Bankörda däck

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Var och besiktade hojen häromdagen. Var lite orolig för att den inte skulle gå igenom på grund av på tok för hög ljudnivå ( trots rejält pluggad dämpare ) eller för att jag inte fixat den trasiga kåpan med vassa kanter...

De jävlarna klagade istället på mina "nya" bankörda Rennsport-däck!! Ska det behöva vara på detta viset. Efter en halvtimmes övertalningsförsök gav jag upp och körde hem arg som ett bi.

Har någon annan lyckats besikta med lätt slitna Rennsport??

Det finns juh inget mönster på kanterna från början och så är godkännda så. Punkt!

Last edited:
Precis vad jag försökte förklara för de j***a s***ans idioterna.

Det får bli att prova en annan bilprovning....

Går den igenom på en annan bilprovning så ska jag nog faxa över det godkända besiktningspappret med en vänlig hälsning till deras "däckguru".

Asken skrev:
Var och besiktade hojen häromdagen. Var lite orolig för att den inte skulle gå igenom på grund av på tok för hög ljudnivå ( trots rejält pluggad dämpare ) eller för att jag inte fixat den trasiga kåpan med vassa kanter...

De jävlarna klagade istället på mina "nya" bankörda Rennsport-däck!! Ska det behöva vara på detta viset. Efter en halvtimmes övertalningsförsök gav jag upp och körde hem arg som ett bi.

Vet två stycken som har fått beröm för däcken vid besiktningen med banslitna rennspurt :fakta

så du har nog haft otur

Ja, det låter bra, då ska det nog gå för mig oxå!

Försökte förklara för däckexperten att mina däck var tusen gånger bättre än däcken på hans gamla 250 som stod utanför... Skandal att inte mina däck släpptes igenom då tex. killen som besiktade innan mig körde en gammal BSA.

Innan jag körde in i hallen berättade han om sin lyxiga skivbroms på framhjulet, den tog så kass så han fick istället använda bakbromsen :eek:

Tänk er den dagen ni är ute och kör och ni bromsar med bakbromsen istället för frambromsen bara för att den stannar hojen så mycket snabbare!!

Dom enda däck som inte är godkända är om det står " NOT FOR HIGHWAY USE", Rennsport säljs även med gatblandning - så Besiktnings guben var helt inkompetent. Ring till Sv. Bilprovning och fråga vad det är för inkompetent personal dom har. Du skall även ha betalt för Förlorad inkomst, Mil ersättning samt pengarna tillbaks eller kvitta vid ombesiktning.

Mvh//ZF

Saknas mönster på X% av däckets bredd så blir man underkänd om man går strikt efter besiktningsprogrammet!! Med andra ord så går INTE ett par nya rennsport igenom! Men dom kanske kan vara lite flexibla... eller inte :D

Har redan ringt till Svensk bilprovning, det var det första jag gjorde när jag kom hem...

Problemet med däcken var nog mest det att han tyckte mönsterdjupet var för dålig/slutade för långt in mot mitten.

Visst de är ju inte som nya på kanterna men ändå godkännda ( enligt mig ).

Och Rennsport, vilken gummiblandning det nu är, funkar defenitivt inte i Nybro, ska försöka i Tingsryd som är en bilprovning med bra rykte om sig :confused:

Hade jag bara haft ett nytt att fota också...

Men jag antar att det går att att hitta tusentals bilder på Rennsport på internet :)

Asken skrev:

De sa inget om mina...

greven skrev:
Saknas mönster på X% av däckets bredd så blir man underkänd om man går strikt efter besiktningsprogrammet!! Med andra ord så går INTE ett par nya rennsport igenom! Men dom kanske kan vara lite flexibla... eller inte :D

Rennsport är gatgodkända. :fakta Även om mönstringen ser ut som den gör.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!