Banjobulten är för lång...

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701 + 959 Corse
Hejs!
Håller på att montera en bromspump från Brembo. Påläst som man försöker vara så shoppade jag såklart även en dubbel-banjobult med finare gängor (M10x1.00) eftersom originalbulten inte passar. Men! Den nya bulten passar likt förbannat inte. Den bottnar innan banjosarna och kopparbrickorna tätar. Det fattas ca 1-2 mm. Efter lite mätande så verkar det som att Brembopumpens gängor/hål är grundare än originalpumpens.

Två funderingar:
1. Finns det dubbel-banjobultar med olika längd?
2. Kan man kapa av bulten ett par millimeter eller är det viktigt för tätningen att den är perfekt konisk i botten?

(Att lägga på 2 extra kopparbrickor känns inte som ett seriöst alternativ så det kan vi glömma.)

När jag tänker efter har jag sett dubbla kopparbrickor på flera hojar. Varför skulle 2 st kopparbrickor hålla sämre än en? Kapa bulten däremot låter som trubbel in progress..

Spelar ingen roll hur många brickor du har direkt det tätar så länge de inte är använda men kör av dem på ett plan för säkerhets skull, finns även fina i mjuk alu.

Eftersom du bor i Sthlm så kolla med tex NBM-Hydraulik eller ISR om de inte kan hjälpa dig. Jag utgår från att det inte bara är dåligt rensade bottengängor.

Att fila ned skruven 1-2 mm (och fasa av kanterna) är ett bättre alternativ än flera brickor om du mot förmodan inte híttar en korrekt skruv.

Mvh
J

Du borde vara glad att din Banjobult är för lång, damerna gillar stora banjobultar. :)
(kunde inte hålla mig, har sett tråden flera gånger nu)

Farbror Acke löste mitt problem mha en något kortare bult samt tjockare packningar. Nu sitter feting-pumpen på plats :tummenupp

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn