Bandagskurs för NYBÖRJARE?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Arrangeras det någon seriös bandag för nybörjare? Tänker på något liknande LMS RR-heldag som tydligen var väldigt uppskattad. Dock var den för avancerade åkare enbart. Försökt hitta något mellan SMC's avrostning och gatåkningen utan lyckas. SMC var för trivialt och körningen gav inget utom prova idealspåret. Gatåkningen ger inte mig mycket nytt heller då den saknar utbildningsmoment?! Som arrangemang älskar jag dock lms gatåkning. Sanslöst mycket säkert åka för den pengen.

Har åkt gatåkning hos LMS och där blir det lätt för stressigt. Orsaken är den stora variationen på körkunskaper/varvtider hos åkarna. Dessutom har jag haft lite otur med att fråga instruktörer som envisas ligga framför när man ber dem ligga efter ett varv för att kolla vilka fel jag gör. Tilläggas kan att jag grejar varvtider på 1.30-1.40 på sviestad om jag kör på gränsen och långsamma vanligen drar runt med tempo på ca 1.20.

Fått underbara tips genom bara prata med folk på gatåkningar och tävlingar.. Men finns någon kurs för långsamma ovana banåkare som praktiskt tar upp bromsteknik, bromsteknik vid kurvtagning, spårval inför samt genom kurva kurva, hur mycket och vad är lämpligt lägga ner i kurvor osv.. osv.. Söker något där fokus ligger på tekniken och hastigheten är begränsad mestadels. Hastigheten kommer ju ganska snabbt med tekniken till slut. Borde finnas intresse från fler än mig för något liknande eller tror jag fel?
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Babar skrev:
Arrangeras det någon seriös bandag för nybörjare?
Fått underbara tips genom bara prata med folk på gatåkningar och tävlingar.. Men finns någon kurs för långsamma ovana banåkare som praktiskt tar upp bromsteknik, bromsteknik vid kurvtagning, spårval inför samt genom kurva kurva, hur mycket och vad är lämpligt lägga ner i kurvor osv.. osv.. Söker något där fokus ligger på tekniken och hastigheten är begränsad mestadels. Hastigheten kommer ju ganska snabbt med tekniken till slut. Borde finnas intresse från fler än mig för något liknande eller tror jag fel?


det undrar jag med... ja håller med dig. :confused:
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
SMC Stockholm brukar anordna två stycken Broms- och kurvtagningskurser varje år. I år håll de på Gelleråsen. De kurserna brukar ha 3 st olika grupper med olika tempo. Du platsar helt klart i den lugnaste där.

Ring SMC och kolla om de har platser kvar den 6-7/8.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om man läser här på SH så verkar ju SMC-kurserna varit betydligt mer uppskattade än RR-dagen. Själv gick jag den senare och det var mest en heldag på banan. De varvade bra tips med en enda övning, att man kör om varandra varje varv och att instruktören alltid ligger tvåa och kollar. Kanske svårt att göra mer men man hade väl förväntat sig lite mer efter inbjudan som pratade om fjädringsinställningar m m. Dock betalade vi bara 600:- vilket innebär att all instruktion var gratis utöver banåkat så det finns inget att klaga på, bara en del att förbättra.

Om du gick SMC-kurser/kurserna så tror jag du hamnade rätt. På RR-dagen hade de mycket låg tolerans för långsammare åkare (jag vet :gnissla ). Fortsätt köra på onsdagarna och utveckla din åkning. Tänk på att "instruktörerna" egentligen är föråkare för att hålla nere klotningarna, för 250:- kan man inte begära personlig instruktion men det är ju mycket upp till om man känner någon av dem. Annars kanske du känner någon som åker snabbare och kan åka ett pass med dig varierat framför och bakom och snacka igenom det efteråt.

Lycka till, jag har också varit där. :tummenupp
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
men det är väl jättebra träning o ligga bakom en instruktör på lms trafikövningar. bara försöka följa spårval o sen får men ju träna själv på bromspunkter osv.. fråga när man undrar ngt så löser det sig..
Jag har kört 4-5ggr där i sommar och det är ju verkligen jättekul o lärorikt..
låter mest som om du behöver tid på hojen
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Babar skrev:
Arrangeras det någon seriös bandag för nybörjare?
Du är alltså ute efter en roadracingkurs för att lära dig bromspunkter och spårval på en speciell bana?

I så fall är det nog bara att fortsätta nöta och hålla koll på tiderna. Du kan även kolla på www.mckursen.nu som har lite mer avancerad körning.

Om du vill lära dig hantera hojen och få till en allmänt bra körning som inte är låst till bromspunkter och fasta spårval är det en tvådagars BoK eller Sporthojs-kurs du ska gå. Finns ett gäng tror jag, inte bara i SMC's regi.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Allså, kör du 1.30 så kanske inte det är så mycket mera än övning som hjälper. Jag förstår att det är jobbigt att vara ute på banan med snabbare förare men du är nog så illa tvungen.
Focusera dig på din egna körning (vilken klyscha) och lär dig köra snabbare helt enkelt. Bromsa senare, luta mera och gasa mera kort sagt.
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
Tycker du långsamma gruppen på LMS onsdagskörningar är alldeles för snabb så är det nog lämpligt att öva på egen hand. Hitta en bra sträcka du gillar. Kör fram och tillbaka på den, flera gånger efter varandra, så ofta du kan. Gärna i anslutning till varje tur du tar i övrigt. Med tiden så får du upp förtroendet för hur hojen fungerar. När du kommer till Sviestad nästa gång så kommer det automatiskt kännas ok att bromsa senare, köra fortare i kurvorna och gasa hårdare på rakorna.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
"ok att bromsa senare, köra fortare i kurvorna och gasa hårdare på rakorna."

Vet dom som testat det :hihi

//Christer
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Med tanke på hur du beskriver det med dina tider och så så ta hem boken "A twist of the wrist II". Viktigt att det är 2an, för det är den som tar upp sådant som bromsar dig. Jag lovar dig att de hundringar du lägger på den är mer värt än tiden du skulle få på bana för den slanten.

Jag skulle inte vara där jag är idag om det inte vore för den.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top