Bankörning (Spaggeti vs. Nudlar)!!!

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Slår vad om att du trodde det handlade om mat!!!!

Mycket snack om att tex. Ducce hyperna ska vara riktiga bandräpare rakt från fabrik o Japs alternativen är rena touring hojar i jämförelse så då ställer jag ju mig frågan, varför?

Jo, jag vet det ligger lite godis i Duccen som typ hårdare fjädring, slirkoppling, ngt snäpp värre bromsar men motiverar det det högre priset och (vad jag förstått) hårdare serviceintervallet?
Dessutom, Rookie som jag är: Är detta värt ngt för mig?

O om du anser att svaret på den frågan är: Japp..

Hur ska jag då bära mig åt för att få prova en riktig Ducce på en bana?
Handlarna vill ju inte släppa ut dom på gatan ens o jag vill ju ta den till en bana!!

Sen har vi ju nästa grej, varför kör inte "alla" den värsta 749an i STD600?

Blå R1 skrev:
Slår vad om att du trodde det handlade om mat!!!!

Mat är gott, blev ju hungrig :mad: :brinnerup

Vet du någon handlare som släpper ut Ducce på gatan så säg till, aldrig provat en :näsblod e de något att ha?, alltid kört japs och de funka fint :banana

Biscaya Motor släpte ut mig på gatan iaf!
Trevliga var dom också i affären. :tummenupp
Jag körde en 999S mycket trevlig hoj och det skulle förvåna mig om det inte skulle gå riktigt bra på bana. Den jag körde var dock instäld lite mjukare för gata men på gata tycker jag nog inte att den skulle funka för mig.
Backspeglarna skakade, varje sandkorn kändes upp i röven, draget var okej, men min trajja känns iaf snabbare raktfram... men när man börjar svänga :yoparty

Bana kan du fetglömma: INGEN handlare lånar ut en till bana, INGEN! Men du får en rätt bra kännsla av vad den klarar av efter halvtimme på gatan!

Varför kör inte alla 749 i STD600... tja, SÅ bra är den nog inte och kolla på prislappen...

749:an är väl för tung framförallt, sen att den inte har lika mycket effekt som rad4 hojarna från Japan gör ju inte saken lättare. Sen börjar ju fler och fler hojar (600cc) få slirkoppling och andra "rejsgrejer" som standard.

Tycker det här med att Duccarna skall vara de bästa bansmiskarna är en myt.

Blå R1 skrev:
Som sagts i standard har dom inte mycket att hämta. Sen att fler inte kör med dem i superbike osv är väl största anledningen att det är väldigt dyrt att få dem konkurrenskraftiga, kolla på skölds t ex...

Det finns ingen slirkoppling som standard på Hyprarna. Möjligen på de värsta
S eller R modellerna, låter det vara osagt.

Vill man ha slir så kostar det många, härliga tusenlappar.

Blå R1 skrev:
Jo, jag vet det ligger lite godis i Duccen som typ hårdare fjädring, slirkoppling, ngt snäpp värre bromsar men motiverar det det högre priset och (vad jag förstått) hårdare serviceintervallet?

En beg. 749R på blocket = 170.000:- (280mil)

Köp tex min ZX6-RR -05 = 70.000:- (90mil)

Då får du tex slirkoppling m.m.......

En viss skillnad i pris....

Så köp båda mina o ha 30 lax över till däck och sprit....

Min ,högst begränsade, erfarenhet är att jag åker fortare i böjarna med duccen, men har inget att hämta rakt fram.

duc916 skrev:
Det finns ingen slirkoppling som standard på Hyprarna. Möjligen på de värsta
S eller R modellerna, låter det vara osagt.

Vill man ha slir så kostar det många, härliga tusenlappar.

Suzuki har det som standard från GSX-R1000 -05

duckster skrev:
Min ,högst begränsade, erfarenhet är att jag åker fortare i böjarna med duccen, men har inget att hämta rakt fram.

Vad jämför du med? Andra hojåkare eller dig själv på olika hojar?

Jämför du med andra åkare så kan det ju vara så att du är bättre/vågar köra fortare i kurvorna än de andra. Så en sådan jämförelse haltar lite tyvärr.

Nya r6.an har slirkoppling...
Duccen är för tung och slö. Kan dock tänka mig att den glider skönt i kurvorna.
Men den skulle nog ine gå något vidare i standard...

Kawa har haft slirkoppling, radiella bromsok och USD-gaffel som standard på 6:an sedan -03 och naturligtvis på 10:an sedan -04.

Man måste nog vara Ducatist för att få ihop ekvationen tyngre, svagare och dyrare. Mycket "känsla" går det åt för att kompensera. :tungan

Men men, alla gör som de vill. Huvudsaken de själva är nöjda. :)

Dyrare är det nog mest för att det inte tillverkas i lika stora upplagor som Japanska hojarna..

Snabbare ? beror nog mest på vem som sitter i sadeln. :rolleyes:

Neutral skrev:
Kawa har haft slirkoppling, radiella bromsok och USD-gaffel som standard på 6:an sedan -03 och naturligtvis på 10:an sedan -04.

Och Aprilian har haft allt det utom radiella bromsar (kom 03) sedan 99.... Och med Öhlins sedan 00... Och även toppfart och varvtids tagning som standard sedan 99... :tungan

Att det sedan inte är ett alternativ för att delar är dyrt och svårt att få tag på är ju en annan sak. Och inte är den ett effekt monster heller.... Men en viss René Prang har ju lyckats köra ifrån en hel drös med starkare hojar, så visst går det!

Att duccar har rykte om sig att vara snabbare på bana kan nog stämma när det gäller amatör/ta hojen till banåkardagar race. Hur många glada amatörer där ute kan utnyttja vad R6-R1 klarar av?.......1 på 50? Vara snabbare på rakan klarar en apa av om han har 170 hk, men jag har hört rykten om att en racebana har kurvor lite här o där :D

RSV_R skrev:
Och Aprilian har haft allt det utom radiella bromsar (kom 03) sedan 99.... Och med Öhlins sedan 00... Och även toppfart och varvtids tagning som standard sedan 99... :tungan
Jag vet men jag nämnde det mest för att många är upphetsade över såna "nyheter" på nyare 600:or. Japanska 600:or har ju alltid varit prispressade med genomgående sämre komponenter än respektive 1000-kubikare. Av dessa var Kawa först med "extra allt".

Både Aprilia och Ducati har många läckra modeller med fina komponenter.

Maax skrev:
Att duccar har rykte om sig att vara snabbare på bana kan nog stämma när det gäller amatör/ta hojen till banåkardagar race. Hur många glada amatörer där ute kan utnyttja vad R6-R1 klarar av?.......1 på 50? Vara snabbare på rakan klarar en apa av om han har 170 hk, men jag har hört rykten om att en racebana har kurvor lite här o där :D
Kan ju också vara att Ducce-ägare i betydligt högre utstäckning luftar hojarna där de hör hemma, på bana. Inte så många korvmojjeposörer där tror jag. Ducce-klubben har ju enormt mycket bankörningar.

RSV_R skrev:
Att det sedan inte är ett alternativ för att delar är dyrt och svårt att få tag på är ju en annan sak. Och inte är den ett effekt monster heller.... Men en viss René Prang har ju lyckats köra ifrån en hel drös med starkare hojar, så visst går det!

En polare kommer åka en Rsv Mille i Rookie1000 nästa år!

Blå R1 skrev:

Jag gissar på priset, att man helt enkelt gillar rad4 mer och det kan kanske bero på att det inte finns så många banhojar med L-twin att testa/köpa. Dom som tävlar och kör Ducati har oftast haft Ducati från början.

Att en Ducce inte skulle vara snabb tror jag beror på vem som håller i styret. Själv har jag varvat, blåst förbi och åkt slalom runt många "snabbare" hojar, typ GSX1000K5, R1 mm, men även blivit omblåst av en Neonspräcklig FZR600.

Men fan va värsta 749 är fin!

Last edited:
Maax skrev:
Vara snabbare på rakan klarar en apa av om han har 170 hk, men jag har hört rykten om att en racebana har kurvor lite här o där :D

Nej nej - du har fel. V-Gurra har lärt mig att svenska banor enbart består av rakor.

-I R O N I-

Blå R1 skrev:

Därför de ÄR inte snabbare än japsarna från fabrik. Det kanske stämde på 90-talet innan alla japsarna började satsa mer på att marknadsföra sig genom racing, då kan jag tänka mig att Duccarna smiskade japsar ordentligt på bana.
Idag är det dock en myt och den som påstår något annat ljuger.
Med det menar jag inte att 749/999 är långsamma, men de klarar inte att matcha japsarnas vikt/effekt förhållande, eller priset för den delen.
Sen vet vi ju alla att det är piloten som gör största skillnaden, men det är en helt annan sak...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti