Banhoj vs Finhoj

Vill ha en billig hoj, har kikat på zx6r från 95-98 men jag vet inte om dessa hojar är FÖR gamla, kanske bara blir strul och lite köra...

Tänkte att min budget för banhoj skulle ligga på 20 max 25 lök.

Då finns det bara en 600 som är aktuell och det är R6 från 99 och frammåt.

Finns överlägset mest delar till den. Det är den överlägset bästa hojen från den tiden.

zx6r innan 03 är inte något att ha på banan!
cbr likaså, suzukin har jag inte koll på men den är inte så jättevanlig.

Jag är absolut inte snabb och är inte ute efter att bli mästare/tävla, tycker bara det är grymt skoj att köra bana och vill givetvis bli duktigare/utvecklas som förare.

Det sura med att köpa en gammal hoj är ju om man måste lägga pengar på den om något rasar eller går sönder vilket inte är allt för otroligt att det kommer att göra på en 10år gammal hoj som pressas lite...

Så behöver det inte vara..

3000 mil är inte mkt för en motor egentligen. Frågan är hur den är körd och servad.

Jag kör täta oljebyten på hondan (3-500 mil beroende på antal mil med mig vs tjejen i sadeln). Bytt alla vätskor (broms, framgaffel etc) och håller koll på packningar och sånt hela tiden. Visst är det lite mer meck än med en ny hoj, men driftskostnaden är en piss i missisippi!

Hlvförsäkrnig för under 3000 helår, och då är den avställningbar så egentligen är det hälften.

Duger för att köra ifrån betydligt vassare hojar med om man håller sig på hobbynivå. Det är fortfarande inte hojen som kör :fakta!

Sen måste jag erkänna nu när jag kört SuperDuken ett par ggr, den är GRYMT mkt bättre. Chassie, bromsar och allt ger en helt annan känsla än gammelhojen.

Men hellre ha råd, än inte köra alls!

Jag är absolut inte snabb och är inte ute efter att bli mästare/tävla, tycker bara det är grymt skoj att köra bana och vill givetvis bli duktigare/utvecklas som förare.

Det sura med att köpa en gammal hoj är ju om man måste lägga pengar på den om något rasar eller går sönder vilket inte är allt för otroligt att det kommer att göra på en 10år gammal hoj som pressas lite...

Det är inget fel att ha en renodlad cykel för bana som man inte behöver vara lika rädd om. I praktiken inser du snabbt att det finns nackdelar med det alternativet. En gammal hoj behöver underhåll och vård för att fortsätta vara driftsäker. Inte sällan ser man dessa banrävar skruva på sina motorcyklar i depån under bankörningarna. Särskilt mycket bantid får de inte. Så här i början vill du få så mycket bantid som möjligt. Du har ju redan en relativt ny och driftsäker motorcykel som passar utmärkt för bana. Vore jag dig skulle jag köra med den och se hur det hela utvecklar sig innan du tar steget fullt ut och köper en renodlad bancykel.

Vill ha en billig hoj, har kikat på zx6r från 95-98 men jag vet inte om dessa hojar är FÖR gamla, kanske bara blir strul och lite köra...

Tänkte att min budget för banhoj skulle ligga på 20 max 25 lök.

Har en ren banhoj, GSXR600 -01 till salu
Extra
Tank/Kåpset/Fälgar/Clipon/Bakramar/Kåpstag m.m.
Tänkt pris ca 20k

(Ej lagt ut annons ännu, ska gå igenom vilka mer reservdelar som finns först)

Har en ren banhoj, GSXR600 -01 till salu
Extra
Tank/Kåpset/Fälgar/Clipon/Bakramar/Kåpstag m.m.
Tänkt pris ca 20k

(Ej lagt ut annons ännu, ska gå igenom vilka mer reservdelar som finns först)

Hade tänkt mig en reggad hoj i förstaval då jag har nära till Falkenberg, men ska fundera på det, är ju bra pris...

Varför skulle det självklart hända dig att krasha? Det är nog en dålig inställning :) Jag skulle hellre råda dig att köpa krashpuckar och ett set Kina kåpor eller krashkåpor som man tar ut hål för lampor om man vill köra lite gata oxå.

Helt sant, blir Haga Santander kåpor från Ebay och sedan köra med huvud och ha marginaler på bana. Det skulle ju vara tråkigt att byta ner sig från R1:an med... :D

Bra däck o mjuk körstil räddar många kronor och ger snabba tider.
Kör på din gathoj och lägg 20 000 på bankörningar o däck.

Lägg dig på en lagom nivå. En hoj för 50 lök, 03-05 typ. Finhoj och banräcer. Gör inte alltför ont i själen att klota samtidigt som det är rätt så nya hojar som inte bör gå sönder för ofta, och inget att skämmas över att åka gata med :tummenupp

Bra däck o mjuk körstil räddar många kronor och ger snabba tider.
Kör på din gathoj och lägg 20 000 på bankörningar o däck.

Precis, tror ändå bara jag får skit som kostar pengar för 20k, som de flesta säger ska jag ju upp vid 02-03 för att få en bra hoj, då kan jag lika gärna köra min som är en 04:a. sedan kanske snålheten gör att man inte pressar alldeles för hårt i kurvorna! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT