lågenergilampa
Ny medlem
Hej!
Först och främst: är inte vidare insatt i konstruktion och funktion av motorer, är mer för att starta, lägga i växeln och ge mig ut på vägen
Till problemet: Har som sagt en Suzuki Bandit 600 från 2002, en riktig pärla om jag får säga det själv. Har dock på senare år tappat intresset lite grann varför hojen mest stått i garage under 2011 samt 2012 (kört nån kort sväng samt startat upp med ojämna mellanrum). Har som plan för 2013 att sälja hojen så därför var det idag dags att starta upp för säsongen.
Full choke och efter lite nötande hoppar den igång finfint. Låter den stå och gå lite medan jag gör annat och i ganska små steg sänker jag efterhand choken. Också detta går bra till ungefär "halvvägs" då motorn dör om jag sänker choken för mycket. Låter den stå och gå lite till men ingen förbättring. Likaså klarar den inte alls belastning, dvs när jag vill glida runt lite i garaget så dör den så fort jag lägger i växel och ger gas för att åka iväg (detta med lite choke i då såklart).
Till saken hör att den ALLTID varit lite kinkig vid kallstart men absolut inte såhär jobbig att ha att göra med, hojen är ju i princip okörbar om jag inte har full choke i. Har väl inga direkta teorier men antar att det har att göra med att den fått stå så pass mycket som den tyvärr gjort. Soppan i tanken är alltifrån 2-3 säsonger gammal till helt färsk. Kan gammal skitig bensin ha "kleggat" igen bränslesystem/förgasare så att detta orsakar problemet eller är det nån justering på förgasare/tändning? Nån slang som hamnat i kläm?
Vad kan jag nämna i övrigt? Luktar inte bensin eller så om hojen så nåt läckage tror jag inte på.
Tacksam för teorier och svar!
Först och främst: är inte vidare insatt i konstruktion och funktion av motorer, är mer för att starta, lägga i växeln och ge mig ut på vägen

Till problemet: Har som sagt en Suzuki Bandit 600 från 2002, en riktig pärla om jag får säga det själv. Har dock på senare år tappat intresset lite grann varför hojen mest stått i garage under 2011 samt 2012 (kört nån kort sväng samt startat upp med ojämna mellanrum). Har som plan för 2013 att sälja hojen så därför var det idag dags att starta upp för säsongen.
Full choke och efter lite nötande hoppar den igång finfint. Låter den stå och gå lite medan jag gör annat och i ganska små steg sänker jag efterhand choken. Också detta går bra till ungefär "halvvägs" då motorn dör om jag sänker choken för mycket. Låter den stå och gå lite till men ingen förbättring. Likaså klarar den inte alls belastning, dvs när jag vill glida runt lite i garaget så dör den så fort jag lägger i växel och ger gas för att åka iväg (detta med lite choke i då såklart).
Till saken hör att den ALLTID varit lite kinkig vid kallstart men absolut inte såhär jobbig att ha att göra med, hojen är ju i princip okörbar om jag inte har full choke i. Har väl inga direkta teorier men antar att det har att göra med att den fått stå så pass mycket som den tyvärr gjort. Soppan i tanken är alltifrån 2-3 säsonger gammal till helt färsk. Kan gammal skitig bensin ha "kleggat" igen bränslesystem/förgasare så att detta orsakar problemet eller är det nån justering på förgasare/tändning? Nån slang som hamnat i kläm?
Vad kan jag nämna i övrigt? Luktar inte bensin eller så om hojen så nåt läckage tror jag inte på.
Tacksam för teorier och svar!