Bankörning/alkoholintag?

Hur ställer du dig till att att köra bakfull på en bandag

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

ubuntu

Bannad
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
gix´k7
En varm bandag, en kall öl att svalka sig med
En banhelg på annan ort med stort uteliv, party till sent på natten och sen upp och köra bana tidigt på morgonen efter.
Du vistas på banan med folk som lägger ned mycket pengar och tid på sina bankörningar och maskiner, åker långt, sover obekvämt för att få köra sina pass om dagen, utövar sin hobby och har kul.
Själv är du alkoholpåverkad/bakfull (som jag anser gå hand i hand) och ger dig ut ibland detta. Hemma hade du aldrig satt dig bakom ratten efter om du inte kände dig okej för att du är rökt om polisen kommer.
Ses bandagar som något som där du kan vara helt säker bara för att du får köra så fort du vill? Gäller inga andra regler då?

Det är mycket moralpredikan man ser överallt angående fortkörning på gata men man ser nästan aldrig moralpredikan över att det verkar på många som att det är ok att köra alkoholpåverkade på bana.
Jag undrar bara hur hojförare ställer sig till detta. Är det ok att drink and drive bara för att man kör på bana?

För det första kan du inte blanda bakfull / full hur du vill, bara för att DU vill.

Är detta ens ett problem?

Vem fan kastar bort tusentals kronor på en bankörning, bakis som ett as?

Har detta ( icke existerande, kvasiproblem ) någonsin drabbat någon du känner till?

Somna om eller nåt....

Det är väl en självklarhet att man inte sätter sig på hojen om man inte känner sig helt hundra oavsett vad det beror på!

Spelar ingen roll om det är trötthet, fest kvällen innan, feber el. dyl.

Man pressar sig hårdare än vad man gör normalt och därför skall alla sinnen vara på topp.

Sedan kan det ju vara så att man inte känner hur trött/ofokuserad man är förrän man kört två varv.. Då är det bara att avbryta och gå in i depå..

För det första kan du inte blanda bakfull / full hur du vill, bara för att DU vill.

Är detta ens ett problem?

Vem fan kastar bort tusentals kronor på en bankörning, bakis som ett as?

Har detta ( icke existerande, kvasiproblem ) någonsin drabbat någon du känner till?

Somna om eller nåt....

Det är högst aktuellt min käre gosse och vad anser du vara skillnaden? Istället för att dryga dig kanske du kan komma med en relevant åsikt?

Det är väl en självklarhet att man inte sätter sig på hojen om man inte känner sig helt hundra oavsett vad det beror på!

Spelar ingen roll om det är trötthet, fest kvällen innan, feber el. dyl.

Man pressar sig hårdare än vad man gör normalt och därför skall alla sinnen vara på topp.

Sedan kan det ju vara så att man inte känner hur trött/ofokuserad man är förrän man kört två varv.. Då är det bara att avbryta och gå in i depå..

Bra svar, men hur mycket svider det egentligen för många att just avbryta och gå in i depå? Just bara för att det kostar så mycket pengar som det gör, försöker man ignorera det faktum att man inte är 100 eller är det vanligare att man avbryter?

Last edited:
Bra svar, men hur mycket svider det egentligen för många att just avbryta och gå in i depå? Just bara för att det kostar så mycket pengar som det gör, försöker man ignorera det faktum att man inte är 100 eller är det vanligare att man avbryter?

Det finns mycket som svider dagen efter.. Ibland kan man inte kolla sitt kontoutdrag på en vecka och en annan gång kanske man får hoppas över en bandag..

Jag personligen skulle hellre betala glatt för min bandag och sova i depån än att riskera att klota min hoj eller kanske t.o.m. orsaka en avåkning för någon annan p.g.a. jag är ofokuserad.

Har hänt många gånger att folk har kört bana med sprit i kroppen. Och nej, det verkar inte finnas någon direkt debatt kring detta. Annat än på en tävling i Finland i somras, där fick vi blåsa :)

Det finns mycket som svider dagen efter.. Ibland kan man inte kolla sitt kontoutdrag på en vecka och en annan gång kanske man får hoppas över en bandag..

Jag personligen skulle hellre betala glatt för min bandag och sova i depån än att riskera att klota min hoj eller kanske t.o.m. orsaka en avåkning för någon annan p.g.a. jag är ofokuserad.

och hur arg hade du blivit om någon orsakat dig en krasch och det senare visade sig att personen kört onykter? ärligt talat vill jag inte ens tänka på hur mordisk jag hade blivit!

Har hänt många gånger att folk har kört bana med sprit i kroppen. Och nej, det verkar inte finnas någon direkt debatt kring detta. Annat än på en tävling i Finland i somras, där fick vi blåsa :)

Men är det något du tycker ska få förekomma? ska det ens va nödvändigt att behöva blåsa på en bandag?

Last edited:
Du har i så fall stött på ett obehagligt undantag i den verklighet jag upplevt sedan jag började vistas på och kring banorna.

De flesta av oss tänjer våra egna gränser på bandagar eller -kurser på ett helt annat sätt än vad vi gör ute i trafiken.

Mycket av den uppmärksamhet vi normalt använder för att spåra efter faror, hålla koll på mötande trafik eller spana efter fartkontroller används till andra ändamål vid dessa tillfällen. En del används för att analysera vår egen körteknik och jobba på förbättringar. En annan för att öka farten och provocera vår egen förmåga.

Ska vi klara detta krävs att vi är i form, bra form, fräsch form. INGEN arrangör jag deltagit hos har heller uppmuntrat annat eller gjort avkall på detta. Det är mycket måttligt med pilsner, vanligast är faktiskt 2.8 eller 3.5 till middagen och vikten av att hålla sig fräsch, få i sig vätska och energi under dagen påpekas ständigt.

Jag har aldrig behövt vara med om det men är övertygad om att samtliga skulle plocka en bakfull eller fortfarande påverkad förare av banan fortare än kvickt om så skulle krävas. Som DQ skriver - kanske alkometer vore en bra pryl.

Men enligt min erfarenhet sköter vi förare den saken själva, genom att helt enkelt hålla en "måttlighetskultur" på campingplatser eller stugbyar där vi samlas under arrangemangen.

Har Du upplevt något annat och kan styrka Dina upplevelser på ett rimligt sätt skulle jag råda Dig att gå vidare hos arrangören för att undvika upprepelse.

Mina 2p

Det är högst aktuellt min käre gosse...

Just bara för att det kostar så mycket pengar som det gör, försöker man ignorera det faktum att man inte är 100 eller är det vanligare att man avbryter?

Last edited:
Jo.

Öl och depålivet går lite hand i hand. Folk sitter i skuggan och tar en kall goding efter träningspasset. Hur svårt kan det vara för de seriösa på banan att få till ett krav på utandning innan man får ge sig ut. Man kan ju ta det i samband med koll av hojen eller så...

Bra tråd. :tummenupp

Du har i så fall stött på ett obehagligt undantag i den verklighet jag upplevt sedan jag började vistas på och kring banorna.

De flesta av oss tänjer våra egna gränser på bandagar eller -kurser på ett helt annat sätt än vad vi gör ute i trafiken.

Mycket av den uppmärksamhet vi normalt använder för att spåra efter faror, hålla koll på mötande trafik eller spana efter fartkontroller används till andra ändamål vid dessa tillfällen. En del används för att analysera vår egen körteknik och jobba på förbättringar. En annan för att öka farten och provocera vår egen förmåga.

Ska vi klara detta krävs att vi är i form, bra form, fräsch form. INGEN arrangör jag deltagit hos har heller uppmuntrat eller gjort avkall på detta. Det är mycket måttligt med pilsner, vanligast är faktiskt 2.8 eller 3.5 till middagen och vikten av att hålla sig fräsch, få i sig vätska och energi under dagen påpekas ständigt.

Jag har aldrig behövt vara med om det men är övertygad om att samtliga skulle plocka en bakfull eller fortfarande påverkad förare av banan fortare än kvickt om så skulle krävas.

Men enligt min erfarenhet sköter vi förare den saken själva, genom att helt enkelt hålla en "måttlighetskultur" på campingplatser eller stugbyar där vi samlas under arrangemangen.

Har Du upplevt något annat och kan styrka Dina upplevelser på ett rimligt sätt skulle jag råda Dig att gå vidare hos arrangören för att undvika upprepelse.

Mina 2p

anledningen till att jag startade den här tråden var att en användare gått ut på forumet med att vara så bakfull efter festande till 0330 på natten och sedan varit tvungen att abryta sin körning pga av bakfylla dagen efter.

Kanske hör till dom ovanligare och obehagligare undantagen som du nämner, absolut, men det obehagligaste var att vid närmare efterfoskning var denna person en SMC instruktör som jag tycker borde föregå med gott exempel.

jag har själv ett antal bekanta som kört ihjäl sig/blivit ihjälkörda pga av alkohol, jag blir rent ut sagt förbannad att man ska behöva ens tänka på att det kan komma någon på banan när man ligger i dom farterna man gör.
det är det jag reagerar på!

Jo.

Öl och depålivet går lite hand i hand. Folk sitter i skuggan och tar en kall goding efter träningspasset. Hur svårt kan det vara för de seriösa på banan att få till ett krav på utandning innan man får ge sig ut. Man kan ju ta det i samband med koll av hojen eller så...

En öl efter avslutat pass är absolut inte fel! Klart att vi drack öl och vin på Gotland när vi var där. ´Drack dock inte mer än att man var tillräckligt ok för att klara en blåskontroll dagen efter.

Jag tycker också det vore en bra idé att arrangörer har alkomätare vid helgkörningar såsom på nu senast på Gotland för att kunna kolla om någon ser tveksam ut.

Är man osäker själv så behöver man ingen mätare. Då stannar man i depån!

Är du helt övertygad om att någon kör onykter så ring polisen, trafiknykterhetsbrott brukar det vara bra respons på. Det är samma straff när man kör onykter på en avlyst bana som det är på allmän väg vilket innebär fängelse på straffskalan, detta ger dig även rätten att göra ett envarsgripande och kvarhålla personen på platsen tills polisen kommer. Men då måste du naturligtvis vara 100% säker på att föraren verkligen är onykter.

Styrfylla är lika olagligt på bana som gata.

Helst skulle man vilja slippa råka ut för folk som inte har omdömmet att ge fan i drickat alternativt köra dagen efter, men det är en utopi, lika väl som Vägverkets nollvision.

Jag har nog svårt att kontrollera mig om jag råkade ut för något som orsakats av en som styr med för mycket promille.

Men det är mina åsikter...

Jo.

Bra tråd!:Bugar

Frågan är... räcker det med ett utandningsprov? Enligt lagen kanske du är nykter. Men har du vätskebalans och konsentration nog för att köra? Tvivelaktigt!

Mats

En öl efter avslutat pass är absolut inte fel! Klart att vi drack öl och vin på Gotland när vi var där. ´Drack dock inte mer än att man var tillräckligt ok för att klara en blåskontroll dagen efter.

Jag tycker också det vore en bra idé att arrangörer har alkomätare vid helgkörningar såsom på nu senast på Gotland för att kunna kolla om någon ser tveksam ut.

Är man osäker själv så behöver man ingen mätare. Då stannar man i depån!

Jag tog mig friheten att ringa till gotlands tidningar för att se vad intresset låg för att folk körde onyktra på gotland ring och det var helt klart intressant, dom skulle pressa polisen lite och se om eventuell obligatorisk blåsning var intressant och höra av sig till banarrangörer + ägarna till GR och höra vad som hade att säga till sitt försvar. Bevis finns för att detta förekommer finns ju redan och är uppmärksammat. Tråkigt att det ska behövas bevakning på detta sätt för att en viss mängd av hojförare inte kan ha kul utan alkohol!

anledningen till att jag startade den här tråden var att en användare gått ut på forumet med att vara så bakfull efter festande till 0330 på natten och sedan varit tvungen att abryta sin körning pga av bakfylla dagen efter.

...det obehagligaste var att vid närmare efterforskning var denna person en SMC instruktör som jag tycker borde föregå med gott exempel...

Jag skulle aldrig drömma om att ha en annan åsikt än Dig i det Du säger. Jag blir dessutom minst sagt upprörd, då jag själv är engagerad i SMC:s kursverksamhet, vid sidan om deltagande i andra arrangemang. I den egenskapen är vi ju faktiskt skyldiga att uppträda anständigt.

Jag skulle ha kontaktat arrangören i alla fall för att ge dom chansen att kolla över sina rutiner, dessutom skulle jag maila den ansvarige för SMC:s kursverksamhet med samma information. Fakta ska fram och Du förtjänar ett svar från företrädarna över hur dessa saker hanteras i repektive organisation.

Mailadresser till SMC School hittar Du här.

Lycka till!

Är du helt övertygad om att någon kör onykter så ring polisen, trafiknykterhetsbrott brukar det vara bra respons på. Det är samma straff när man kör onykter på en avlyst bana som det är på allmän väg vilket innebär fängelse på straffskalan, detta ger dig även rätten att göra ett envarsgripande och kvarhålla personen på platsen tills polisen kommer. Men då måste du naturligtvis vara 100% säker på att föraren verkligen är onykter.

Jag hoppas att det du skrivet är rätt, men jag tvivlar tyvärr. Det vore bra om du kunde hänvisa till de lagtexter e.dy. som styrker dina påståenden.

Det är ju t.o.m. (tyvärr) förbjudet att ta nyckeln av en som tänker sätta sig och köra berusad. Läs här.

Bra tråd!:Bugar

Frågan är... räcker det med ett utandningsprov? Enligt lagen kanske du är nykter. Men har du vätskebalans och konsentration nog för att köra? Tvivelaktigt!

Mats

Ja det är väl också en faktor man ska ta hänsyn till, jag tycker det är ens förbannade ansvar att se till att man är i skick att kunna köra optimalt!

Jag hoppas att det du skrivet är rätt, men jag tvivlar tyvärr. Det vore bra om du kunde hänvisa till de lagtexter e.dy. som styrker dina påståenden.

Det är ju t.o.m. (tyvärr) förbjudet att ta nyckeln av en som tänker sätta sig och köra berusad. Läs här.

Du får inte ta hans nyckel, men du får gripa honom på platsen. Du måste då upplysa honom om att han är gripen och tillkalla polisen snarast möjligt. Du har då rätt att använda så mycket våld som krävs för att kvarhålla honom tills polisen anländer och tar över gripandet.
Du kan göra ett envarsgripande i de fall du på bar gärning eller under flykt kan gripa någon som gjort sig skyldig till ett brott där fängelsestraff finns med på straffskalan, trafiknykterhetsbrott faller under den kategorin.

Reglerna om envarsgripande bör alla känna till...

EDIT: Efterfrågad "källa"... http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Fragor-och-svar/

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...