Bandit som bluddrar

GBG Bandit

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1200 Bandit
Hej, jag har en Suzuki B12 -02 som är helt orginal och med 400 mil på mätaren.

När jag ligger i konstant fart med väldigt lite gas så bluddrar den. Tydligast är när man tex åker i en långsamtgående kö i tex 15 km/tim på ettan. Då blir det väldigt ryckigt och banditen vill inte gå rent utan bluddrar.

Vad tror ni jag skall titta på? Tändstift, luftfilter, förgasare??? :confused:

Banditen går i övrigt helt felfritt. :hihi

Tacksam för tips.

Den går lite väl fett i lågfartskretsen. Skruva ett kvartsvarv på luftskruven om du lider mycket annars lämna det som det är. En bandit skall inte köras i köer....

Gällande om den går bättre varm än kall så har jag inte märkt någon skillnad.
Jag har inte kört så många mil med den utan nyligen köpt den så jag vet inte riktigt?

Dock var den varm när jag var ute och körde sist och satt och retade mig på att den bluddrade.

Inkörd

GBG Bandit skrev:
Hej, jag har en Suzuki B12 -02 ....

Kanske dumt förslag... men kan det vara en inkörningsfråga? :va

Att körningen blir ryckig i 15km känner jag igen, det är ju ändå en 1200, så det är ganska mycke motor som håller emot.

Om den slutar att bluddra om du lättar lite-lite på gasen har den för klen blandning. Höj trottelnålen ett snäpp.

Om den slutar att bluddra om du gasar på lite-lite mera har den för fet blandning. Sänk trottelnålen ett snäpp.

Var observant på att det sitter små o-ringar mellan trottellocket och förgasarhuset - som lätt kommer bort. De är viktiga.

Hojarna är avsiktligt ställda snåla från fabrik för att klara utsläpp och avgaskrav.

andersbrink skrev:
Om den slutar att bluddra om du lättar lite-lite på gasen har den för klen blandning. Höj trottelnålen ett snäpp.

Om den slutar att bluddra om du gasar på lite-lite mera har den för fet blandning. Sänk trottelnålen ett snäpp.

Var observant på att det sitter små o-ringar mellan trottellocket och förgasarhuset - som lätt kommer bort. De är viktiga.

Hojarna är avsiktligt ställda snåla från fabrik för att klara utsläpp och avgaskrav.

Tusen tack för tipsen! Ett struntproblem kanske men man blir lite orolig när man precis tömt plånboken för mc köp.
jag funderar på slip on med tillhörande förgasarjusteringar så problemet kanske blir kortlivat?

Troligtvis är blandningen för fet nu enl Anders B för när jag ger pyttegas till så rycker den till och går sedan rent.

tack igen :Bugar

GBG Bandit skrev:
Tusen tack för tipsen! Ett struntproblem kanske men man blir lite orolig när man precis tömt plånboken för mc köp.
jag funderar på slip on med tillhörande förgasarjusteringar så problemet kanske blir kortlivat?

Troligtvis är blandningen för fet nu enl Anders B för när jag ger pyttegas till så rycker den till och går sedan rent.

tack igen :Bugar

Det är med stor sannorlikhet för klen, nånstans runt 95% chans. Kika på ett av tändstiften innan du ställer om nålarna. Är de rena eller väldigt ljusa efter väldigt lugn körning så är de för klent ställda.

GBG Bandit skrev:
Hej, jag har en Suzuki B12 -02 som är helt orginal och med 400 mil på mätaren.

När jag ligger i konstant fart med väldigt lite gas så bluddrar den. Tydligast är när man tex åker i en långsamtgående kö i tex 15 km/tim på ettan. Då blir det väldigt ryckigt och banditen vill inte gå rent utan bluddrar.

Vad tror ni jag skall titta på? Tändstift, luftfilter, förgasare??? :confused:

Banditen går i övrigt helt felfritt. :hihi

Tacksam för tips.
Ge fan i köerna, kör om & ge fullgas= slut på problemet :lol :lol

andersbrink skrev:
Det är med stor sannorlikhet för klen, nånstans runt 95% chans. Kika på ett av tändstiften innan du ställer om nålarna. Är de rena eller väldigt ljusa efter väldigt lugn körning så är de för klent ställda.

I stort sett alla gen2 Bandits levereras för klent bestyckade. Den informationen fick jag direkt av handlaren när jag köpte en sprillans ny 04:a förra året. Dessutom har de en dipp i både vrid o hk kurvan kring 5000 varv (ungefär där den ska ha som högst vrid o effekt :kocko ).

Öppnare ljuddämpare och ombestyckning ger jämn gång o ca 115 hk/ 110 nm.

Jag har liknande problem på min cat, ligger jag under 2800varv så rycker den o pluddrar ........
Får du ett genombrott så skriv gärna ut vad du gjort.......

Alla B12'or är klent bestyckade original, på små gasutslag. På full gas är den åt det feta hållet.

Dippen vid 5200 är en kombination av hel motorkonceptet och är pga av en lite för klen bränsleblandning. Den kan minimeras (med inte helt tas bort) genom att fetta upp flottörnivån fast då lär man kompensera det med att klena ut trottelnålarna.

Hej igen, jag provade igår efter en ordentlig kvällstur att stillastående hålla jämn gas för att se hur den uppför sig.

Jag stod bredvid hojen och höll jamn gas vid strax under 2000 varv och då gick den minst sagt oroligt. Den bluddrade och höll på och gav jag lite mer gas så blev det bra. Men som tidigre påpekats så beror det väl på snål inställning? :rolleyes:

Måste säga att jag är enormt nöjd med hojen annars. Snacka om allroundhoj. Bra drag, snygg, smidig (allt är relativt), bra på långväg och kortväg som sagt den bästa hoj jag haft....och detta är min 13:e tunga hoj i ordningen.

Trots bludder osv så älskar jag denna motor! jag har tidigare haft GSX 1100 R *2, GSX 1100 F osv.

ha en trevlig dag! :)

Anders Brink - lägger in frågan som du önskade i tråden i stället. :)

Inskickat av GBG Bandit
hej Anders, vi har kommunicerat genom en tråd jag startade just om en Bandit 1200 -02 som bluddrar vid lågvarv. Du svarade att den till 95% är för klent ställd.

Nu till min fråga då jag har ont om pengar samt inte själv är så kunnig. Hjälp med att montera munstycken etc kan jag nog ordna bara jag köpt rätt saker till och börja med.

Problemet är att när jag ligger på väldigt låg gas (mer kännbart på lägre växel) så bluddrar och rycker den. Står jag still och torrgasar och smyger upp gasen till ca 1800 v så börjar den bluddra och ibland smäller det till lite lätt när den tvekar (kamkedjan???). Ger jag lite mer gas så försvinner detta. Dessa symtom blir något bättre när hojen är genomvarm. Till saken hör att hojen gått ca 400 mil och är helt orginal med avgassystem och allt.

Skall jag köpa nya munstycken och i så fall vilka?
Skall jag höja nålarna fast jag har orginalavgassystem?
Skall förträngningen (tratten) i hålet till luftburken sitta kvar??

Stort tack om du kunde ge mig lite tips.

Håkan

Absolut enklaste sättet (om du fortfarande vill att hojen är 100 original). Bort med tanken och skruva bort trottellocken (se upp så att du inte loosar den lilla o-ringen) och ändra positionen 2 snäpp på C-clipset så att nålen lyfter högre. Går den sämre, sänkt nålen motsvarande.

För att komma åt trottellocken behöver du bara ta bort bensintanken, inget annt.

Bandit 600S -02 1200mil Service

Har lite frågor!

Min B6a ska få göra sin 1200mils service nu. Jag har ringt och hört med Lillemans i Lund och dom ville ha 3000:- för det, 1000:- för byte av luft och oljefiler, ny motorolja, justering av förgasarna och ventilerna. Bromsklossarna och bromsvätskor skulle bytas med om det behövdes. Sen blir det då 2000:- för utförandet av detta. Om jag nu skulle göra detta i vinter fick jag 25% rabbat på detta (25% är inräknat i 3000:- summan) och det låter ju rätt ok. Men är det värt 2000:- om man nu kan göra allt själv förutom justering av förgasarna och ventilerna? bara för en stämpel?

Har ni fler MC Verkstäder som ni har goda ord för eller kan rekommendera så gimmi ;)

Postar detta i den nya Bandit 600 Tråden med men eftersom alla "B" ägare kollar här fortfarande så drar jag det här med.

/Regards Cel

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...