bankörning med privathoj

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jag och en kompis lurar lite på att testa på lite bankörning nu på onsdag på falken. detta skulle bli första gången för oss båda så nu till min fråga!

vad man bör tänka på när man kör för första gången? ska man välja den långsamma gruppen eller medelgruppen (jag drar väl på rätt så hyfsat medans polaren drar lite mer än mig), vi pratade om riskerna osv men båda är väldigt sugna på att testa, nu på onsdag lär det bli rätt så mkt folk kan jag tänka mig att man lär väl inte va mindre nervös av det. kom med tips som sagt :)

Första gången på bana? Ta långsamma gruppen! Se till att han en olycksfallsförsäkring som täcker bankörning. Va redo på att hojen kan bli mos och att du inte får ut något på försäkringen. Sen är det bara o gasa! :)

Kör i långsammagruppen, det är på banan man får veta att man inte är så snabb som man tror.

acura skrev:
2280352 Kör i långsammagruppen, det är på banan man får veta att man inte är så snabb som man tror.

Fråga gärna arrangören om det finns möjlighet att byta upp sig om man tycker det går för långsamt. Alt om det går att byta ner om det går för fort.

Tänk på att vissa arrangörer vill att backspeglar ska tas bort och lysen tejpas. Ibland är det ljudkrav också, har dock aldrig hänt mig.

Börja i långsamma gruppen till ni fått koll på banan och hur mycket man vågar lägga hojen jämfört med landsväg. Jag brukar alltid börja i långsamma gruppen första gången som uppvärmning sen hoppa upp till medelsnabba. Jag är alltid feg som sjutton första åkningen, sen växer hornen.

Olsson skrev:
2280361 Tänk på att vissa arrangörer vill att backspeglar ska tas bort och lysen tejpas. Ibland är det ljudkrav också, har dock aldrig hänt mig.

tror inte att vi behöver ta bort speglar osv på falken

ngt annat man bör tänka på? tänkte såsom spårval osv hur bör man bete sig på banan?

Det kan vara ganska skönt med backspeglar. I alla fall när man är på banåkningar där de tillåter omkörningar i kurvor. Lättare att hålla koll bakåt när fartdemonerna kommer och underlätta deras omkörningar.

abethebabe skrev:
2280386
Olsson skrev:
2280361 Tänk på att vissa arrangörer vill att backspeglar ska tas bort och lysen tejpas. Ibland är det ljudkrav också, har dock aldrig hänt mig.

ngt annat man bör tänka på? tänkte såsom spårval osv hur bör man bete sig på banan?

Men det brukar vara krav på att tejpa lyse och speglar, så ta med en rulle silvertejp.

Studera flaggor och handsignaler och hur man gör ett korrekt depåstopp. Spårval brukar kunna visas av instruktör/föråkare. Tips, använd inte bakbromsen. Försök inte vara först in i kurvan, försök att vara först ut ur kurvan!

Last edited:
Olsson skrev:
2280411 Det kan vara ganska skönt med backspeglar. I alla fall när man är på banåkningar där de tillåter omkörningar i kurvor. Lättare att hålla koll bakåt när fartdemonerna kommer och underlätta deras omkörningar.
Det är väl just därför man inte ska ha backspeglar? "Underlättningar" kan leda till att man byter spår o är i vägen för nån annan.

Om det är en seriöst arrangerad bandag så får ni information om vett och etikett på banan, flaggorna betyder mm. Spårval och bromstips brukar föråkarna tillhandahålla mellan körningarna.

HanneZ skrev:
2280417 Det är väl just därför man inte ska ha backspeglar? "Underlättningar" kan leda till att man byter spår o är i vägen för nån annan.

