Banegenskaper vid tailraiser (1000R)

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Funderar på att kanske höja baken lite bak med tail raiser. Vad har ni för erfarenhet av det. Hur mycket kan/bör man höja? Vad blir resultatet? Måste man justera om bakdämparen helt eller bibehålls "egenskaperna"?

Jag har en GSX 1000 R -01 med öhlinsdämpare bak... Nuvarande är 35F vad nu det står för (orginal).

R1bjorn skrev:
Funderar på att kanske höja baken lite bak med tail raiser. Vad har ni för erfarenhet av det. Hur mycket kan/bör man höja? Vad blir resultatet? Måste man justera om bakdämparen helt eller bibehålls "egenskaperna"?

Jag har en GSX 1000 R -01 med öhlinsdämpare bak... Nuvarande är 35F vad nu det står för (orginal).

Öhlinsdämparen är justerbar i längd, vid nedre öglan ser du "mutter" skallarna som du behöver ratta på.
Brantare gaffelvinkel = kvickare att fälla in i kurvorna. Mer överstyrd ut ur kurvorna.
Tänk på att du flyttar upp tyngdpunkten också....hojen blir ännu piggare på att dyka över framhjulet vid inbromsningarna...

R1bjorn skrev:

Jag hade samma funderingar som du när min -02 var ny, provade att höja bak både 3,5,och 7mm (skruvade direkt på dämparen) och tyckte att den gick bäst i std-läge. Lyssnade runt lite och fick veta att många som tävlade internationellt körde med std-höjd.

R1bjorn skrev:

Börja med att justera fjädringen så att den jobbar på ett tillfredställande sätt. Med "ridehigh"-justeringen justerar du ju hojens statiska höjd bak. Alltså höjden när den står i garaget. Du kanske har problem med att den är för låg bak ut ur kurvor och därför driver ut tex. men in i kurvan är den bra. Då är det fjädringen som säckar ihop i kurvan och den som ska utgärdas och inte den statiska höjden. Mycket me de där... för mycket returdämpning brukar kunna vara en skurk... Lycka till.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back