Banjo + bult i aluminium eller rostfritt?

• Thread starter Thread starter Evil Twin
  • Start date Start date

Evil Twin

Guest
Ska byta bromsslangar på en GSXR 1000 K3. Ska man ha banjo och banjobult i aluminium eller rostfritt? :confused:
Jag vet inte vad de nuvarande banjobultarna (original) är i för material.
Den enda information jag lyckats få fram är att vissa i USA tycker att alu är farligt eftersom det kan gå sönder, och enbart ska användas för race. :va

Rostfritt stål är nog det du vill ha, mycket starkare och så. Aluminum kan jag tänka mig att dom deformeras lite när dom dras åt, och är allmänt svagare än stål. Om det är bra för racing kan säkert någon annan svara på, men det kanske är just för att dom deformeras och tätar lite bättre då? :)
Original brukar väl oftast vara galvaniserat stål.

Aluminium bör man undvika för annat än racing (och inte ens där är det kanon).

Rostfritt stål är nog det du vill ha, mycket starkare och så. Aluminum kan jag tänka mig att dom deformeras lite när dom dras åt, och är allmänt svagare än stål. Om det är bra för racing kan säkert någon annan svara på, men det kanske är just för att dom deformeras och tätar lite bättre då? :)
Original brukar väl oftast vara galvaniserat stål.
Nej, man vill inte ha mjukare skruvar på racehojar för att som ska deformeras och sitta bättre, man vill ha grejer som verkligen håller, men helst så lätta som möjligt. Sen kan ju det göra att man väljer saker som har kortare livslängd, men då är det ju ett pris man får betala för viktjakten.

Lånar tråden lite.
Visst är inner diametern 10 mm på Banjokopplingarna till bromssystemet? Eller är det 11 mm?

Det är till en Daytona 955i -02

Lånar tråden lite.
Visst är inner diametern 10 mm på Banjokopplingarna till bromssystemet? Eller är det 11 mm?

Nu vet ju inte jag svaret på frågan men skaffa ett digitalt skjutmått (om du inte redan har det) och mät antingen innerdiamentern eller bultens mått, då får du veta direkt.
Tänk också på att det kan vara olika täthet på gängorna i bromsok och bromspumpen. :)

Jo jag vet. Skulle ha kollat det igår,men hann inte.
Och nu ska jag strax iväg till Mc handlaren.Får hoppas på att han vet.
Tänkte bara kolla om nån visste här på forumet.

//Rickard

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...