Bandit1200 går dåligt

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200
Den blöddrar och det verkar som att den inte får tillräckligt med bensin ibland, orolig på tomgång. Den har mikuni rs förgasare samt trimkam. Vad kan vara fel? Packningar är bytta i förgasaren men nållager är slitna. 17,5 lågfart och 130 högfart. Bränsleskruvar 2 varv utdraget.

När den är kall så låter det tssch ibland som att den hjälplöst försöker andas.
Kan någon hjälpa en som inte har koll? :gnissla
 
Den går inte lite fett på tomgång då? 2 varv ut är ju en del. Prova skruva in lite?
 
Vet inte vilken årsmodell du har, men för Mikuni BST36SS ska du ha 120 main jet, 37,5 pilot jet och pilot screw 1 3/4 varv ut från botten. För Mikuni BSR36SS ska du ha 100 main jet, 15 pilot jet och pilot screw 3 varv ut. Main jet =högfartsmunstycke, pilot jet = lågfartsmunstycke och pilot screw är luftskruven som sitter lite otillgängligt under förgasaren. Den första förgasaren sitter på fram till ung -99, och den andra senare.

Dessa värden är orginalbestyckning, som naturligtvis kan ha ändrats i och med att man mekat med hojen. Luftskruven påverkar gången vid tomgång och en bit upp. Hoppas att detta kan hjälpa dig en bit på vägen. En sak bara: om nål och emulsionsrör är slitna (blir ovalt av nålen) kommer hojen att få en orolig gång vid lågvarv.



Luftskruv:
PA2500201.jpg
 
Last edited:
hittade denna bilden efter lite googlande:
bandit blandskruv.jpg
Förgasaren är vänd upp och ner, eftersom flottörskålarna syns högst upp.
Kolla om det ser ut så på dina, då vet du vart de sitter.

Luftskruv tror jag inte du har, det är väl mer tvåtaktare som har det. Blandskruv är rätt namn. Pilot screw på engelska. Skit samma, det är ju en petitess i sammanhanget... Iaf, denna skruv ska du ha 4 stycken av, och skruvar du ut blir det fetare, in blir det snålare.
 
Last edited:
Inte lätt att vara dyselektriker, ser först nu att du inte har vakuumförgasare. Lyssna med braigasen.se dom är duktig på detta.
 
Hade mina RS38:or två varv ut på blandskruven med förra året. Fungerade fint. Vet inte i år ännu hur det blir då jag inte fått hem dem från just "braigasen". Han går igenom dem för mig.

Men jag vet att han byter lite oringar, tagit isär allt och rengjort, bytt alla flottörventiler då de var mindre bra. Gott att veta att någon som kan okeyar grejorna så man vet att det "bara" är inställningarna kvar.
 
Tack för alla svar. Ska nog lämna in förgasarna igen så att min mek kan gå igenom det. Är ju så nöjd med banditen annars så den vore ju perfekt bara den gick rent (131 på bakhjulet:rock).
 
RS38'orna på original-banditen är lite overkill. Med RS36 och tillsnyggad topp fick jag ut ca 145 på slangen - när det begav sig. RS36'or börjar bli astmatiska när du närmar dig 155 på bakhjulet.
 
andersbrink, du har säkert alldeles rätt. Anledningen att jag har 38:or är att jag fick dem till ett pris som fick plats i plånboken.
Letar efter friska kammar utan trim fö. Du råkar inte ha några liggande? Har ju en F motor (92:a). Om det ev betyder något avgörande. Sorry för lite ot i din tråd, vikingarockaren!
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top