Bandit 1200, nått att ha?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Letar efter en bra "allround hoj" pendla till jobbet, ta med tanten på söndagsturer etc...Bladen lämpar sig ej får något av detta...:gnissla

Börjar snegla lite på Bandit 1200, snygg hoj!
Objektet i fråga är en 5000 + milare från 97, något speciellt man ska passa sig för? :confused:

Bifogat

• bikepics-440136-800.jpg
    bikepics-440136-800.jpg
    94.2 KB · Visningar: 85
Wow...inte en kotte som har något att tillägga...mkt ovanligt!

Jag snokade runt lite på Blocket. Det finns en S-model med kåpa för 39 t.
Den hade jag nog sett som ett bättre alternativ. Det finns en för ca 35 t om jag inte minns fel, den har bara rullat ca 2000 mil.
Kolla vad som är moddat på den du tittar på. Vanligaste moddarna är upptaget hål i luftburken, dynojet eller större munstycken samt öppnare ljuddämpare (allt detta ger ca 115hk på bakhjulet). Kolla sedan drevningen, är den orginal så kugga ner 1 kugg fram eller upp 2-3 kugg bak.
Banditen är en pålitlig och stabil hoj som ger mycket körglädje. Jag hade en naken men skulle jag köpt en idag så skulle det definitivt bli en S (med kåpa).

Lycka till!

Har du funderingar på en bandit så ska du defenitivt ha en med kåpa = S. Ja har själv en 1200 S -05 som har rullat 2500 mil, har ägt den sen sommaren -05 och är hur nöjd som helst med den. det enda jag har gjort förutom service är att jag har bytt kåpglaset till ett förhöjt för att slippa vinden som annars hamnar i hjälmhöjd, Vidare projekt är att jag ska byta blinkers fram o bak, byte av tailguard och skaffa en hugger. Så får du möjlighet att prova en så tycker jag att du ska göra det, Ha de.

Hade en S -97 (just en sån som på bilden) En skitbra allround hoj som funkar till vardagskörning som pendling och lite touring ! Motorn kommer från gammelgixxern 1100 R (men med 1157 cc och snällare kammar) en underbar motor. Dessutom lättrimmad om man får för sig det. "Luftburksmodden" med ett eftermarknadsblås (enl. ovan) är sjukt prisvärt. Min gav 114 hk på hjulet och en markant skillnad mot orginal (helt orginal är den slö som att sparka en dö gris i rövva pga av den kvävning av luftflödet som den levereras med) med en insugningskam från ursprungsmotorn GSX1100R och lite streetportning så gav den ca 130 på slangen och var riktigt skojjig :tummenupp

Mycket bra allroundhoj.:tummenupp Kan bara rekomendera den, och som sagt, den är väldigt lätt att släppa lös lite extra hästar i.:)

Ursäkta om jag lånar tråden för en sekund........ Är det någon som vet vad den blå färgen på Banditen på bilden heter, en färgkod hade varit super!!

PM'a eller skicka ett mail till info@aerografik.net så stör vi inte tråden mer.

// Johnny

Tack pöjkar!
Effektuppgraderingar är jag dock ej ute efter, (Bladen räcker för fartvind..) den ska mest köras lugnt & fint till jobbet, mest i stan...

Tack pöjkar!
Effektuppgraderingar är jag dock ej ute efter, (Bladen räcker för fartvind..) den ska mest köras lugnt & fint till jobbet, mest i stan...

Om du mest ska ha den att pendla på så skulle jag säga att lillebror bandit 600 räcker gott.. Lika pålitlig och fin som storebror men smidigare, lite kvickare i kurvorna och tillräckligt snabb.. Min gjorde precis 200..Men då fick man ha tålamod. Den drar dock jämnt och fint till 180,...

Som pendlarhoj i stockholmstrafiken är B12:an bra, kan jag säga efter 6 års pendlande ca 3,5 mil enkel västöstligt riktning tvärs igenom stan. ca 5 av de 6 tusen milen hojen har rullat. Jag har svårt att se att en B6 är snabbare i kurvorna än en B12, då det är exakt samma cykel förutom lite biffigare motor och fjädringskomponenter på B12. Skillnaden i vikt är hela 8 kg ca 212 kontra 220 kg torrvikt. Snarare gör föraren skillnaden i kurvor än den marginella skillnaden dessa två cyklar emellan. De som gått från B6 till B12 pratar snarare om bättre körbarhet pga det bättre motorvridet.

Last edited:
Nja...jag gillar 1200 mycket för storleken, den är härligt biffig...
Bottenvridet är underbart! Det spelar knappt någon roll vilken växel du ligger på. Puttrar du i stadstrafik på 2-3000 varv och kön börjar röra på sig är det bara att vrida på och hojjen drar iväg.
Dessutom kommer tanten att uppskatta den. Av alla bågar jag testat med min tjej på bönpallen är Banditen (-98) hennes favorit.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla