Bankörning/alkoholintag?

Hur ställer du dig till att att köra bakfull på en bandag

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Jag hoppas att det du skrivet är rätt, men jag tvivlar tyvärr. Det vore bra om du kunde hänvisa till de lagtexter e.dy. som styrker dina påståenden.

Det är ju t.o.m. (tyvärr) förbjudet att ta nyckeln av en som tänker sätta sig och köra berusad. Läs här.

Om det olagligt att köra gräsklippartraktor onykter på sin egen tomt är det garanterat förbjudet att köra bana onykter.

Aschberg gjorde ett reportage om hur omdömet påverkades av alkoholintag i samband med bilkörning. Detta testet gjordes i Danmark eftersom det inte fick utföras i Sverige.

Du får inte ta hans nyckel, men du får gripa honom på platsen. Du måste då upplysa honom om att han är gripen och tillkalla polisen snarast möjligt. Du har då rätt att använda så mycket våld som krävs för att kvarhålla honom tills polisen anländer och tar över gripandet.
Du kan göra ett envarsgripande i de fall du på bar gärning eller under flykt kan gripa någon som gjort sig skyldig till ett brott där fängelsestraff finns med på straffskalan, trafiknykterhetsbrott faller under den kategorin.

Reglerna om envarsgripande bör alla känna till...

Ja det har du rätt i, men eftersom jag tyvärr är okunnig inom ämnet så skulle jag uppskatta en länk till var jag kan läsa detta skrivet i en offentlig skrift.

När det gäller ratt/styr-fylla så kan jag bjuda på detta:

4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter
att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att
alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till
minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i
utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse
i högst sex månader.

För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för
ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit
narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så
stor mängd att det under eller efter färden finns något
narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om
narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig
receptutfärdares ordination.

För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för
ett motordrivet fordon eller en spårvagn och då är så påverkad
av alkoholhaltiga drycker att det kan antas att han eller hon
inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Detsamma
gäller om föraren är lika påverkad av något annat medel.

Första och andra styckena gäller inte förare av motordrivet
fordon, som är avsett att föras av gående.

Första, andra och tredje styckena gäller inte om förandet av
fordonet ingår som ett led i en vetenskaplig eller därmed
jämförlig undersökning till vilken tillstånd har lämnats av
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
Lag (1999:217).

Källa: Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

Ett litet frågetecken är ju dock om dessa regler gäller även på inhägnat område? (Jag hoppas och tror det.)

Ja det har du rätt i, men eftersom jag tyvärr är okunnig inom ämnet så skulle jag uppskatta en länk till var jag kan läsa detta skrivet i en offentlig skrift.

När det gäller ratt/styr-fylla så kan jag bjuda på detta:

Källa:...
Ett litet frågetecken är ju dock om dessa regler gäller även på inhängnat område?

Jag lade in en länk i efterhand, inte direkt till lagtexten men till polisens förenklade tolkning.

Lagarna om trafiknykterhet gäller precis överallt i Sverige, det finns inga undantag och inga dispenser att få (dispenser för forskning och dylikt har tidigare funnits men finns sedan några år inte längre).

Du får inte ta hans nyckel, men du får gripa honom på platsen. Du måste då upplysa honom om att han är gripen och tillkalla polisen snarast möjligt. Du har då rätt att använda så mycket våld som krävs för att kvarhålla honom tills polisen anländer och tar över gripandet.
Du kan göra ett envarsgripande i de fall du på bar gärning eller under flykt kan gripa någon som gjort sig skyldig till ett brott där fängelsestraff finns med på straffskalan, trafiknykterhetsbrott faller under den kategorin.

Reglerna om envarsgripande bör alla känna till...

EDIT: Efterfrågad "källa"... http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Fragor-och-svar/

Tack för källan. :)

Då är frågan:

Får man kasta in ett järnspett i framhjulet på en motorcykel som framförs av ett styrfyllo? I så fall så tycker jag att flaggvakterna på banorna ska utrustas med sådana.

(Hittar du något som ger mig den rätten så får du en stjärna i kanten. :) )

Då är frågan:

Får man kasta in ett järnspett i framhjulet på en motorcykel som framförs av ett styrfyllo?

Klart du får, bara du är beredd att ta konsekvenserna av ditt handlande!

Då är frågan:

Får man kasta in ett järnspett i framhjulet på en motorcykel som framförs av ett styrfyllo?

Du har rätt att använda så mycket våld som krävs för att kvarhålla honom på platsen, men ett spett i framhjulet kan kanske vara svårt att motivera i efterhand.
Det bästa sättet att få svar på sånt här är att prova, lycka till! :tummenupp

Du har rätt att använda så mycket våld som krävs för att kvarhålla honom på platsen, men ett spett i framhjulet kan kanske vara svårt att motivera i efterhand.
Det bästa sättet att få svar på sånt här är att prova, lycka till! :tummenupp

Ok, att kasta järnspett kanske låter lite drastiskt men det är faktiskt juridisk intressant. Jag tror t.ex. inte att jag faktiskt får "använda så mycket våld som behövs för att kvarhålla honom på platsen."

Om så vore fallet så skulle man ju inte sikta på framhjulet ...

Ok, att kasta järnspett kanske låter lite drastiskt men det är faktiskt juridisk intressant. Jag tror t.ex. inte att jag faktiskt får "använda så mycket våld som behövs för att kvarhålla honom på platsen."

Om så vore fallet så skulle man ju inte sikta på framhjulet ...

Övervåld leder oftast till en motanmälan gällande misshandel en liten tumregel är att våldet måste anses vara uppenbart försvarligt, alltså stå i rimlig proportion till vad man skall avvärja.

Om man är osäker så är det väl bäst att avstå eller besinna sig.

Bra tråd!:Bugar

Frågan är... räcker det med ett utandningsprov? Enligt lagen kanske du är nykter. Men har du vätskebalans och konsentration nog för att köra? Tvivelaktigt!

Mats

Man borde ha det ståendes att alla måste blåsa om dom ska ut och köra så chansar folk mindre att dom klarar sig.

Vad gäller vätskebalanser är det nog svårt, men man kan se utandningen som en fartkamera, den avskräcker men hjälper inte mot alla problem. :)

Övervåld leder oftast till en motanmälan gällande misshandel en liten tumregel är att våldet måste anses vara uppenbart försvarligt, alltså stå i rimlig proportion till vad man skall avvärja.

Om man är osäker så är det väl bäst att avstå eller besinna sig.

Jovisst har du rätt. Jag leker bara med tanken.

Appropå propotioner. Man har ju sett några amerikanska biljakter där bilisten enligt amerikansk idologi förtjänar att skjutas 47 gånger om de snudddar vid en polisbil. Då räknas det som försvarbart våldsanvändande.

I Svea så ligger ribban (tack o lov) aaaningen lägre på våldsskalan, men var den egentligen ligger har jag inget begrepp om. Skulle en arrangör t.ex. få preja en full förare ut i sandfållan?

Tillbaka till Topic

Jag har aldrig varit på bandag men skulle bli bestört om jag fick reda på att det fanns människor som inte var seriösa och såg till att dom va "at their best" när dom skulle köra.
Det här får mig bara att inte vilja köra bana, särskilt inte med SMC om det kan va så lätt att kasta ur sig att man inte ska gå SMC kurser om man är rädd för att köra med onyktra förare.:gnissla

Nu tror jag iofs att du har missuppfattat någon..

Vet i alla fall att SMC Väst har en nolltoleranspolicy för sina instruktörer dagen innan kurs. Gällande deltagare så är det svårare att se, men de flesta är ju där för att de betalat för en hyfsat dyr utbildning jämfört med en vanlig bandag.

Jag tror att problemet är mest under helger på annan ort där man har två-tre övernattningar. Det är lätt att ta ett par öl för mycket på campingen..

Håll er till topic tack, jag förstår att man vill kasta järnspett i folks framhjul när dom kör när dom inte borde, men det kommer ingen göra, vare sig det är lagligt eller ej så diskussionen får gärna fortsätta i en egen tråd.
glöm inte att rösta :)

Håll er till topic tack, jag förstår att man vill kasta järnspett i folks framhjul när dom kör när dom inte borde, men det kommer ingen göra, vare sig det är lagligt eller ej så diskussionen får gärna fortsätta i en egen tråd.
glöm inte att rösta :)

Pollens svaralternativ är ju lite ... ologiska. (ursäkta).

Jag vill t.e.x rösta både 2 OCH 4.

Nu tror jag iofs att du har missuppfattat någon..

Vet i alla fall att SMC Väst har en nolltoleranspolicy för sina instruktörer dagen innan kurs. Gällande deltagare så är det svårare att se, men de flesta är ju där för att de betalat för en hyfsat dyr utbildning jämfört med en vanlig bandag.

Jag tror att problemet är mest under helger på annan ort där man har två-tre övernattningar. Det är lätt att ta ett par öl för mycket på campingen..

Har ringt till SMC och dom säger att dom tar stort avstånd ifrån detta och kommer att följa upp men jag var mer nyfiken på hur gemene man ser på detta.

Last edited:
Jag har ju fortfarande aldrig varit med om att detta problem existerar. Däremot kan jag störa mig på en miljon andra grejjer på banan som jag tycker är farligt.

