Bankörning med motard, hur var och när?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Hej!

Jag tänkte börja åka lite bana med min husa till våren och undrar lite hur man ska gå till väga. Har letat lite här och på andra ställen men hittar inte riktigt den info jag behöver. Det jag är ute efter är i princip bara en plats tom på mötande trafik så man kan stå på lite i kurvorna.. :) S.k. bandagar verkar så himla uppstyrda, eller vad tycker ni? Har funderat en del på SMC:s ban-dag i falkenberg, är det nåt att satsa på? Känns mer som det är lämpat för sporthojar med tanke på banan och så. Har inte kört bana tidigare men en hel del på gata och nu vill man ta åkandet ett steg till. Så en liten steg för steg-guide skulle sitta fint om någon orkar. :tungan Bor förresten i gbg så är det i närheten så skulle det sitta fint, örebro funkar också.

Mvh wheelie82

Du får hänga med ned till falken när de har kvällsåkning!
Vi brukar vara ett par stycken varje gång!! :tummenupp

edit:
Brukar inte var så invecklat: indelning i grupp, en föråkare som visar vägval i två varv, sedan släpper han fältet och det är åkning på egen hand!

Last edited:
Kolla in träningstiderna på Teknis MCs motardbana i Örebro när det blir säsong!

Åland/Vessingsboda och vuxenkollo med andra motardhuliganer i april/maj kanske är ngt? Där brukar man hitta förare av alla sorter, från rookie till elit. Roligt och lärorikt.

Annars går det att köra motard på de flesta banor som inte är stora, öppna och med lååååånga rakor. Eller det går ju att köra överallt, men det är inte riktigt lika roligt överallt. *L*

Gokartbanor är ju också kul. Tycker jag! Ni har väl en hyfsat nära? I Borås tror jag...

SMCs kurser funkar för motarder också, men de är ju mer inriktade på trafiksäkerhet än en vanlig bandag. Som kurser rekommenderar jag dem varmt, men inte om det är huligana man vill göra!

Syns på en bana framåt vårkanten! :)

Last edited:
Yasha skrev:
Gokartbanor är ju också kul. Tycker jag! Ni har väl en hyfsat nära? I Borås tror jag...

Bara en liten anmärkning. Banan i Borås är en Rallycross bana.
Träningen där har varit varannan ons. under 2005. Hur det ser ut i år har jag inte den blekaste om. Men ring & kolla om ni ska åka dit.

Ett hett tips för att komma igång ordentligt är att åka på ett träningsläger. T.ex. Dygds läger i Örebro den 6-7 maj eller Åland, eller varför inte bägge?

Rasorblade skrev:
Du får hänga med ned till falken när de har kvällsåkning!
Vi brukar vara ett par stycken varje gång!! :tummenupp

edit:
Brukar inte var så invecklat: indelning i grupp, en föråkare som visar vägval i två varv, sedan släpper han fältet och det är åkning på egen hand!

Låter skoj! Men då blir det släpkärra ner eller hur? Iofs med ktm kanske det går fint o toura lite.. :gnissla Är detta på vardagar eller helger?

Örebros nya bana ser riktigt grym ut, jag ska prova på den för första gången i år med min hoj. Haka på dit och kör några varv! Du behöver väl ett medlemsskap och sen det vanliga med uppsamlingskärl mm men inget avancerat.

wheelie82 skrev:
Låter skoj! Men då blir det släpkärra ner eller hur? Iofs med ktm kanske det går fint o toura lite.. :gnissla Är detta på vardagar eller helger?
Måndagar eller onsdagar..
Har bara åkt där med bladen..men kommer att rasta av motarden oxå. De ggr jag varit nere så har vi "tourat" ned, men som sagt då med R-hoj. Vi får ta en heldag med fina kringelkrokvägar ned!! :tummenupp

Dee_cati skrev:
Örebros nya bana ser riktigt grym ut, jag ska prova på den för första gången i år med min hoj. Haka på dit och kör några varv! Du behöver väl ett medlemsskap och sen det vanliga med uppsamlingskärl mm men inget avancerat.

Ja det får bli en hel-helg där sen när säsongen kommer. Får kombinera hälsa på päronen och motardåka, helt klockrent. :yoparty Inga nya bilder på svarta faran Anders?

Tack för många bra tips! Nu en annan fråga som dök upp, de flesta verkar ha 95dB-gräns.. Klarar man det med husaberg originalljuddämpare? Tycker min går ganska tyst men inte "radfyra-med-originalavgas-symaskinstyst". Låter ju mer från luftfiltret när man kör iallafall..

wheelie82 skrev:
Ja det får bli en hel-helg där sen när säsongen kommer. Får kombinera hälsa på päronen och motardåka, helt klockrent. :yoparty Inga nya bilder på svarta faran Anders?

Tack för många bra tips! Nu en annan fråga som dök upp, de flesta verkar ha 95dB-gräns.. Klarar man det med husaberg originalljuddämpare? Tycker min går ganska tyst men inte "radfyra-med-originalavgas-symaskinstyst". Låter ju mer från luftfiltret när man kör iallafall..

original ljuddämpare skall ju vara godkänd för gatubruk så kan inte tänka mig ngt annat? :va

Rasorblade skrev:
original ljuddämpare skall ju vara godkänd för gatubruk så kan inte tänka mig ngt annat? :va

Jo sant, men hojen är ju strypt original och då sitter det en kåpa över luftfiltret med ett hål stort som en femkrona.. Dvs hojen går bara på typ tomgång.. Brölar ganska friskt i nuläget tycker jag, men som du säger så borde det nog vara lugnt. :tungan

Är det en 06 du har så klarar den nog 96dB. Är det en äldre så gör den inte det, inte FSen iaf. Går lätt att modda. Men när det gäller träningar så brukar man inte vara kinkig på ljudet.

Jag skulle varmt rekomendera körningen på Åland. Där är allt från nybörjare till proffs och det är en lämplig bana att börja köra på samt att man kan få råd av de som kan. Tillåme så att folk kommer fram till en å rekomenderar en! Det är guld :tummenupp (iofs är det ganska likt alltid när det är endast-motard-träningar)

Jag kan slå vad en kall folköl och en dubbeldajm att en original FS INTE klarar 96dB :tomten

Olof Eriksson skrev:
Är det en 06 du har så klarar den nog 96dB. Är det en äldre så gör den inte det, inte FSen iaf. Går lätt att modda. Men när det gäller träningar så brukar man inte vara kinkig på ljudet.

Jag skulle varmt rekomendera körningen på Åland. Där är allt från nybörjare till proffs och det är en lämplig bana att börja köra på samt att man kan få råd av de som kan. Tillåme så att folk kommer fram till en å rekomenderar en! Det är guld :tummenupp (iofs är det ganska likt alltid när det är endast-motard-träningar)

Det är en 02:a så man får kolla upp det lite senare då. Ja åland blir jag RIKTIGT sugen på nu, hittade lite info om det. Så jag har nästan bestämt mig, dit ska jag om det inte krockar med nåt annat. Så nån från gbg-trakterna som vill samåka så vore det bra, har en gammal saab 900 med drag, bara haka på ett släp så får man plats med ca 2hojar. :)

På Åland finns inga (nästan) bullerkrav.

De 95db som används ibland brukar vara förbipasserande och inte stillastående mätning.

Supermoto skrev:

De 95db som används ibland brukar vara förbipasserande och inte stillastående mätning.

Ok. Så då är det inte lika kinkigt då? Får snåla på gasen när de mäter.. :näsblod

wheelie82 skrev:
Ok. Så då är det inte lika kinkigt då? Får snåla på gasen när de mäter.. :näsblod
Det är ingen som mäter på Åland, än iaf... men om vi håller oss på banan och inte buskör bland husen runtomkring så har vi hittills fått bröla bäst vi vill.

Vuxenkollo råkkar! :banana Åland råkkar! :yoparty (utom för vissa... :tungan )

Yasha skrev:
Det är ingen som mäter på Åland, än iaf... men om vi håller oss på banan och inte buskör bland husen runtomkring så har vi hittills fått bröla bäst vi vill.

Vuxenkollo råkkar! :banana Åland råkkar! :yoparty (utom för vissa... :tungan )

Verkar vara precis vad jag söker det där sommarkollot.. Skulle ha nån man känner som åker också så man slipper åka själv, men det går nog bra ändå. Sett nåt datum för årets upplaga? :va

wheelie82 skrev:
Verkar vara precis vad jag söker det där sommarkollot.. Skulle ha nån man känner som åker också så man slipper åka själv, men det går nog bra ändå. Sett nåt datum för årets upplaga? :va
Inget är klart ännu, det är TomK som håller i trådarna och kontakterna, men vi har pratat om ett preldatum; 27-30/4 i år. :tummenupp

Jag vet en tjej som är superintresserad av att samåka från Göteborg till Åland över Valborg, jag kan vidarebefordra din mailadress till henne om du vill!

Yasha skrev:
Inget är klart ännu, det är TomK som håller i trådarna och kontakterna, men vi har pratat om ett preldatum; 27-30/4 i år. :tummenupp

Jag vet en tjej som är superintresserad av att samåka från Göteborg till Åland över Valborg, jag kan vidarebefordra din mailadress till henne om du vill!

Javisst gör det! 27-30 skulle nog funka bara jag får ledigt från jobbet(jobben).

Supermoto skrev:

Ungefär så... det bör vara rimligt ljud - raka rör gör ingen glad. Man ska kunna sitta och fika i depån utan att öronen blöder :)

Och så ska man inte köra fort ute på landsvägen (när länsman ser det).

Jo, apropå bokning så håller Nucke nu på och tar reda på vem som i år sköter bokningar av banan. Den vanliga bokningstelefonen är det ingen som svarar på. Boende är redan fixat och det är ju oftast det som annars brukar krocka.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT