Bandit 600 -02 går ej som den ska

lågenergilampa

Ny medlem
Gick med
4 May 2013
Hoj
2002 Suzuki Bandit 600
Hej!

Först och främst: är inte vidare insatt i konstruktion och funktion av motorer, är mer för att starta, lägga i växeln och ge mig ut på vägen :)

Till problemet: Har som sagt en Suzuki Bandit 600 från 2002, en riktig pärla om jag får säga det själv. Har dock på senare år tappat intresset lite grann varför hojen mest stått i garage under 2011 samt 2012 (kört nån kort sväng samt startat upp med ojämna mellanrum). Har som plan för 2013 att sälja hojen så därför var det idag dags att starta upp för säsongen.

Full choke och efter lite nötande hoppar den igång finfint. Låter den stå och gå lite medan jag gör annat och i ganska små steg sänker jag efterhand choken. Också detta går bra till ungefär "halvvägs" då motorn dör om jag sänker choken för mycket. Låter den stå och gå lite till men ingen förbättring. Likaså klarar den inte alls belastning, dvs när jag vill glida runt lite i garaget så dör den så fort jag lägger i växel och ger gas för att åka iväg (detta med lite choke i då såklart).

Till saken hör att den ALLTID varit lite kinkig vid kallstart men absolut inte såhär jobbig att ha att göra med, hojen är ju i princip okörbar om jag inte har full choke i. Har väl inga direkta teorier men antar att det har att göra med att den fått stå så pass mycket som den tyvärr gjort. Soppan i tanken är alltifrån 2-3 säsonger gammal till helt färsk. Kan gammal skitig bensin ha "kleggat" igen bränslesystem/förgasare så att detta orsakar problemet eller är det nån justering på förgasare/tändning? Nån slang som hamnat i kläm?

Vad kan jag nämna i övrigt? Luktar inte bensin eller så om hojen så nåt läckage tror jag inte på.

Tacksam för teorier och svar!

Dränera förgasarna, det kan vara en massa kondens i dom. Det finns dräneringsnipplar i flottörhusens underkant. Är dock osäker påi vilket läge du ska ha soppakranen, men det är ju bara prova dig fram. Blir det inte bättre av det så kanske du fått nått klegg inne i förgasarna. Det är ganska enkelt att ta lös förgasarbryggan och öppna förgasarna och inspektera de olika mustyckena. Men när du tar lös munstyckena; skruva in dom tills det börjar ta stopp och RÄKNA varven innan du skruvar ut dom Då vet du ju sen hur dom var inställda.

Byt bensin och tändstift.

Förvarar man hojen ska man förvara den, inte gå runt och starta den ibland, det dödar tändstift och du får kondens i motorn, inte bra.

Tack för svaren!
Har dränerat förgasarna och imorrn ska nya tändstift i, så får vi se resultatet av dom ganska enkla åtgärderna. Då mekarlusten inte är på topp hoppas jag slippa tömma tanken samt rengöra förgasarna. Plan B är att helt enkelt lämna in den för en mer grundlig översyn :) Mer info kommer i ärendet...

Jag hade en bandit 1200 -02 förra året och den gick som en kratta efter vinterförvaringen. Det visade sig att det var ett munstycke i en av förgasarna som hade kleggat igen. Jag var på väg att åka och hämta nya stift, men jag kollade förgasarna först, och efter jag rengjort dom så gick han bra igen. Det är inte speciell svårt att skruva lös bryggan. Jag är ingen expert på att meka hoj, men tyckte ändå det var rätt lätt :) Du tar ju bara bort tanken, lossar luftburken, lossar anslutningarna mellan förgasare-cylindrar och mot luftburken, häktar lös gasvajer, lossar de 2 avluftnings(överflödnings?)slangarna, och lirkar ut hela bryggan på höger sida.

Fick inte tag i stift idag (söndag) så jag har faktiskt inte provat att starta igen efter att jag dränerade förgasarna igår. Ska ta upp stiften och kolla för säkerhets skull, men jag är ändå mer och mer inne på ditt spår: skit i förgasarna. Har som tur är en Haynes verkstadshandbok för min hoj så med den och nån polare till hjälp ska det säkert gå vägen :) Proceduren bör ju för övrigt vara i stort sett identisk mellan 600cc och 1200 cc :)

Hur gick det? Minns inte om det står i haynes, men när du har öppnat förgasarna och ska skruva lös munstyckena, skruva först in dom tills det börjar ta emot samtidigt som du räknar varven. Då blir det ju lättare att skruva tillbaks dom i samma läge sen när du haft lös dom :)

Faktiskt inte hunnit felsöka/skruva mer än så pga jobb och nu i långhelgen väntar lite resande...nya friska tag till veckan :) Tack för tipsen iaf! Har en hyfsad plan klar för mig: loss med tanken och tömma den på soppa, loss med förgasare och munstycken samt lite justering av tomgången, sen bör den gå fint :)

Jag hade en bandit 1200 -02 förra året och den gick som en kratta efter vinterförvaringen. Det visade sig att det var ett munstycke i en av förgasarna som hade kleggat igen. Jag var på väg att åka och hämta nya stift, men jag kollade förgasarna först, och efter jag rengjort dom så gick han bra igen. Det är inte speciell svårt att skruva lös bryggan. Jag är ingen expert på att meka hoj, men tyckte ändå det var rätt lätt :) Du tar ju bara bort tanken, lossar luftburken, lossar anslutningarna mellan förgasare-cylindrar och mot luftburken, häktar lös gasvajer, lossar de 2 avluftnings(överflödnings?)slangarna, och lirkar ut hela bryggan på höger sida.

Blev så i år igen med den hojen efter vinterförvaring. Rengjorde förgasarna så gick den fint igen :)

Ok, senaste nytt: försökte mig på en liten "snabblösning" igår, slangade ur all gammal bensin, i med ny färsk soppa samt en skvätt tillsats som gör rent förgasare/ledningar osv. Dock hjälpte det inget vidare, när jag höll på i tanken rörde jag förmodligen upp mer "skit" som följde med ner i förgasarna. Hojen gick inget vidare alls så nästa steg blir definitivt att ta loss förgasare och rengöra!

Fråga till er som rengjort förgasarna, har ni skruvat ner dom i molekyler eller på ett ungefär hur har ni gått till väga?

Nej, du behöver inte skruva dom i molekyler! När du har tagit lös bryggan så lägger du förgasarna uppochner på arbetsbordet och lossar flottörhusen med en stjärnskruvmejsel som passar EXAKT i skruvskallarna(4st/flottörhus). Det är väldigt lätt hänt att man drar sönder stjärnspåret så det rekommenderas att du byter ut dom till insex-skruvar(minns ej storlek, kan kolla upp det senare idag). När du lyft bort ett flottörhus så lär du ju märka att det intr är så krångligt, typ bara lyfta bort flottören och skruva ut munstyckena. Minns inte om det är 2 eller 3 munstycken? Men INNAN du skruvar UT munstyckena så skruvar du FÖRST IN DOM och räknar varven, då vet du ju i vilket läge dom är och det är lättare att ställa in dom i samma läge sen när du haft lös dom! Och jobba med en förgasare åt gången, för då kan du ju kolla på nästa förgasare om du blir osäker på hur nåt ska monteras tillbaks. Har du mikuni RS36 på den där? Du kan ju leta sprängskisser om du vill se hur det ser ut innan du börjar skruva. Cmsnl.com kanske har, annars finns ju google :)

Har en Haynes verkstadshandbok samt en hyfsat hojkunnig polare till hjälp så det ska nog gå vägen! Tack för svaret iaf, tycker att denna metod bör hjälpa (verkar inte va ett helt ovanligt problem gällande hojar med förgasare:tungan)

Senaste nytt:
Ägnade fredagskvällen åt att ta loss förgasarbryggan, var lite klurigt, speciellt alla vajrar...men det löste sig :) Kokade munstyckena i vatten med citronsyra i och då blev dom som nya. Blåste sedan rent munstucken, kanaler samt flottörhus med tryckluft och monterade sen ihop allt igen. Hojen hostade igång och går nu fint. Inte helt 100% dock, den blöddrar/hostar lite vid ungefär 5000-7000 varv så det KAN ju vara så att det fortfarande finns smuts i bränslesystemet som satt igen munstyckena en aning igen? Nu orkar jag dock inte riva igen på ett bra tag så för närvarande kör jag med ganska mycket rengöringstillsats i soppan så får vi se om det löser upp sig med tiden. Körde en liten tur på 3-4 mil utan problem imorse iaf och jag hade glömt hur kul det var!
Tack för alla tips/råd iaf!

Härligt! :tummenupp
Det kan ju vara att du ställt munstyckena lite för snålt. Det GÅR att justera dom utan att riva lös bryggan! Men det är ju lite tajt förstås. Måste ju lös med flottörhusen(och då underlättar det ju om du bytt dom skruvarna till insex) och en liten inspektionsspegel underlättar ju så man kan se och hitta igen munstycket med mejseln...

Det är ju möjligt att det blivit så...besiktade igår med blankt papper (skönt!) och nästa åtgärd blir nog en service på verkstad, var länge sen sist, och då ska jag nog be dom titta över förgasare/bränslesystem ordentligt så allt blir tipp-topp :) Sen får vi se om jag behåller pärlan eller säljer, hade glömt hur kul det var att åka ärligt talat ;)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!