Då jag aldrig upplevt detta problem trotts massor massor av bandagar, betyder det att problemet inte existerar eller att jag e blind?
Jag dricker sjuka mängder vatten och nöter varv efter varv och har inte tid att engagera mig i nånting annat än mina varv på banan. Men det kanske bara e jag.

Pollens svaralternativ är ju lite ... ologiska. (ursäkta).

Jag vill t.e.x rösta både 2 OCH 4.

hm, kryssade i att man kunde få rösta på fler alternativt men det verkar inte funka...ber om ursäkt.

Jag har ju fortfarande aldrig varit med om att detta problem existerar. Däremot kan jag störa mig på en miljon andra grejjer på banan som jag tycker är farligt.

Då jag aldrig upplevt detta problem trotts massor massor av bandagar, betyder det att problemet inte existerar eller att jag e blind?
Jag dricker sjuka mängder vatten och nöter varv efter varv och har inte tid att engagera mig i nånting annat än mina varv på banan. Men det kanske bara e jag.

Uppenbarligen existerar det ju, verkar finnas några som upplevt samma sak och långt ifrån alla har inte svarat i tråden, det finns ju här svart på vitt, är man läskunnig är det inte så svårt att se vad som skrivs.
Det låter på dig som att du är en seriös prick och tar ansvar, men skulle du krascha pga av någon som inte är lika på topp som du pga av bakfylla, hur hade du reagerat?

Last edited:
hm, kryssade i att man kunde få rösta på fler alternativt men det verkar inte funka...ber om ursäkt.

Uppenbarligen existerar det ju, verkar finnas några som upplevt samma sak och långt ifrån alla har inte svarat i tråden, det finns ju här svart på vitt, är man läskunnig är det inte så svårt att se vad som skrivs.
Det låter på dig som att du är en seriös prick och tar ansvar, men skulle du krascha pga av någon som inte är lika på topp som du pga av bakfylla, hur hade du reagerat?

Lite text skriven av nån random person i ett internet-forum är knappast någon uppenbar sanning och ett stort återkommande problem.
Att bli nerkörd pg.a någons bakfylla känns orelevant och liten risk.

Däremot håller man på bli nerbombambad dagligen av okunniga förare på litersmaskiner som brassar helvete utan att ha nån koll. Eller varför inte vänder på rakan och åker tillbaka. Eller stannar längst ner på rakan och snackar, eller byter spår och skär över hela banan utan att veta att man har en hoj brevid sig.
Jag kan nämna hundratal olika orsaker som skapar/ alternativt kan skapa mer olyckor på bandagar än det s.k alkoholproblemet vi tydligen har.

anledningen till att jag startade den här tråden var att en användare gått ut på forumet med att vara så bakfull efter festande till 0330 på natten och sedan varit tvungen att abryta sin körning pga av bakfylla dagen efter.

Kanske hör till dom ovanligare och obehagligare undantagen som du nämner, absolut, men det obehagligaste var att vid närmare efterfoskning var denna person en SMC instruktör som jag tycker borde föregå med gott exempel.

jag har själv ett antal bekanta som kört ihjäl sig/blivit ihjälkörda pga av alkohol, jag blir rent ut sagt förbannad att man ska behöva ens tänka på att det kan komma någon på banan när man ligger i dom farterna man gör.
det är det jag reagerar på!

Verkar som sagt märkligt att någon ens kör bakfull.
Men det finns såklart grader i helvetet.
Bakfull behöver nödvändigtvis inte betyda bakfull i dess värsta form.

Men som sagt bakfulla deltagare..nej tack.

Jag upplever inte ens att problemet existerar, och har nu EN person, vid ETT tillfälle gjort detta (och erkänt) samt oxå visat prov på ett visst omdöme, och avbrutit, så må detta vara ett, om inte föredömligt exempel, så iaf varnande för alla och envar.

Det jag brukar se och minnas annars av bandagar är att folk tvärtom, är MER försiktiga, dricker mindre eller inget alls, och måna om att få ut mesta möjliga ur denna aktivitet de betalat en hygglig slant för.

Sen, att man till grillningen på kvällen mellan två dagar, kanske tar sig en eller två folköl, det är inget jag förknippar med dåligt omdöme.
Och de flesta VILL inte ens ha mer än så pga fysisk utmattning från dagen, viss vätskebrist osv osv, så att dessa två folkisar "biter" tillräckligt bra ändå.

Nä - detta är nog ett icke-existerande problem, som, om man (som vanligt i förbuds-sverige) ska börja ropa "Vargen kommer" även här och införa restriktioner, förbud och kontroller... så börjar det likna Stasi.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...