Bankörning/alkoholintag?

Hur ställer du dig till att att köra bakfull på en bandag

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Det är ju t.o.m. (tyvärr) förbjudet att ta nyckeln av en som tänker sätta sig och köra berusad. Läs här.

Det har aldrig fallit mig in att det var olagligt, inte för att jag bryr mig men tack för infon. :tummenupp

Jag kommer till att fortsätta ta nyklar om jag anser det vara befogat, problemen som eventuellt kan dyka upp får man lösa senare. Alternativt lägga benen på ryggen och försvinna en stund tills innehavaren ringt polisen :)

Lite text skriven av nån random person i ett internet-forum är knappast någon uppenbar sanning och ett stort återkommande problem.
Att bli nerkörd pg.a någons bakfylla känns orelevant och liten risk.

Däremot håller man på bli nerbombambad dagligen av okunniga förare på litersmaskiner som brassar helvete utan att ha nån koll. Eller varför inte vänder på rakan och åker tillbaka. Eller stannar längst ner på rakan och snackar, eller byter spår och skär över hela banan utan att veta att man har en hoj brevid sig.
Jag kan nämna hundratal olika orsaker som skapar/ alternativt kan skapa mer olyckor på bandagar än det s.k alkoholproblemet vi tydligen har.

Så du tycker allvarligt att någon med ansvar(som har hand om dina litermoppebrassande hojförares utbildning) är en "random person"? Jag tycker inte att ett problem ska behöva vara osynligt för att det är i minoritet, somsagt verkar det vara fler som upplevt samma sak. Ska det behöva hända något innan man kan tycka att det är relevant, är de det du menar?
Så typiskt svenskt att inte kunna prata om det, utan sålänge ingen ser bryr sig ingen. bra mentalitet, hoppas jag blir påkörd av någon bakfull person ska ni se på fan vilket liv jag skulle ställa till.

Last edited:
Så typiskt svenskt att inte kunna prata om det, utan sålänge ingen ser bryr sig ingen. bra mentalitet, hoppas jag blir påkörd av någon bakfull person ska ni se på fan vilket liv jag skulle ställa till.

Det är snarare du som överreagerar.

Det är snarare du som överreagerar.

Okej, då vänder jag på det och vill se dig hamna i den situationen får vi se om du lyckas att inte överreagera.
Jag är intresserad av mentaliteten vid denna fråga ibland banförare, därav min fråga, hurvida du tycker att jag överreagerar kan du hålla för dig själv, du har sagt ditt i frågan och jag har läst, dryga kommentarer har inget syfte.

Last edited:
Så du tycker allvarligt att en sporthojsinstruktör (som har hand om dina litermoppebrassande hojförares utbildning) är en "random person"? Jag tycker inte att ett problem ska behöva vara osynligt för att det är i minoritet, somsagt verkar det vara fler som upplevt samma sak. Ska det behöva hända något innan man kan tycka att det är relevant, är de det du menar?

Vi är väl alla vuxna människor på bandagar. Det är väl bevisat sen tidigare att dra åt snaran hårdare inte skapar mer ordning. Sen vidstår jag vid att du skapar ett problem som inte finns. PUNKT! over and out!

Vi är väl alla vuxna människor på bandagar. Det är väl bevisat sen tidigare att dra åt snaran hårdare inte skapar mer ordning. Sen vidstår jag vid att du skapar ett problem som inte finns. PUNKT! over and out!

Jag vet över 30 st andra som röstat i pollen som inte håller med dig och att man ens ids att gå in och försvara det med argumentet "alla är väl vuxna människor" känns lite 1800-tal. Däremot får du komma med vilken åsikt du vill, frågan är om du resonerar likadant när det gäller gatkörning.:va

Last edited:
Okej, då vänder jag på det och vill se dig hamna i den situationen får vi se om du lyckas att inte överreagera.

Som sagt...problemet är enligt min bedömnng icke relevant då det i praktiken inte existerar, och det finns (precis som Just-D säger) hundratals andra, mer systematiskt återkommande problem på en bandag där faran och risken är mycket högre...

(vilket förståss inte betyder att man inte ska vara på fysiskt topp när man kör) Men som exempel: Arroganta förare som kör som svin, är ett betydligt större problem, och de flesta jag känner som vurpat (och det är tyvärr många) har på ett eller annat sätt blivit avträngda av såna förare.

Jag för egen del tycker att det är ett större problem med folk som kör hoj utan körkort, både på landsväg, och på bandagar.

Som sagt...problemet är enligt min bedömnng icke relevant då det i praktiken inte existerar, och det finns (precis som Just-D säger) hundratals andra, mer systematiskt återkommande problem på en bandag där faran och risken är mycket högre...

(vilket förståss inte betyder att man inte ska vara på fysiskt topp när man kör) Men som exempel: Arroganta förare som kör som svin, är ett betydligt större problem, och de flesta jag känner som vurpat (och det är tyvärr många) har på ett eller annat sätt blivit avträngda av såna förare.

Jag för egen del tycker att det är ett större problem med folk som kör hoj utan körkort, både på landsväg, och på bandagar.

Då tycker jag du startar en egen tråd om detta problem du upplever istället för att försöka jämföra att köra onykter/bakfull med att köra utan kk.
Personligen möter jag hellre en person utan körkort än en som inte är kapabel till att köra pga av alkoholintag. Men det kanske bara är jag.

Då tycker jag du startar en egen tråd om detta problem du upplever istället för att försöka jämföra att köra onykter/bakfull med att köra utan kk.
Personligen möter jag hellre en person utan körkort än en som inte är kapabel till att köra pga av alkoholintag. Men det kanske bara är jag.

Du vänder orden som en politiker...
"en som inte är kapabel till att köra pga av alkoholintag"
Det låter det!
Nyss var någon lite bakfull, (och du vet inte om denne någon hade över "körklar" dvs laglig promille, men nu låter det som om personen var asberusad...

Vart vill du komma? Vad är du ute efter?
Egentligen.
Troll

Säger som Just-D: Over and out.

Du vänder orden som en politiker...
"en som inte är kapabel till att köra pga av alkoholintag"
Det låter det!
Nyss var någon lite bakfull, (och du vet inte om denne någon hade över "körklar" dvs laglig promille, men nu låter det som om personen var asberusad...

Vart vill du komma? Vad är du ute efter?
Egentligen.
Troll

Säger som Just-D: Over and out.

Låter som att någon kanske röstat på alternativ 1 i pollen. :D
Tycker bara ett ett problem som enkelt kan elimineras ibland derra "hundratals" problem vid bankörning ska uppmärksammas - ett problem mindre är enligt min åsikt en förbättring. Att komma åt dom andr problemen kanske är lite svårare, vad vet jag.

Last edited:
Från annan tråd svarar den "utpekade" (iof numera raderat då personen inte ville fortsätta tjafsa i en bildtråd):
Vilka "man" har sett det månntro, du som är en fejkprofil eller?
Jag förstår att det är mig du syftar på, men om du frågar bandagsarrangören så kan han intyga att jag tog mitt ansvar och körde inte förrän sen em. på söndagen.
Skulle aldrig i livet köra om jag inte var 100% nykter! Både för min egen säkerhet och andras!
Lägg ner tack!

Last edited:
Från annan tråd svarar den "utpekade" (iof numera raderat då personen inte ville fortsätta tjafsa i en bildtråd):

Som inte är riktigt korrekt då jag inte anser att innan 1530 är "sent på e.m." och jag räknar med att det varit minst en och en halv timme innan denna tid då man inte bara ställer hojen och sätter sig i full mundering och börjar skriva inlägg.

Last edited:
Nu när det är så här varmt så är det ju inte långsökt att misstänka att väldigt många i Svea tar inte bara 1 utan även 2st 33cl lättöl till lunch innan de sätter sig i "sopbilen" inför eftermiddagspasset. Hur mycket alkohol motsvarar det egentligen?

Jo det motsvarar att du beställer in en 4:a 40% vodka och sveper till efterrätt.

