Bankörning med indraget körkort?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Enkel fråga: Inte får jag köra på en bandag om mitt körkort är indraget?

Rigge skrev:
Enkel fråga: Inte får jag köra på en bandag om mitt körkort är indraget?
Nej, men de kollar aldrig.

stavgren skrev:
Varför får man inte det? Det är ju inhägnat område?
Hmmm... Nu var jag nog lite för snabb. Det är ok enligt lag att köra utan körkot inom inhägnat område. Däremot brukar arrangörerna kräva körort i gatgrupperna. Men det finns kanske bandagsarrangörer som inte kräver det.

Försäkringsfrågan är ju solklar - du får inte köra på bana. Det är ju således upp till dig och arrangören.

Rigge skrev:
Om jag torpederar nån så han bryter nacken då?
Då kollar de nog. Om det är ansvarsgrejen du tänker på så är du i princip oförsäkrad - upplagt för tråkigheter alltså.

Nej! Trafiken gäller som vanligt men med +1000 kronor i självrisk. Man ska va bra klantig för att inte täckas av trafiken :fakta

//jaG

Goodstuff skrev:
Försäkringsfrågan är ju solklar - du får inte köra på bana. Det är ju således upp till dig och arrangören.
Då kollar de nog. Om det är ansvarsgrejen du tänker på så är du i princip oförsäkrad - upplagt för tråkigheter alltså.'

Zeb_Macahan skrev:
Nej! Trafiken gäller som vanligt men med +1000 kronor i självrisk. Man ska va bra klantig för att inte täckas av trafiken :fakta

//jaG

:va
Det här har ju stöts och blöts nu i ett antal veckor men koncensus är att trafik inte gäller på bana längre. TH har en giltig försäkring om man kör på en bandag anordnad av SMC, men i övrigt är det visst kört.

Kickic skrev:
JOHO!!!
Det gör vi visst det.
/Kickic
Jag körde bana hela förra året utan körkort. Det var aldrig någon som frågade. Jag har behörigheten alltså, men hämtade aldrig ut kortet från posten.

Freppa skrev:
Det här har ju stöts och blöts nu i ett antal veckor men koncensus är att trafik inte gäller på bana längre.
Jag tror att sista ordet var att trafikförsäkringen iofs gäller men att F-bolaget kan kräva dig på pengarna. Dvs offret får ersättning men att det kan drabba den vållande. Praxis verkar dock vara att F-bolagen inte kräver pengarna från den "oförsäkrade".

Riskfyllt alltså...

Freppa skrev:
Det här har ju stöts och blöts nu i ett antal veckor men koncensus är att trafik inte gäller på bana längre.

Gamlot hävdar att du har fel. De säger att trafiken inte gäller men att den gör det ändå! Någon som har lite fakta att komma med?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien