Banhyror

Seriösa banägare som t.ex. Gelleråsen hyr inte ut banan till mc aktivitet utan att man använder TM ambulans.
5000:- räcker INTE till en funktionell ambulans med rätt personal, ungefär dubbelt så är du på rätt nivå.

//Nitrous

Jag spånar bara..

Körde Gelleråsen hösten 2009 helt utan ambulans, men personligen så tycker jag bara att det är bra om dom numera har det som ett krav att det ska finnas.
 
Körde Gelleråsen i år utan ambulans, för vad det är värt.
 
Fick uppgiften 8750:- förra året,vet ej om moms ingick(ambulanspris på åsen).

Ska det hyras och arrangeras på åsen så anmäler jag härmed mitt intresse,finns det plats och jag kan kör jag om jag får vara med,skriv med mig i PM/mail-listan isf. :)

Henrik
 
Last edited:
Fick uppgiften 8750:- förra året,vet ej om moms ingick.

Ska det hyras och arrangeras på åsen så anmäler jag härmed mitt intresse,finns det plats och jag kan kör jag om jag får vara med,skriv med mig i PM/mail-listan isf. :)

Henrik

Will do. :tummenupp
 
Ambulans ingår aldrig i banhyran, och den kostar olika beroende på vart man hyr in den..
Men mellan 6-10 tusen per dag..
Och det finns inga krav på ambulans när man hyr bana för egen körning (krav vid tävling OM man har 15 min eller mer till sjukhus)
Om det är närmare än 15 min som vi har då är det krav på sjuksyrra med prehospital utbildning och nackkrage på plats.(oxå vid race) (kostar ca 4000/dag)
 
i reglementet för licensen står det att tränning utan ambulans på banan är ej tilllåtet,undantaget tror jag baslicensen var dock.
 
När jag var med och styrde i imprezaklubbens bankörning var det en obehaglig twist på ansvarsbiten i händelse av olycka...

Då kunde man inte friskriva sig ansvar oavsett vad deltagarna skrev under. Arrangör var då ansvarig att stå med försäkringar...

Skulle någon göra sig illa på riktigt, och familjen väljer att processa var kontentan att man satt lite pyrt till.

Frågan är vad som gäller nu?
 
När jag var banträffsansvarig på Hondaklubben så kostade både Anderstorp och Mantorp runt 50tusen plus 6% moms för en heldag. (Mantorp över 50 och Anderstorp något under) Kinnekulle låg på runt 27tusen + moms för en heldag. Knutstorp låg på ca 38 tusen. Anderstorp en kvällskörning tror jag det var ca 15k plus moms. Ambulans brukar man räkna med ca 10tusen kr per bil med personal.

Det var ca 2-3 år sedan jag var ansvarig så priserna kan ha ändrats. Det är de banorna jag minns, sen vet jag att mittsverigebanan för folk lite längre upp är väldigt prisvärd. Tror de låg under 20 tusen för en heldag. Gelleråsen var nog ocksp hyffsat billig..

MVH
István
 
Sist jag kollade var även Falkenberg vettig i hyreskostnad. Inga aktuella siffor att ge men borde ligga på halva mot ex. Mantorp.
 
i reglementet för licensen står det att tränning utan ambulans på banan är ej tilllåtet,undantaget tror jag baslicensen var dock.

Har för mig det är såhär:
Så länge som medelhastigheten är över 55 km/h (osäker på exakt siffra) skall ambulans finnas på plats då det blir en höghastighets motorsport. Under den där gränsen räcker det att man meddelar ambulanssjukvården i regionen man är. Så därför är det sällan ambulans på crossträningar då deras medelhastighet är lägre, dvs det är en låghastighets sport :D
 
Men personligen skulle jag inte köra utan ambulans på plats (har gjort det tidigare dock.)

Oj, hur gör du om du kör ute på gatan då? Du kan ju krascha där med om du har otur.
Ber du ambulansen ligga 1-2km bakom dig och vara beredda på att du ska krascha då?

Verkar krångligt...

Säger såklart inte att man inte ska ha ambulans på körningarna men det känns lite överdrivet ibland.
Vid alla andra ofta allvarligare olyckor ringer man ju efter ambulansen när den behövs..
 
Oj, hur gör du om du kör ute på gatan då? Du kan ju krascha där med om du har otur.
Ber du ambulansen ligga 1-2km bakom dig och vara beredda på att du ska krascha då?

Verkar krångligt...

Säger såklart inte att man inte ska ha ambulans på körningarna men det känns lite överdrivet ibland.
Vid alla andra ofta allvarligare olyckor ringer man ju efter ambulansen när den behövs..

Överdrivet?

Jag har varit med när en polare vattenplanade (bil) på banan, och dunkade in i armcoräcket - det var långa minuter innan ambulanshelikoptern dök upp det.

Jag hade helt klart föredragit personal på plats den dagen, det är nog bra att det verkar vara ett krav numera.
 
Oj, hur gör du om du kör ute på gatan då? Du kan ju krascha där med om du har otur.
Ber du ambulansen ligga 1-2km bakom dig och vara beredda på att du ska krascha då?

Verkar krångligt...

Säger såklart inte att man inte ska ha ambulans på körningarna men det känns lite överdrivet ibland.
Vid alla andra ofta allvarligare olyckor ringer man ju efter ambulansen när den behövs..

Du som ändå verkar involverad i banåkning.nu borde väl veta att folk tenderar att köra klart närmre gränsen på bana än de gör på gatan.
 
Fick uppgiften 8750:- förra året,vet ej om moms ingick(ambulanspris på åsen).

Ska det hyras och arrangeras på åsen så anmäler jag härmed mitt intresse,finns det plats och jag kan kör jag om jag får vara med,skriv med mig i PM/mail-listan isf. :)

Henrik

Ambulanshyra borde väl rimligtvis klassas som vård och därmed vara momsfritt? :va
 
Sist jag kollade var även Falkenberg vettig i hyreskostnad. Inga aktuella siffor att ge men borde ligga på halva mot ex. Mantorp.

Falken går endast att hyra för trafikutbildning, ej för motorsport.

Oj, hur gör du om du kör ute på gatan då? Du kan ju krascha där med om du har otur.
Ber du ambulansen ligga 1-2km bakom dig och vara beredda på att du ska krascha då?

Verkar krångligt...

Säger såklart inte att man inte ska ha ambulans på körningarna men det känns lite överdrivet ibland.
Vid alla andra ofta allvarligare olyckor ringer man ju efter ambulansen när den behövs..

Tänk om, tänk rätt.
Man kör ofta betydligt närmre gränsen på bana än på landsväg. Som arrangör är man ansvarig för att säkerheten är hög. Att snåla på den delen av arrangemanget är helt fel. På alla Fiver-körningar har vi både ambulans och läkare. Skulle aldrig få för mig att stå som arrangör utan detta. Under de år jag hållt på har vi haft ett antal olyckor som fått betydligt otrevligare utgång om vi inte haft ambulans på plats.

Ambulanshyra borde väl rimligtvis klassas som vård och därmed vara momsfritt? :va

Korrekt!

i reglementet för licensen står det att tränning utan ambulans på banan är ej tilllåtet,undantaget tror jag baslicensen var dock.

Finns inget undantag för baslicens.
Har man licensierade förare gäller licensförsäkringen endast om man har ansvarig träningsledare på plats, samt ambulans med sjuksköterska.


OnTopic:
Anderstorp kostar 2011 50 000 plus 6% moms för en vardag, och 65 000 plus 6% moms för lördag eller söndag. I priset ingår ej ambulans. Ambulansservice i Anderstorp tar 8000 kr för en vardag och 8500 för lördag eller söndag.
 
Last edited:
Japp.

Pallra röven till klubbforumet så är diskussionen där redan igång. ;)

En idé kan vara att samarrangera med en annan klubb, t.ex. Rapido MCK.
Det är svårt att som klubb få ihop folk inom klubben så då måste man bjuda in externa. Är man 2 klubbar kan man kanske få ihop fullt antal.

Hör av er om det kan vara intressant.

/Jocke
 
Finns inget undantag för baslicens.
Har man licensierade förare gäller licensförsäkringen endast om man har ansvarig träningsledare på plats, samt ambulans med sjuksköterska
Lite OT.
Humlan, jag har letat som fan efter den skrivningen på svemo.se men kan inte hitta var det regleras (främst träningsledarbiten).
Kan du vara hygglig o länka om du vet var den finns?

Tack på förhand.

P.S. Håller med dig till 110%, ambulans med läkare är i mina ögon absolut nödvändigt. Vi i Sydskanes Emse har kört med det i två år nu och kan inte tänka oss att bara ha "taxiservice" på banan om nåt allvarligt händer. D.S.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top