Banditen smattrar vid försök till start

paulawdp

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2011
Hoj
suzuki bandit -98
Är inte så kunnig vad det gäller att mecka med min motorcykel (bandit 600 - 98). När jag laddat upp batteriet, monterat det och vrider om startnyckeln hörs bara ett smattrande ljud. Kan det vara startreläet? Är det kostsamt att byta eller kan man med lite sunt förnuft byta det själv. Jag är bra på att fixa saker men jag ger mig inte in i ngt som kan äventyra min säkerhet. Bromsarna kan jag byta själv osv. Undrar oxå om det kan vara startmotorn. Hade den inne på verkstad för 2 år sedan då de frächade till det mesta och jag åkte tyvärr inte förra året (sätt o surade med bruten arm :) ) så den fick stå.

Alla svar är mycket välkommna!!!

Även tips på bra verkstäder i Stockholms området, helst på södersidan.

Smattrar det när du slår på tändningen, eller är det bara när du trycker på startknappen? Smattrar det så fort du har slagit på tändningen har du antagligen problem modell värre. Smattrar det bara när du försöker starta, och då troligen från nånstans under sadeln, så är med största sannolikhet ditt batteri slut. När du trycker på startknappen slår startreläet till, men då blir spänningsfallet så stort när startmotorn börjar jobba att reläet inte orkar ligga till, och bryter, då får det nog med kräm för att slå till igen, osv, därav klapprandet.

Att byta batteri äventyrar säkerheten klart mindre än att skruva med bromsarna, så byt på du :tummenupp

Smattrar det när du slår på tändningen, eller är det bara när du trycker på startknappen? Smattrar det så fort du har slagit på tändningen har du antagligen problem modell värre. Smattrar det bara när du försöker starta, och då troligen från nånstans under sadeln, så är med största sannolikhet ditt batteri slut. När du trycker på startknappen slår startreläet till, men då blir spänningsfallet så stort när startmotorn börjar jobba att reläet inte orkar ligga till, och bryter, då får det nog med kräm för att slå till igen, osv, därav klapprandet.

Att byta batteri äventyrar säkerheten klart mindre än att skruva med bromsarna, så byt på du :tummenupp

Oh tack för ditt snabba svar. Det är när jag startar med startknappen. Jag börjar med stag ett o byta batteri, sen får jag ta det därifrån. Tack igen!!!

Stämmer in, låter som batterislut. (kan testa att kabla igång hojen för att säkerställa det innan du köper nytt batteri)

Örby MC i Västberga rekomenderas varmt, bra att ha å göra med.

För och kolla batterispänningen, t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
eller https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33&toc=20596

Biltemas Gel batterier ger med avstängd motor (ingen laddning från generatorn) ca 13 till 13,2V nu på sommaren om batteriet är fulladdat (högre spänning på vintern!). Ett 2 år gammalt original Yuasa jag hade på en Yamaha moped gav bara 12,6V fulladdat.

Ladda MC-batteri: Ladda inte med för hög ström, max ca 1A.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
det tar tid ladda med laddaren ovan.
Fullladdat är batteriet när det under laddning har spänningen 14,4V
Jag har lessnat på att vänta på ovan laddare ska ladda färdigt så jag har skaffat en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...hor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier1/
för det ska ladda lite snabbare. Nackdelen är att blir det ett strömavbrott på 230V nätet under laddning så går den här laddaren inte igång igen, måste programmeras med ett fingertryck att ladda med 1A (0,8A) Det står 1A på min....

Och tänk på att alla MC-batterier står och laddar ur sig på handlarens hylla.
Nytt batteri ska alltså laddas innan batteriet sätts i hojen.

Till sist: Startar du hojen med startkablar till bil, tänk på att bilmotorn inte får vara igång.
Orsaken är att många hojar har en "laddningsregulator" som kortsluter bort överskotts ström från hoj-generatorn. Och klarar kanske max 400W. Kopplas hojen till en bil med motorn igång så ska hojens laddningsregulator i värsta fall kortsluta bort 1200W från bilgeneratorn, laddningsregulatorn på hojen blir för varm och brinner upp. Och en hojladdningsregulator kan kosta ca 2000kr. :mad:

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard