Bandit 600 drar mycket bensin?

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Har haft igång hojen nu ett tag och kört ett par vändor.
Det jag lagt märke till är att jag tycker den drar mycket bensin.

Jag kör lite blandat, ibland drar jag på som fan och ibland kör jag lugnt.

Kan den dra så mycket som 1 liter milen? Själv tycker jag att en sådan hoj borde dra runt 0.5 milen vid blandat körning.

Vad kan problemet vara?

tacksam för svar

/Matte

Blandad körning är ju en definitionssak. Mycket tomgångskörning? Många fullgasrepor? Förbrukningsproblem brukar i dom flesta fall vara kopplade till högerhanden ;)

Blandad körning är ju en definitionssak. Mycket tomgångskörning? Många fullgasrepor? Förbrukningsproblem brukar i dom flesta fall vara kopplade till högerhanden ;)

OKey tack. jasså så du menar att den drar mycket bensin på tomgång? Det har jag aldrig riktigt förstått. Jag förstår ju att den drar mycket vid snabba gaspådrag:)..Om det inte skulle vara högerhanden som var problemet då? Jag vet att nålventilerna är dåliga i förgasarna kan det påverka också??

Han menar det att motorn drar bensin även när du står stilla på tomgång och. och då blir det ju inga mil körde för de dropparna eller hur?

Han menar det att motorn drar bensin även när du står stilla på tomgång och. och då blir det ju inga mil körde för de dropparna eller hur?

Som jag uppfattade Hoztic så menade han att den drar mycket bensin vid tomgångkörning. Och då tänkte jag jaha det kanske är så på motorcyklar. Man startar upp motorcykeln och låter den stå på tomgång några minuter och visst motorn är då kall och drar absolute mer bensin. Men när hojen väl är varm så måste tomgångskörning vara minst bränsleförbrukande gentemot när du kör. eller har jag fel?? Och varför skulle man tänka så att att när motorcykeln går på tomgång så drar den bensin. Logiskt sätt så stänger man ju av motorcykeln då man stannat.

Last edited:
När jag körde Bandit 600 drog den nog aldrig mer än 0,7 l/mil, även om jag skjutsade, låg och malde i hög hastighet på motorvägen eller i "busade" i stan så jag tycker nog att 1 l/mil låter ganska mycket för den lilla motorn.

Hur gammal är hojen?

Teromstat som inte slår till gör så motorn inte kommer upp till rätt arbetstemp, gör att den såsar i sig betydligt mer då den kör som "kallstart" hela tiden. Det kan du testa om du täcker för lita av kylaren och se om tempen stiger, så är det något strul med kylare/terostat.
Den borde nu går rätt fett med mörka moln när du torrgasar ur ljuddämparen, har du chocke på den? Kan chockreglaget hakat upp sig:va

Som du själv säger så 0,5-0,7 därikring även om du gasar på lite mer normalt för gatkörning. Du verkar köra som genomsnittliga sporthojsåkaren tror jag:D

Har du gjort ett korrekt mätning el bara "höftat" till? Du har nollat tripp. fyllt tanken och kört ett visst antal mil och fyllt igen, det är iaf det absolut säkraste sättet att få en så korrekt uppskattning om bränsleförbrukning.

Last edited:
Hur gammal är hojen?

Teromstat som inte slår till gör så motorn inte kommer upp till rätt arbetstemp, gör att den såsar i sig betydligt mer då den kör som "kallstart" hela tiden. Det kan du testa om du täcker för lita av kylaren och se om tempen stiger, så är det något strul med kylare/terostat.
Den borde nu går rätt fett med mörka moln när du torrgasar ur ljuddämparen, har du chocke på den? Kan chockreglaget hakat upp sig:va

Som du själv säger så 0,5-0,7 därikring även om du gasar på lite mer normalt för gatkörning. Du verkar köra som genomsnittliga sporthojsåkaren tror jag:D

Har du gjort ett korrekt mätning el bara "höftat" till? Du har nollat tripp. fyllt tanken och kört ett visst antal mil och fyllt igen, det är iaf det absolut säkraste sättet att få en så korrekt uppskattning om bränsleförbrukning.

Kanon tack för svaren! Nu har jag lite att jobba med. Detta är en Suzuki Bandit 600 00årsmodell.

Det blir inga rökmoln eller liknande, motorcykeln går väldigt bra och inga konstigheter så.

Det hela började med att jag fick soppa torsk när jag var ute och åkte på premiärturen. Då hade jag hällt i 5liter och verkligen ingen tanke på att den skulle få slut på soppa..Och kan väll ha åkt 3-4 mil max.
Och tänkte inte mer på det. Och sedan igår tanka jag fullt och körde 8 mil och nu är bensinen nära reservläge om man tittar ner i tanken.

Last edited:
Kanon tack för svaren! Nu har jag lite att jobba med. Detta är en Suzuki Bandit 600 00årsmodell.

Det blir inga rökmoln eller liknande, motorcykeln går väldigt bra och inga konstigheter så.

Det hela började med att jag fick soppa torsk när jag var ute och åkte på premiärturen. Då hade jag hällt i 5liter och verkligen ingen tanke på att den skulle få slut på soppa..Och kan väll ha åkt 3-4 mil max.

Låter som du "eldar" för kråkorna iaf:vaJag skulle fylla upp max och nolla trippen och mäta korrekt!

Kolla med så alla tändstift sitter som de skall så ingen har gängat upp sig så det trycker oförbränd soppa genom stiftet. Hade själv det problemet med en Honda 929, som sköt sista stiftet, var knappt inget kvar av elektråden och stiftet gängat upp sig så det var svart, dock så gick den trots allt bra, men den sotade när man gasade och luktade även bränsle för de som låg bakom o körde:)

Dina stift sitter väl rätt lättåkomliga så det är lätt att kolla av detta med fort. Du har inte igensatt luftfilter? El att den tjyvnyper lite luft vid insuget?

Låter som du "eldar" för kråkorna iaf:vaJag skulle fylla upp max och nolla trippen och mäta korrekt!

Kolla med så alla tändstift sitter som de skall så ingen har gängat upp sig så det trycker oförbränd soppa genom stiftet. Hade själv det problemet med en Honda 929, som sköt sista stiftet, var knappt inget kvar av elektråden och stiftet gängat upp sig så det var svart, dock så gick den trots allt bra, men den sotade när man gasade och luktade även bränsle för de som låg bakom o körde:)

Dina stift sitter väl rätt lättåkomliga så det är lätt att kolla av detta med fort. Du har inte igensatt luftfilter? El att den tjyvnyper lite luft vid insuget?

haha nej så dålig självinsikt kan jag omöjligt ha:)..tack.ska kolla upp grejerna ni säger. Sedan ut och köra och se om det blir något bättre eller om jag blir ännu fattigare i plånboken:)

OKey tack. jasså så du menar att den drar mycket bensin på tomgång? Det har jag aldrig riktigt förstått. Jag förstår ju att den drar mycket vid snabba gaspådrag:)..Om det inte skulle vara högerhanden som var problemet då? Jag vet att nålventilerna är dåliga i förgasarna kan det påverka också??
Om du kör 20 mil och det går åt 12 liter bensin så drar den 12/20 = 0,6l/mil. Om du på dom 20 milen har puttrat mycket på tomgång, så pass att du har förbrukat 2 liter bara på tomgångsputtrandet så har den ju dragit (12 + 2) / 20 = 0,7l/milen.

Att låta den stå på tomgång flera minuter innan du åker iväg är vansinne, dels drar den en massa bensin, dels blir den varm långsammare av tomgångskörning än av vanligt användande, dels har du väldigt låga varv och då jobbar oljepumpen inge vidare, dvs toppen går snustorr :(

Bandit 600 -00: Väldigt konsekvent ca 0.6 l/mil nästan oavsett körning märkligt nog. Beror väl på att man gasar mer när hastigheten varierar, även om den drar mer i marschfart på motorväg.

Just Banditerna tycker inte om att köras innan de fått bli lite varma, har en massa hyss för sig som att tjuvdö och att effekten kommer först när man passerar ett visst motorvarv. Står även i användarhandboken att man skall låta den stå och brumma med lite choke tills varvet stabiliserar sig innan man börjar köra om jag inte missminner mig, och hojen beter sig helt klart trevligare om man följer det rådet.

Bandit 600 -00: Väldigt konsekvent ca 0.6 l/mil nästan oavsett körning märkligt nog. Beror väl på att man gasar mer när hastigheten varierar, även om den drar mer i marschfart på motorväg.

Just Banditerna tycker inte om att köras innan de fått bli lite varma, har en massa hyss för sig som att tjuvdö och att effekten kommer först när man passerar ett visst motorvarv. Står även i användarhandboken att man skall låta den stå och brumma med lite choke tills varvet stabiliserar sig innan man börjar köra om jag inte missminner mig, och hojen beter sig helt klart trevligare om man följer det rådet.

tack för bra svar:)

Har kört några mil till här men fortfarande inte soppatorsk. Det blir spännande att se när jag kan räkna exakt hur mycket den drar.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back