Bankörning NOT!

4-STROKER

PÅ GLID I TILLVARON
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Husaberg FS650 -04
Irriterad som fn.
Då bankörning i det närmaste är obefintlig här i göteborgsområdet så för 4-de kvällen- irad åker jag ner till "bananpiren för att träna lite motard åka, på "banan som är ritad i asfalten".(tränade där ofta förra året) Men! som sagt Irriterad,. En en gång brakar jag rätt in i en slalomåkare från någon trafikskola som konat upp hela området.
Så till min fråga. Har trafikskolorna ensamrätt/hyr detta område. Eller vad.??
Snackade med en instruktör som tyckte jag skulle dra där ifrån för att det störde hans elever. Fick inget vättigt svar om han hade mer rätt att vara där en jag.
Verkar som de åker ner tidigt på dagen och sätter upp sina konor (även helger/ var där i lördags) för att sedan köra där tills det blir mörkt.

Så. Inget vi motardåkare kan göra???????. stället är ju riktigt bra att träna på då det även finns lite sand/grus parti under bron. Eller NÄR skall man åka dit för att slippa ovanstående??

Är jävligt trött på att sladda runt ute bland all trafik på vägar o dyl..

//Peter

Där är det upptaget mer eller mindre varje dag. Söndagen ska vara den enda dagen då det är tomt....tyvärr.
Men vad som gäller på platsen om de hyr den eller ngt annat, som gör att de har "förtur" ska jag låta vara osagt.....

4-STROKER skrev:
Fick inget vättigt svar om han hade mer rätt att vara där en jag.

Får du inget vettigt svar när du frågar rätt ut så får du väl vara lite ful o ringa till den skolan o låtsas vara körkortstagare som funderar på deras skola.
Fråga om de hyr något speciellt ställe där man övar krypkörning eller om de använder någon bra allmän plats där du själv även kan öva när du inte har lektion.

lilltryne skrev:
2450484 Får du inget vettigt svar när du frågar rätt ut så får du väl vara lite ful o ringa till den skolan o låtsas vara körkortstagare som funderar på deras skola.
Fråga om de hyr något speciellt ställe där man övar krypkörning eller om de använder någon bra allmän plats där du själv även kan öva när du inte har lektion.

Eller så samlar du jättemånga kompisar och börjar sladda omkring på området. :tummenupp

Synd att du inte kunde köra!
Precis som du är jag duktigt less på att det inte finns någon bana i närheten, har varit i Borås några gånger, det funkar, men banan passar nog bäst för rallycross tror jag :) Dessutom verkar det vara dålig uppslutning (har kört helt själv några gånger) och tyvärr inte alltid så värst seriöst annordnat.
Finns det många som är intresserade av bankörning i stan?
Min tanke är att om det finns ett gäng kanske man kan börja påverka på riktigt istället för att sitta och sura på sporthoj.
De lyckades ju få till en bana i Örebro (var det väl?) så varför skulle inte vi lyckas här?
Måste ju finnas mark som går att göra något med alt hyra in sig på...

henrikkrueger skrev:
2452451 Synd att du inte kunde köra!
Precis som du är jag duktigt less på att det inte finns någon bana i närheten, har varit i Borås några gånger, det funkar, men banan passar nog bäst för rallycross tror jag :) Dessutom verkar det vara dålig uppslutning (har kört helt själv några gånger) och tyvärr inte alltid så värst seriöst annordnat.
Finns det många som är intresserade av bankörning i stan?
Min tanke är att om det finns ett gäng kanske man kan börja påverka på riktigt istället för att sitta och sura på sporthoj.
De lyckades ju få till en bana i Örebro (var det väl?) så varför skulle inte vi lyckas här?
Måste ju finnas mark som går att göra något med alt hyra in sig på...

Intresserad!.... hörde mig för på Ale ring i bohus i början av sommarn, och där hade det tydligen varit en klubb å tränat.... kommer inte ihåg vad den hette dock, men om vi startar en motard klubb i GBG kan vi nog köra där...

får åka upp å höra med honom igen.

Last edited:
Jag är extremt seriöst intresserad. Är gärna med om fixar lite saker om man drar ihop ett gäng för att få till regelbunden banträning i Göteborgsområdet. Vet mer folk som är med på något sådant.

Edit: Ska inte Ale ring läggas ner förresten?

4-STROKER skrev:
2450397 Irriterad som fn.
Då bankörning i det närmaste är obefintlig här i göteborgsområdet så för 4-de kvällen- irad åker jag ner till "bananpiren för att träna lite motard åka, på "banan som är ritad i asfalten".(tränade där ofta förra året) Men! som sagt Irriterad,. En en gång brakar jag rätt in i en slalomåkare från någon trafikskola som konat upp hela området.
Så till min fråga. Har trafikskolorna ensamrätt/hyr detta område. Eller vad.??
Snackade med en instruktör som tyckte jag skulle dra där ifrån för att det störde hans elever. Fick inget vättigt svar om han hade mer rätt att vara där en jag.
Verkar som de åker ner tidigt på dagen och sätter upp sina konor (även helger/ var där i lördags) för att sedan köra där tills det blir mörkt.

Så. Inget vi motardåkare kan göra???????. stället är ju riktigt bra att träna på då det även finns lite sand/grus parti under bron. Eller NÄR skall man åka dit för att slippa ovanstående??

Är jävligt trött på att sladda runt ute bland all trafik på vägar o dyl..

//Peter

Hej... Kan ge dig lite upplysning om platsen....

Vi Trafikskolor har tillstånd av Göteborgs hamn att vara och bruka platsen på banan piren men endast tills våran egna bana är asfalterad. Sålides hyr vi inte platsen men har tillstånd att vara där...

Då våran verksamhet inte innefattar Vårdslöshet i trafik och att vi inte är i vägen för långtaradar trafiken får vi vara där!!

Hoppas du blev lite klokare...

H
Kul På Hjul Trafikskola

Jag är också extremt intresserad och jag vet ett par till som är intresserade av detta. Nu får vi komma igen! Lilla örebro har en finfin bana och vi i stora göteborg har inte ens en gocartbana vi får åka på... Fy skäms på oss!!

Jag är oxå sugen. Kan helt klart tänka mig att offra ett par timmar av min fritid till o hjälpa till o bygga bana.

Se där. Ett flertal intresserade på kort tid. :tummenupp
Någon som har idéer om hur man ska gå vidare?
Bilda en klubb? Gå med i en mx/enduroklubb och starta egen avdelning?
Maillista? Samlas och spåna kring olika förslag?

Det är intressant att ämnet tas upp... För vem är inte trött på att gassa runt på gatan??:rolleyes:

Men visst vi behöver en Supermotard bana i Gbg och det snart för sporten växer sig starkare för varje sässong men utan avtal med kommunen om mark och eventuella sponsorer typ PEAB Bygg/Hedins Bil/Gummigubben m.m bara exempel, så står vi där för det kommer kosta stora $$$.$$$ att både köpa & lägga assfalten...

Den enda SVEMO anslutna klubben i Gbg med SM sektion är ju Kortedala dock så saknar dom både mark & bana såvitt jag vet, men ni kan ju kontakta dom för mer information om läget... :tummenupp

http://www.kortedalamotorklubb.com/sektioner/scooter/index.php

Ps,ang banan piren bara o gassa på.:yoparty

Striden skrev:
2453796 Det är intressant att ämnet tas upp... För vem är inte trött på att gassa runt på gatan??:rolleyes:

Men visst vi behöver en Supermotard bana i Gbg och det snart för sporten växer sig starkare för varje sässong men utan avtal med kommunen om mark och eventuella sponsorer typ PEAB Bygg/Hedins Bil/Gummigubben m.m bara exempel, så står vi där för det kommer kosta stora $$$.$$$ att både köpa & lägga assfalten...

Den enda SVEMO anslutna klubben i Gbg med SM sektion är ju Kortedala dock så saknar dom både mark & bana såvitt jag vet, men ni kan ju kontakta dom för mer information om läget... :tummenupp

http://www.kortedalamotorklubb.com/sektioner/scooter/index.php

Ps,ang banan piren bara o gassa på.:yoparty

Har faktiskt pratat med den där Malin, iofs ett år sedan nu, men som jag förstod det på henne var det inte så mycket med motardsektionen...
Visst behövs det sponsorer om man vill lägga asfalt, men någonstans i rikets näst största stad måste det väl finnas möjlighet att använda en redan befintlig asfaltsyta. Kan väl i princip vara vad som helst, några koner och ett par däck kommer man ju hyssfat långt med. Bara det är okej att man kör där och att man har vissa tider man vet att man får köra där, utan krångel och stök med andra (trafikskolor, golfare, pensionärer med dåligt humör, mm mm).
I alla fall jag skulle tycka det var kul att ha någonstans att träna på utan att behöva bryta alltför många lagar och utan att reta alltför många.
Kan ju vara en bra start så man kan få upp ögonen på lite sponsorer så de kan vara villiga att lätta lite på lädret, eller?

Såg att de har tömt den stora planen "ovanför" eriksbergskranen, där det stått containrar innan.. Fatta vad fett o ha en bana där mitt i stan typ. Göteborg blir Motard-mecka, alla vallfärdar hit för att lägga feta slides. Synd att det är en sån bullrig sport. Det är nog mest det som sätter stopp. Ingen som vet nån större asfaltsplan eller nån halvt övergiven kurvig väg som man kan bygga om? Bara det finns nåt att åka på.

Edit: Man måste ju övertala några att sponsra, sporten växer så det knakar. Motardhojarna blir fler och fler på gatan, många får upp ögonen för det. Bra för företagen att vara med i början.

Last edited:
Robertzon skrev:
2452522 Intresserad!.... hörde mig för på Ale ring i bohus i början av sommarn, och där hade det tydligen varit en klubb å tränat.... kommer inte ihåg vad den hette dock, men om vi startar en motard klubb i GBG kan vi nog köra där...

får åka upp å höra med honom igen.

Tror det var några från Hojride som körde motard för några år sen som var där några gånger.
Ale ring ska läggas ner, tydligen klagomål och golfbanan som sätter käppar i hjulet för dom, har iofs bara hört detta ryktesvägen....
Blir säkert en period då banan står oanvänd i väntan på rivning, passa på att köra lite outlaw-motard då!

henrikkrueger skrev:
2453529 Se där. Ett flertal intresserade på kort tid. :tummenupp
Någon som har idéer om hur man ska gå vidare?
Bilda en klubb? Gå med i en mx/enduroklubb och starta egen avdelning?
Maillista? Samlas och spåna kring olika förslag?

Jag tror det lättaste blir att engagera sig i Supermoto-avdelningen på Kortedala Motorklubb. Så slipper man bl. a. mergörat med att administrera en ny klubb.

Första steget blir väl sedan att försöka samla så många aktiva åkare som möjligt. Sedan försöka ta kontakt med kommunen angående möjliga platser. Vi måste visa att vi är många och att bristen på träningsytor gör att vi blir tvungna att köra på platser som kanske inte är så lämpliga.

Ett annat förslag är ju att försöka påverka gokartbaneinnehavare. Det finns ju pengar att hämta.

Ett av problemen är att vi låter en del. För min del så kör jag hellre med butt-plugen än att inte köra alls. Så, tydliga regler angående körning och allt runt omkring måste helt klart sättas upp. Har hört att allt inte sköttes helt snyggt då motardkörning tilläts på Team13-banan för några år sedan, vilket gjorde att motarderna inte fick vara kvar.

Det är väl lite av sådana rykten som gör att vi inte kommer in någonstans, att vi skulle förstöra asfalten stämmer ju inte. Kolla bara på banan i Örebro och där körs enbart motard.

Jag är gärna med och drar igång nåt.

Who'sYourDaddy skrev:
2455215 Jag tror det lättaste blir att engagera sig i Supermoto-avdelningen på Kortedala Motorklubb. Så slipper man bl. a. mergörat med att administrera en ny klubb.

Första steget blir väl sedan att försöka samla så många aktiva åkare som möjligt. Sedan försöka ta kontakt med kommunen angående möjliga platser. Vi måste visa att vi är många och att bristen på träningsytor gör att vi blir tvungna att köra på platser som kanske inte är så lämpliga.

Ett annat förslag är ju att försöka påverka gokartbaneinnehavare. Det finns ju pengar att hämta.

Ett av problemen är att vi låter en del. För min del så kör jag hellre med butt-plugen än att inte köra alls. Så, tydliga regler angående körning och allt runt omkring måste helt klart sättas upp. Har hört att allt inte sköttes helt snyggt då motardkörning tilläts på Team13-banan för några år sedan, vilket gjorde att motarderna inte fick vara kvar.

Det är väl lite av sådana rykten som gör att vi inte kommer in någonstans, att vi skulle förstöra asfalten stämmer ju inte. Kolla bara på banan i Örebro och där körs enbart motard.

Jag är gärna med och drar igång nåt.

Ska pröva att ringa KMK imorgon och höra om medlemskap, bana mm. Återkommer med info om vad de sa när jag lyckats nå dem...

Robertzon skrev:
2455424 medlemskap skulle kosta 300 typ sa en jag snackade med förut idag :tummenupp

400 kr tror jag att jag betalar per säsong. Det är för övrigt ett krav att vara medlem i en Svemoansluten klubb, som KMK, om man skall tävla eller köra på bl. a. Örebrobanan.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8