Bandet över sadeln...

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
A2CA1392-02E3-44D9-BD05-C0E0283A38DE.jpeg Jag har just fått lära mig att bandet över sadeln är till för passageraren att hålla sig i ? och att det i vissa stater i USA är lag på att det finns. Men hur är det i Sverige och EU? Jag antar att det inte är ett lagkrav eller något som besiktningen kollar på då detta band inte existerar på alla nya hojar men är det någon här som vet med säkerhet hur det är med detta?
 
Har också hört att det är för passagerare, skulle själv aldrig rekommendera någon att använda det för att hålla fast sig.....
 
Ja det är passagerarhandtag, och sitter där pga regler i EU. Om besiktningen klagar vet jag inte.
 
Har ni kollat undertill hur det sitter fast? ? Jag skulle iaf aldrig lita på det, ett kraftigt ryck så skulle nitarna lossna.
 
Har alltid undrat faktiskt vad det är till men alltid tänkt " det kan inte vara för passageraren då det vore livsfarligt"....
Som att bara bulta en 100m telemast i fundamentet och tro att det funkar.
 
När kom den regeln? Jag har en 06 VFR och hade en 08 ER6 och ingen av dem hade iaf bandet över sadeln.

/R
 
Endast min gamla Suckijucki har ett band.
Undrar om det inte är OK med en bygel på sidan att hålla sig i också.
Den som kom på det har nog aldrig åkt på en MC.

Edit: det verkar finnas ett forum på nätet som avhandlar sådana här frågor.
 
Här kan man läsa hur en passagerare skall sitta: https://www.ikorkortmc.se/vm_mcfraga_112.php

(och det står inget om något band...)
Om du läser i länken ovan så står det att det ska finnas handtag i 2009/79/EG (se 2 kap. 24 §). Det där fåniga bandet räknas som handtag. Många tillverkare monterar inte några stadiga grepp för passagerare, utan tar den där fåniga remmen istället.
Vad sedan körkortskurser säger om hur man ska sitta har väldigt lite med reglerna som ser till att det finns en sån där fånig rem på många hojar att göra.
Jag säger som alla andra, den där hade jag inte litat på. Och om man nu sitter och håller i den kommer den ju se lite jävligt ut efter ett tag.
 
Typexempel på en regel skapad av en byråkrat som aldrig kört mc i hela sitt liv.

De "handtag" som jag har sett på några hojar är ju precis lika värdelösa som bandet men säkert ett bra sätt att skada det mesta i händer och armar på...
 
Bandet är väl inga konstigheter med, det är ju för att klämma fast handskarna under.
 
De jag tagit bort satt skruvade genom rem och stålförstärkning, så lossnar gör de inte. Men fortfarande usla att hålla i sig i såklart. En gammal lag från hästtiderna?
 
Det där bandet har inget med passagerare att göra. Den är till för dig att hålla i när du förflyttar, parkerar eller backar hojen.
 
har nog alltid antagit det är för passagerare, hur knasigt det än må vara att hålla i sig där. Men jag har alltid VELAT tro de egentligen är till för att sätta fast tidningen när man för sjuttioelfte gången åkt långtur till affären för att köpa nått man inte behöver, bara för att köra extra hoj. :fakta
 
Edit: det verkar finnas ett forum på nätet som avhandlar sådana här frågor.

Tack för länken (har verkligen letat)!
Korrekt svar är alltså:

2 § Tvåhjulig motorcykel som är inrättad för transport av passagerare och som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare ska ha passagerarhandtag och uppfylla kraven i det kodifierade direktivet 2009/79/EG (se 2 kap. 24 §).
 
Saknade det där bandet på en hoj när den där regeln infördes för ca 10år sen. Drog fast en vanlig spännrem runt sadeln, vilket den gick igenom besiktningen med.
 
Tack för länken (har verkligen letat)!
Korrekt svar är alltså:

2 § Tvåhjulig motorcykel som är inrättad för transport av passagerare och som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare ska ha passagerarhandtag och uppfylla kraven i det kodifierade direktivet 2009/79/EG (se 2 kap. 24 §).

Märkligt. Min SuperSport 939 årsmodell 2017 har inget sånt band eller något annat handtag på sadeln. Samma på Ducati Monster av nyare modell. Med andra ord verkar det inte vara ett absolut krav?
 
Märkligt. Min SuperSport 939 årsmodell 2017 har inget sånt band eller något annat handtag på sadeln. Samma på Ducati Monster av nyare modell. Med andra ord verkar det inte vara ett absolut krav?
Det är inte just bandet som är krav, det är att det ska finnas någon form av handtag. På supersporten sitter dom under passagerarsadeln.
tag.jpg
 
"Rotationscentrum" är ett fint ord, i detta fallet ersätter det röven / magen.
Om du håller dig fast i remmen eller handtag rakt under rumpan och utsätts för en kraftig acceleration så kommer du att göra en snygg bakåtvolt och dra båda axlarna ur led.
Aj!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top