor foam i tanken, najade bromsar osv. Om jag vill åka bandagar, kan jag göra det med hojen i fullt raceskick eller måste lysen och allt annat dyrt sitta på? Kanske räcker det med regplåt på:confused:
 
piece skrev:
2360602 En liten fråga som passar i tråden, då jag har införskaffat en Aprilia rs 250 till familjen :) Så råkade den komma komplett med krashkåpor foam i tanken, najade bromsar osv. Om jag vill åka bandagar, kan jag göra det med hojen i fullt raceskick eller måste lysen och allt annat dyrt sitta på? Kanske räcker det med regplåt på:confused:

Jag åker på bandagar i sånt skick med cykeln och det har inte varit gnäll av någon. Skylt sitter där annars är allt som du beskriver.

Annars fattar jag inte vad trådskaparen klagar över, krångel med bankörning:va

Dom gånger jag kört har ingen klagat på ljud eller cykeln. Likaså har jag fått köra tills jag spyr:D
 
Mr Helmut skrev:
2360909 Jag åker på bandagar i sånt skick med cykeln och det har inte varit gnäll av någon. Skylt sitter där annars är allt som du beskriver.

Annars fattar jag inte vad trådskaparen klagar över, krångel med bankörning:va

Dom gånger jag kört har ingen klagat på ljud eller cykeln. Likaså har jag fått köra tills jag spyr:D
Näe.... man kan ju inte förstå allt!! :confused:
 
piece skrev:
2360602 En liten fråga som passar i tråden, då jag har införskaffat en Aprilia rs 250 till familjen :) Så råkade den komma komplett med krashkåpor foam i tanken, najade bromsar osv. Om jag vill åka bandagar, kan jag göra det med hojen i fullt raceskick eller måste lysen och allt annat dyrt sitta på? Kanske räcker det med regplåt på:confused:
Det beror på vilka regler arrangören satt upp, det får man kolla upp i förväg.
 
HanneZ skrev:
2362238 Det beror på vilka regler arrangören satt upp, det får man kolla upp i förväg.

Så du menar att det kan vara OK med lysen och allt, men inte med krashkåpor utan lysen, för det är ju i praktiken vad som kommer att skilja. Känns enbart positivt om folk åker utan lysen och annat krafs som sprider sig över banan vid en vurpa.
 
piece skrev:
2362329 Så du menar att det kan vara OK med lysen och allt, men inte med krashkåpor utan lysen, för det är ju i praktiken vad som kommer att skilja. Känns enbart positivt om folk åker utan lysen och annat krafs som sprider sig över banan vid en vurpa.
Vissa har krav på att hojarna ska vara i besiktningsbart skick, vissa tillåter vägreggade fast med kraschkåpor, vissa tillåter landsväg men tillåter slicks etc. Att man inte tillåter kraschkåpor och utan lyktor är nog främst för försäkringens skull.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top