Banhoj vs Finhoj

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Är så satans sugen på att köpa en hoj som jag bara ska använda när jag kör bana. Körde Kinnekulle idag och där var det många som klotade, självklart lär ju detta hända mig också om man fortsätter pressa på banan.

Är ute efter den billigaste och mest lättskötta banhojen?

Vilken hoj skulle ni välja?
 
Skulle nog välja en Gixxer från 90-talet. Billigt men ändå en bra maskin. Går garanterat att ha roligt på bana med.
 
En hoj som sålts i många ex så markaden dräller av reservprylar efter lite vurpor. En som man lätt hittar billiga kraschkåpor till...

Vad det skulle va har jag ingen aning om, var bara det första som slog mig.
 
ja här kan du få hur många olika svar du vill men som tidigare sagts en som tillverkats i många ex och som det finns mycket delar och tillbehör till.
dvs en av de japanska 600 eller 1000 maskinerna från sent 90-tal och framåt beroende på vad du vill betala.
 
Någon form av motard, billig plast, bromsgrepp med mera. Kanske inte precis banhoj men billigt skulle det ju vara...

Allra helt en KTM eftersom de har så billiga motordelar (kan ju bero på att man måste renovera skiten konstant iofs.) eller en Yamaha som bara går och går...
 
Om du planerar att börja tävla så skulle jag nog säga en 600...
Men ska du bara köra bandagar lite KM, B race m.m. så kan man köpa sig en Aprilia 250 eller nåt roligt.

Mycket åka lite pengar!
Du får en för typ 15 000 och du kan köra på samma däck en hel säsång :)
 
Personligen skulle jag endast skaffa en renodlad bancykel om jag kört ofta och mycket på bana. Kör du mindre än 5 bankörningar per säsong tycker jag inte du ska bemöda dig med att skaffa ytterligare ett bekymmer. Fortsätt kör med din nuvarande R1 -04 på bana. Kör du med SMC och har halv/hel försäkring täcks du ändå ifall något skulle hända. Planerar du att delta på andra bankörningar och är rädd om kåporna är det bara att skaffa ett sett kraschkåpor och köra med insidan av huvudet.

Vill du tvunget köpa en renodlad bancykel är det bara att försöka hitta en sen -90 tals sporthoj av valfritt fabrikat :tummenupp
 
Jag är sugen på en 250 eller R6a som ren banhoj. Jag vill definitivt köra mer än 5 bandagar / säsong, vill ju köra 1ggr i veckan om jag fick bestämma.

Kraschar jag min R1:a så krävs det ju säkert en 20 lök för att fixa till den som den var innan om inte ram/sving eller annat tokdyrt fått sig en smäll, för dessa pengar kan jag antagligen skaffa en banhoj för istället som kan se allmänt skabbig ut hela tiden, bara den fungerar.

Man behöver liksom inte vara rädd om grejorna på samma sätt.

Har hört att 250 skall vara riktigt roligt att köra med på bana, tror jag är mest inne på den då den verkar billigast att köra med.
 
En GSX-R av årsmodellerna:
1000: 01-02
750: 00-03
600: 01-03

Detta lär vara de modeller det finns mest delar till beggat eftersom det mesta på dem är exakt likadant. De såldes i mängder av exemplar och är billiga i inköp. Inga kända barnsjukdomar som kan krångla till det. Helt enkelt bra cyklar som är tillräckligt moderna.
 
Hej!

Ja kan du hitta en prodracer 125 eller 250 så köp,det är
roligare än man kan tro att köra en sån faktiskt:tummenupp
 
Säger fortfarande zx6r. Jävla klipp i den raketen. Med lite tid på den så kapar du nog fan tider ska du se.

Annars får du kanske snegla på en motard? pissigt med service intervallerna.. men fan så skoj det är.
 
Vill ha en billig hoj, har kikat på zx6r från 95-98 men jag vet inte om dessa hojar är FÖR gamla, kanske bara blir strul och lite köra...

Tänkte att min budget för banhoj skulle ligga på 20 max 25 lök.
 
Vill ha en billig hoj, har kikat på zx6r från 95-98 men jag vet inte om dessa hojar är FÖR gamla, kanske bara blir strul och lite köra...

Tänkte att min budget för banhoj skulle ligga på 20 max 25 lök.


Det får du ju en riktig hoj för. Antingen en tidig R6 med en massa delar eller en skrotad gathoj. Jag köpte en R1-00 för 15K som var nästan banduglig så du har tillräcklig budget.
En zx-6r innan 03 är för gammalt att köra på en bana med tycker jag.
Speciellt om du är van med en R1-04.
 
Varför skulle det självklart hända dig att krasha? Det är nog en dålig inställning :) Jag skulle hellre råda dig att köpa krashpuckar och ett set Kina kåpor eller krashkåpor som man tar ut hål för lampor om man vill köra lite gata oxå. Min hoj är en -08 och eftersom jag inte ville krasha den dyrt så gjorde jag så, satte även på clipon o lite annat men det gjorde att man kunde släppa den tanken under körning att man är orolig att det ska hända något dyrt med hojen.
 
Har en CBR600 F3 (pc31) -97. Tjejens egentligen men jag har lånat den för bana för att inte skrota SuperDuken.

Visst är det 12 år och 3000 mil mellan den och SDn, och KTM levererar GRYMMA komponenter rakt igenom vilket känns jämförsvis.

Men vi gav 18 lök för CBRen, så skulle den totalskrotas kostar det som en tank, och ett par reglage till Dukken.

Den har räckt till att nosa nyare R1or i röven hela varvet till långa rakan, sen saknas det liksom 70-80 häst för att ha en chans.

Skillnaden med Duken där är att jag oftast kan bromsa ifatt mkt av det man fölorar, och det vågar jag inte riktigt med Hondan.


Frågan hänger ju lite på hur snabb du är idag också, eller hur stora krav du kommer ställa när du BLIR snabb eftersom du säger att du kommer köra jäkligt mkt.

Jag var toknöjd med hondan tills jag körde SD:n 2 ggr på banai år. Nu vill jag aldrig åka den igen!
 
Min åsikt är att man vill ha en hoj som hänger ihop bra och är fräsch i motor och allt annat. Med andra ord går gamla ök från slutet nitti och början av detta millennium bort.

Det du söker är en 600 eller 1000 (beroende av smak) från 05 (ca) och framåt. Helst med så mycket godis som möjligt som påverkar hojens beteende på banan (till exempel fjädring, styrdämpare, avgassystem....)

En originalhoj blir alltid dyrare att kitta upp än att köpa en hoj som är klar från början.

/ Jens

Vill ha en billig hoj, har kikat på zx6r från 95-98 men jag vet inte om dessa hojar är FÖR gamla, kanske bara blir strul och lite köra...

Tänkte att min budget för banhoj skulle ligga på 20 max 25 lök.

20-25 tusen ger en riktigt gammal skithoj för att vara ärlig. Den kommer motverka dig i din vilja att köra fort. Men är det ok så...

/ Jens
 
Last edited:
Frågan hänger ju lite på hur snabb du är idag också, eller hur stora krav du kommer ställa när du BLIR snabb eftersom du säger att du kommer köra jäkligt mkt.

Jag är absolut inte snabb och är inte ute efter att bli mästare/tävla, tycker bara det är grymt skoj att köra bana och vill givetvis bli duktigare/utvecklas som förare.

Det sura med att köpa en gammal hoj är ju om man måste lägga pengar på den om något rasar eller går sönder vilket inte är allt för otroligt att det kommer att göra på en 10år gammal hoj som pressas lite...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top