Många skulle aldrig få för sig att svepa en fyra och sen sätta sig och köra, men samma individer sveper båda 1, 2 och fler lättöl och sätter sig sen och kör på väg, och säkert även bana. De har ju "bara" druckit lättöl...

Jag tog mig friheten att ringa till gotlands tidningar för att se vad intresset låg för att folk körde onyktra på gotland ring och det var helt klart intressant, dom skulle pressa polisen lite och se om eventuell obligatorisk blåsning var intressant och höra av sig till banarrangörer + ägarna till GR och höra vad som hade att säga till sitt försvar. Bevis finns för att detta förekommer finns ju redan och är uppmärksammat. Tråkigt att det ska behövas bevakning på detta sätt för att en viss mängd av hojförare inte kan ha kul utan alkohol!

Bra att du tar upp disskusionen och klart hoppas jag att det inte ÄR ETT SÅ STORT problem som du påvisar.

Men vilken jävla nivå...... Låter ju helt suveränt att du drar in media i det här så att dom får ännu mer att gräva i när det gäller motorcyklister i Sverige, Bra där Einstein!!! Då tas väl hela den anläggningen upp i debatten så blir det bullerfria dagar och taskigt med körtid där också och det är ju vad ALLA VILL? Ta upp det med bandags arangörerna (både smc & privata) i stället och föreslå att dom har blåskontroll för samtliga som ska ut på banan.

Bra att du tar upp disskusionen och klart hoppas jag att det inte ÄR ETT SÅ STORT problem som du påvisar.

Men vilken jävla nivå...... Låter ju helt suveränt att du drar in media i det här så att dom får ännu mer att gräva i när det gäller motorcyklister i Sverige, Bra där Einstein!!! Då tas väl hela den anläggningen upp i debatten så blir det bullerfria dagar och taskigt med körtid där också och det är ju vad ALLA VILL? Ta upp det med bandags arangörerna (både smc & privata) i stället och föreslå att dom har blåskontroll för samtliga som ska ut på banan.

Låter som att någon får panik, du kanske själv har något att dölja? Skyll på personer som gör så att det bli så istället för att skylla på någon som reagerar!

ubuntu, tråden började med en vettig frågeställning, men nu verkar du ha spårat ur i ett personligt vendetta mot en annan SH-medlem.
Ta det i PM-form istället.

ubuntu, tråden började med en vettig frågeställning, men nu verkar du ha spårat ur i ett personligt vendetta mot en annan SH-medlem.
Ta det i PM-form istället.

Det är svårt att hålla sig till frågeställningen då folk luskat fram själva vad folk tror att det bottnade i och det var kanske inte riktigt meningen. Jag får förvisso svar som räcker bra i pollen.

Låter som att någon får panik, du kanske själv har något att dölja? Skyll på personer som gör så att det bli så istället för att skylla på någon som reagerar!

Ja eftersom jag föreslår att du ska ta det med dom berörda, det vill säga arrangörerna så har jag förmodligen mycket att dölja då jag ofta kör på bandagar och hemskt gärna skulle vilja blåsa och upptäcka till min stora förvåning att jag är berusad..

Läs all text och förstå vad jag menar istället, LÅT OSS ha våran bantid och ta det med rätt personer!!!! Och enligt min mening så är MEDIA aldrig rätt personer. Blir alltid en höna av en fjäder.

Ja eftersom jag föreslår att du ska ta det med dom berörda, det vill säga arrangörerna så har jag förmodligen mycket att dölja då jag ofta kör på bandagar och hemskt gärna skulle vilja blåsa och upptäcka till min stora förvåning att jag är berusad..

Läs all text och förstå vad jag menar istället, LÅT OSS ha våran bantid och ta det med rätt personer!!!! Och enligt min mening så är MEDIA aldrig rätt personer. Blir alltid en höna av en fjäder.

Jag vet inte vad dina ramar av acceptans går heller och jag bryr mig föga. Men att du tycker detta är en fjäder påvisar vad du är för person så jag väljer att döma dig till din nackdel.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026