Bandagsarrangörer som tillåter oreggade/oförsäkrade hojjar!

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Tänkte att det kunde vara bra med en sammanställning över vilka arrangörer som kräver reggade och försäkrade hojjar och vilka som tillåter oreggat och oförsäkrat.
Har börjat lite smått men behöver nog lite hjälp av er med arrangörer och rättelser när det blir fel. Även rena SVEMO arrangeman

Tillåter oreggat/oförsäkrat

Har både reggat/försäkrat och oreggat/oförsäkrat

Kräver reggat/försäkrat.

Står inget på hemsida om vad som gäller (eller snarare jag har inte hittat nåt än)

• inga oklarheter här inte :tummenupp

Last edited:
SMC Sport kan du köra oreggat på.
/J

KMK kör bara en RR-bandag om året (för klubbens medlemmar i första hand), och då finns en oförsäkrad grupp.

Citat

Står inget på hemsida om vad som gäller (eller snarare jag har inte hittat nåt än)
Racingworld
Trackworld
KMK

Slut citat

Racingworld och Trackworld kräver reggat o försäkrat.

KMK har en ofösäkrad grupp.

Sedan är det viktigt att skilja på en oförsäkrad grupp och en "äkta" Svemo licensträning.
En Svemo licensträning måste genomföras av en Svemoansluten klubb på en Svemo godkänd bana (Ej Kinnekulle Gotland ring m.fl.). Banan skall även vara bemannad av Svemo licensierade funktionärer enligt bemanningsplanen för banan.

Last edited:
Racingworld
Trackworld
KMK

KMK har en ofösäkrad grupp.

Sedan är det viktigt att skilja på en oförsäkrad grupp och en "äkta" Svemo licensträning.
En Svemo träning måste genomföras av en Svemoansluten klubb på en Svemo godkänd bana (Ej Kinnekulle Gotland ring m.fl.). Banan skall även vara bemannad Svemo licensierade funktionärer enligt bemanningsplanen för banan.

Och det är väl egentligen bara då det är en "äkta" licensträning man helt säkert kan säga att det är OK att köra med oreggade motorcyklar. De övriga arrangemangen ligger väl i en gråzon?

Och det är väl egentligen bara då det är en "äkta" licensträning man helt säkert kan säga att det är OK att köra med oreggade motorcyklar. De övriga arrangemangen ligger väl i en gråzon?

Alla bandagsarrangemang utom SMC -kurser hamnar i en försäkringsmässig gråzon oavsett reggat eller oreggat. Det är därför vi ser så många varianter hos olika arrangörer. t.ex gruppindela efter oreggat eller regget alternativt enbart efter hastighet.

Ännu värre:

Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken, dvs skall klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen.

Ska man tolka det hårt så måste man ha backspeglar, gatkåpor mm :huvet Jag har för mig att det tom stod en gång i tiden att man inte fick ha kraschkåpor, men jag kan minnas fel.

Ännu värre:

Ska man tolka det hårt så måste man ha backspeglar, gatkåpor mm :huvet Jag har för mig att det tom stod en gång i tiden att man inte fick ha kraschkåpor, men jag kan minnas fel.

Kraschkåpor har alltid varit tillåtna hos Racingworld & Trackworld, däremot måste man ha lysen. Samma gäller hos Bilprovningen.

Backspeglar rekommenderar vi att man INTE har.

Självklart går vi inte runt och gör kontrollbesiktning à la Bilprovningen,
men hojen ska kunna anses vara i gatskick.

Stefan M

Kraschkåpor har alltid varit tillåtna hos Racingworld & Trackworld, däremot måste man ha lysen. Samma gäller hos Bilprovningen.

Backspeglar rekommenderar vi att man INTE har.

Självklart går vi inte runt och gör kontrollbesiktning à la Bilprovningen,
men hojen ska kunna anses vara i gatskick.

Stefan M
Varför måste man ha lysen? :confused: Om jag vill köra bana med min gathoj vill jag ju inte riskera gatkåpor, lyse, tank mm som ju är rätt dyra grejer, då sätter jag på kraschisar, kraschtank mm istället, och självklart skippar jag strålkastarklumpen.

Varför måste man ha lysen? :confused: Om jag vill köra bana med min gathoj vill jag ju inte riskera gatkåpor, lyse, tank mm som ju är rätt dyra grejer, då sätter jag på kraschisar, kraschtank mm istället, och självklart skippar jag strålkastarklumpen.

Av försäkringsskäl. Vi har valt att anpassa reglerna så att försäkringsbolagen inte ska bedöma våra arrangemang som RR-träning.
Vid arrangemang med fordon i tävlingsskick är det klart lägre sannolikhet att Trafikskadelagen är tillämplig.

/Stefan M

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...