Bandit 1200 05a skjuter säkringen för tändningen

Aldnalex

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2023
Hoj
Suzuki Bandit 1200
Hej, skulle provstarta i helgen inför säsongen och då är hojen helt död, och den skjuter säkringen för tändningen bara jag vrider på nyckeln, den va in på storservice i våras hos Alviks på Alnö, o Peter sa då att de hade varit något liknande när jag skulle hämta den. Har inte hunnit få tag på honom, utan vänder mig hit, någon som har något bra grundknep på vart ja ska börja leta? Ganska grön på detta måste ja säga
 
Möss som gnagt på kablar och orsakat kortis någonstans?
 
Stått inomhus i garaget så inga spår på möss, får kolla styrhyvudet, hade isär ett relä som va rätt ärjat, med kabeln till startmotorn, räckte inte. Får söka vidare! Tackar för att ni kom med så snabba svar! Uppskattat! ?
 
Last edited:
Koppla ur CDI-boxen (tändboxen) för att utesluta den.

Felsök allmänt:
Koppla loss batteriet.
Dra ur säkringarna.
Mät mellan jord - och den sidan i säkringshållaren som går ut till förbrukarna så kanske du kommer närmare en lösning.
 
Koppla ur CDI-boxen (tändboxen) för att utesluta den.

Felsök allmänt:
Koppla loss batteriet.
Dra ur säkringarna.
Mät mellan jord - och den sidan i säkringshållaren som går ut till förbrukarna så kanske du kommer närmare en lösning.
Tackar snälla, då har jag något o börja med!
 
Ett schema underlättar väldigt mycket, då kan jag se vad som finns på säkrigen för tändningen och på så sätt lättare felsöka var du har kortslutning. Då ja du mäta mella säkringen och jord och sen koppla ur de komponenter och kontaktdon som ligger på säkringen eftersom och på så sätt kanske hitta var som är fel.

Scheman brukar man ju hitta på nätet bara man vet vilken modell och årsmodell man ska söka efter.
 
34CAD925-445D-4F00-91B0-7A12AFF7C6F5.jpeg.c26a99f30dd1e3cf0a473c2a64b9c854 (1).jpegStod att detta va till Mk1 Bandit, och vad jag förstått så är ju en 2005a det. Inte hunnit söka så mycket mer än.
 
Har du provat med dödarknappen i off istället för run?
Den skjuter säkringen för tändningen direkt när ja vrider på nyckeln, har inte testat run eller off som orsak för att den skjuter säkringen, men kanja absolut göra! Tack!
 
ett fultips man kan testa när man har bestämt sig för att skicka skiten på skrot...
ersätt säkringen med en tjockare koppartråd och kolla efter rök eller bränd plastdoft. ;)
 
ett fultips man kan testa när man har bestämt sig för att skicka skiten på skrot...
ersätt säkringen med en tjockare koppartråd och kolla efter rök eller bränd plastdoft. ;)
Annars kan man stoppa dit en 12V lampa om man inte vill bränna säkringar på löpande band. Lyser lampan starkt är det kortis, sen bara rota runt tills lampan dimmar ner eller slocknar


Den skjuter säkringen för tändningen direkt när ja vrider på nyckeln, har inte testat run eller off som orsak för att den skjuter säkringen, men kanja absolut göra! Tack!
Säkring 3 "Ignition" går till CDI-box, samt till tändspolar via dödarknappen.
Så håller säkringen med dödarknappen i off kolla tändspolarna, går den direkt ändå så kolla CDI.

Du kan även prova med växel i och stödet nere, då bryter "sidestand relay" innan det går upp till dödarknappen, om felet skulle ligga där.
 
Last edited:
Annars kan man stoppa dit en 12V lampa om man inte vill bränna säkringar på löpande band. Lyser lampan starkt är det kortis, sen bara rota runt tills lampan dimmar ner eller slocknar



Säkring 3 "Ignition" går till CDI-box, samt till tändspolar via dödarknappen.
Så håller säkringen med dödarknappen i off kolla tändspolarna, går den direkt ändå så kolla CDI.

Du kan även prova med växel i och stödet nere, då bryter "sidestand relay" innan det går upp till dödarknappen, om felet skulle ligga där.
Hej, nu har jag äntligen laddat upp med säkringar och testat lite.
Testat med kill swich i off
Testat med stödet nere
Kopplingen inne
Kopplat ur boxen på vänster sida under sadeln
Testat och ta ur startrelät men då hände fasen ingenting
Ryckt i lite kablar utan att hitta något skav eller annat misstänkt
Misstänker fortfarande startrelät eftersom det va ganska erjät när ja började men inget belägg för det. Något annat bra knep innan den åker in på verkstad?
 
Det tråkiga svaret som du väl inte vill ha är elschema, multimeter och sen systematiskt mäta sig fram till vad kortslutningen är, allt annat är chansningar och är svårt att hitta felet då.

Man får mäta sig fram och kolla var kortslutningen upphör, mät mellan säkringen och jord och sen koppla bort komponenterna som går på den säkringen eftersom och se var kortslutningen upphör.

Kanske inte vad du vill höra men det är den bistra sanningen om du nu inte skulle ha en jäkla tur att springa på felet.
 
Ok, så vi bad om ett kopplingsschema och vi fick det.

Vilken säkring är det som smäller, 1 eller 3?

Jag hade börjat med att dra ut alla förutom 1, vrid nyckel, smäller det?

Om inte, 1 och 2 i, smäller det?

Om inte så är fallet, 1 och 3, smäller det?

Tror du ser mönster i det, anledning är att försöka utesluta var din kortslutning är och vilka kretsar du bör undersöka närmare.
 
Bara för att vara säker, du säger säkeringen till tändningen, är det säkring 3 på schemat?

Försökte kolla på schemat lite snabbt och vad jag hittar på säkring 3 är tändlåset, stoppknappen, sidostödsrelä, CDI. Startreläet borde det inte vara för då borde säkringen gå först då du trycker på startknappen. Tändlåset är jag tveksam till om du kan få kortslutning i men det är säkert möjligt och det går ju att mäta sig fram till om det skulle fela

Jag kan mycket väl missa nåt på schemat, skyller på synen och lite schema ?

Som jag sagt tidigare skulle jag plocka ut säkring 3 (utgår att det är, annars blir det andra förutsättningar) som går, och mäta resistens till mellan säkring 3 och jord och se när den upphör då du kopplar loss de olika saker och kontaktdon.

Mät mellan resistans (ohm) på " utgående sidan" på säkringen vilket är den som saknar plusspänning då du lossat säkringen jord och sen till jord, ta minus på batteriet. Kortslutning är 0 ohm eller väldigt nära noll ohm, står det OL är motståndet oändligt och du har ingen kontakt.

Koppla sen ifrån kopplingsplinten som går upp till switchen på styret med stopp, startknappen kolla om du har motstånd eller inte på multimetern, har du motstånd fortsätt med att lossa reläet för sidostödet och CDI och se vad som händer, då du lossar nån av dessa borde kortslutningen försvinna. Annars finns risken att du har kortslutning i kablaget. Men som sagt jag kan gå missat nåt.

Du kan ju rycka ur CDI, switchen på styret, reläet till sidostödet och se om säkringen håller och sen koppla tillbaka och se när den går men jag föredrar multimetern istället för att bränna säkringar ?
 
Last edited:
"Tändningslås" nämns flera gånger, men inte som direkt felkälla.

Här samlas ett stort antal kablar på liten yta, och därtill med lödförband.
Kablaget är normalt bra dragavlastat, och dessutom dammskyddat - men plötsligt så händer det. Dock aldrig på ett bra sätt.

Just tändningslåset är tacksamt att felsöka om man inte känner sig hemma på multimetermarathon.

Klä av hojen så du kommer åt alla kontaktdon. Låt näsan vara med när du delar på dem. Se till att frikoppla tändningslåset helt, inspektera kontaktdonen. Ser du något? Känner du något?

Börja sedan att bygla över respektive kabel enligt kopplingsschemat med motsvarande flatstift eller vad som nu används på hojen. Själva tändningslåset skall lämnas helt ut ur ekvationen.

Antingen så kan du på detta viset tjuvkoppla igång hojen och då vet du att felet ligger i eller omkring kontaktplattan i tändningslåset. Plocka isär och reparera om du är lagd åt det pilliga hållet - eller byt.

Eller så gnistrar det till och samma säkring går på nytt, någon gång under processen. Då vet du att det primära felet inte ligger i tändningslåset, och vet dessutom precis vilken krets som löser ut säkringen. Bara att nysta vidare på det spåret.

Ha kul. Fira med öl.
Efter avslutad felsökning...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top