Nja, det är inte alltid lite mindre erfarna personer klarar av att hålla spåret i kurvan i alla fall. Samtidigt som snabba åkare inte behöver vara vana banåkare. Om jag i tid ser en snabbare åkare komma ifatt mig kan jag tidigt välja ett spår och vinka förbi den snabbare. Om det är erfarna snabba åkare brukar det lösa sig i alla fall. Men det finns mindre vassa knivar i lådan också som ska visa vad de går för.

abethebabe skrev:
2280343 jag och en kompis lurar lite på att testa på lite bankörning nu på onsdag på falken. detta skulle bli första gången för oss båda så nu till min fråga!

vad man bör tänka på när man kör för första gången? ska man välja den långsamma gruppen eller medelgruppen (jag drar väl på rätt så hyfsat medans polaren drar lite mer än mig), vi pratade om riskerna osv men båda är väldigt sugna på att testa, nu på onsdag lär det bli rätt så mkt folk kan jag tänka mig att man lär väl inte va mindre nervös av det. kom med tips som sagt :)
Jag tycker ni gör helt rätt i att testa bankörning.
På falken tillämpas först till kvarn å imorn lär det vara många som ska mala så var på plats i god tid.
Det är inte säkert ni får byta grupp under kvällen men börja ändå med den långsamma. Ni kan utan att bli stressade lära er banan å spårval. Och troligen kommer ni ha ett sjukt bra självförtroende när kvällen är över tack vare alla goa omkörningar ni gjort :tummenupp
Men tänk på att bankörning är kraftigt beroendeframkallande :yoparty

abethebabe skrev:
2280386ngt annat man bör tänka på? tänkte såsom spårval osv hur bör man bete sig på banan?

Om det dyker upp en flagga framför dig, TOKBROMSA INTE!!!

Var försiktig med spårbyten, speciellt på rakan.

Kör i din egen takt eller helst lite långsammare tills du hittar runt. Låt dig inte hetsas av de som kör om, det är ingen tävling.

Ta helst bort speglarna, de stör mer än de gör nytta.

Ha kul! :tummenupp

RRacer skrev:
2280430 Om det dyker upp en flagga framför dig, TOKBROMSA INTE!!!

Var försiktig med spårbyten, speciellt på rakan.

Kör i din egen takt eller helst lite långsammare tills du hittar runt. Låt dig inte hetsas av de som kör om, det är ingen tävling.

Ta helst bort speglarna, de stör mer än de gör nytta.

Ha kul! :tummenupp

ahh haj hugo! jo min polare rayback frågade mig igår om vi skulle testa då vi har diskuterat det ett tag att det hade varit kul å testa problemet verkar bara vara att han kan nog inte komma förrän strax efter fem då han jobbar och det verkar bli mkt folk imorgon. jo det verkar som att spårvalet och att hålla sitt spår är bland det viktigaste man bör tänka på. vi ses imorgon hugo, tar med lektyren till sp:n :tummenupp hur hittar jag dig förresten? vd har du för bil, ge mig ett kännetecken

tack alla ni andra för tipsen fortsätt å tipsa :)

Last edited:
Olsson skrev:
2280411 Det kan vara ganska skönt med backspeglar. I alla fall när man är på banåkningar där de tillåter omkörningar i kurvor. Lättare att hålla koll bakåt när fartdemonerna kommer och underlätta deras omkörningar.
Speglarna ska vara infällda/borttagna/tejpade.
Vad som händer bakom dig är inte ditt problem och att "underlätta" omkörningar är inget som behövs eller som rekomenderas, du gör bara situationen farlig då.

Är det första gången på bana så ta långsam grupp, går det inte att byta under dagen så är inte det hela världen, (då får man öva på att kör om istället då :D ).
Se till att lära er flaggorna:
*Svartvitrutig: passet är avslutat, omkörningsförbud
*Röd: Avkörning på banan, kör in i depå och vänta på vidare besked
*Gul: Avkörning men föraren är på banan igen, lugn körning, omkörningsförbud till gulflagg är borta.
*Svart: kontaktflagga som är individuell, du har gjort nått dumt/fel, kanske glömt knäppa hjälmen, något är trasigt på hojen o.s.v.
En del arragörer använder flaggorna annorlunda, men de här är basic-grejer vad färgerna betyder, de kommer säkert att gå igenom flaggor och vett och ettikett med er när ni kommer dit.

Ofta är det olika omkörningsregler om deltagarna är uppdelade i grupper, se till att ni kan dem i den grupp ni hamnar i.

Försök att inte bry er om de bakomvarande och ligg inte för nära framförvarande, då är det svårt att få flyt i körningen. Känns det ändå stelt och hackigt, försök köra några varv utan att bromsa inför kurvorna, så brukar det ge med sig.
Om det finns instruktörer, haffa en och be denne visa spår på banan och våga be om hjälp!
Drick vatten!

Och var beredda på att bli addicted :hihi

Last edited:
Olsson skrev:
2280419
Nja, det är inte alltid lite mindre erfarna personer klarar av att hålla spåret i kurvan i alla fall. Samtidigt som snabba åkare inte behöver vara vana banåkare. Om jag i tid ser en snabbare åkare komma ifatt mig kan jag tidigt välja ett spår och vinka förbi den snabbare. Om det är erfarna snabba åkare brukar det lösa sig i alla fall. Men det finns mindre vassa knivar i lådan också som ska visa vad de går för.

Om det är en nybörjare så kör han troligtvis i långsamma gruppen där det förmodligen är förbjudet med omkörningar i kurvor och då ska detta inte vara ett problem.

De dagar vi körde under lelleveckan bad jag många fälla in speglarna vilket gjorde att många av dem slappnade av betydligt mer i sin körning än tidigare. De flesta tittar betydligt mer än de tror i speglarna.

Det är den som kör om som har ansvaret för omkörningen. Är han snabbare ser han till att han får en bättre utgång ur kurvan och hinner då om på rakan även om han har mindre effekt.

Känner man ändå att man kan ligga lite ivägen är det bara att inte elda fullt på rakan så hinner de om som vill.

Har skrivit han överallt men kan självklart likaväl vara hon =)

Som någon tidigare skrev: Passa dig det är starkt beroendeframkallande!

/Urban

sir Urban skrev:
2280477 Om det är en nybörjare så kör han troligtvis i långsamma gruppen där det förmodligen är förbjudet med omkörningar i kurvor och då ska detta inte vara ett problem.

De dagar vi körde under lelleveckan bad jag många fälla in speglarna vilket gjorde att många av dem slappnade av betydligt mer i sin körning än tidigare. De flesta tittar betydligt mer än de tror i speglarna.

Det är den som kör om som har ansvaret för omkörningen. Är han snabbare ser han till att han får en bättre utgång ur kurvan och hinner då om på rakan även om han har mindre effekt.

Känner man ändå att man kan ligga lite ivägen är det bara att inte elda fullt på rakan så hinner de om som vill.

Har skrivit han överallt men kan självklart likaväl vara hon =)

Som någon tidigare skrev: Passa dig det är starkt beroendeframkallande!

/Urban

så om man håller sitt spår så e det upp till den som kommer upp bakom att se till så att omkörningen sker så säkert som möjligt alltså man behöver inte ha så mkt koll bakåt bara man håller sig till "sitt spår"

abethebabe skrev:
2280386
Olsson skrev:

Mitt förslag är att börja i långsamma gruppen och köra i den hela kvällen, sen kan ni prova med medel gången därpå...för ni lär bli bitna av bankörning så det blir fler gånger

Tejpa absolut speglar och håll ditt tänkta spår utan snabba kursändringar även om du upptäcker att det inte blidde idealspåret. Det kan skilja ganska mkt i fart även i gatgrupperna och det är alltid framförvarande som väljer spår oavsett erfarenhet men det är mkt viktigt att man som sagt håller sitt valda spår.

Visa i god tid efter snabbhögern på baksidan om du ska gå i depå efter att ha sett efter om du har nån bakom dig och även då inga snabba spårbyten

Och ge fan i att kräma fullt på rakan så att kurvsnabbare (tm) åkare kan ta sig förbi !!!

Generalmisstaget är väl att man bromsar på sig efter rakan, undvik det. Du kan lägga ner hojen mer än du tror är fysiskt möjligt.
//Peter

Olsson skrev:

Bort med speglarna!

EX:

Den långsammare hojen med backspegel ligger mitt i kurvan.

Den snabbare RR föraren kommer in i kurvan och har hög fart och planerat ett spår där han går ut ur kurvan på yttersidan av den långsammare hojen.

Den långsammare föraren ser den snabbare först i sin innerspegel.

Den långsammare föraren tänker vara snäll alternativt blir rädd och byter spår till ett ytterspår.

Pang....

/Daniel

Långsamma abe, du e väl en liten fegis :) Nedå, bättre å börja me nybörjargruppen, där lär visar dom antagligen lite enklare spårval osv.

Klota inte me hojen nu å ha det kul (skrapa lite knä nu)
(Martin)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back