Bandags-däck som håller ett tag ?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tjo .
Söker tips om bra bandags däck som håller ett tag ..Mitt nuvarande Pirelli Rosso Corsa är nästan slut eller är slut på höger sida efter 70mil på mätarn :näsblod

Det jag tänker på är nya Pirelli Rosso 2 ..nån med erfarenhet av det eller nått annat bra däck som håller längre ?

Mvh

Är jag i fel forumsdel så flytta tråden.
 
sportsmart? vet inte hur länge dem håller men dem ska tydligen vara bra

Edit: ställ in fjädringen så sliter man mindre på däck. hur? det vet jag inte. fråga något proffs :)
 
Last edited:
Har också hört Dunlop Sportsmart.
Och för bankörning 2,1bar fram och 1,9bar bak.
Men kolla upp lämpliga däcktryck om du köper Sportsmart.
Gå inte på vad jag skrev.
Det är ju mycket lågt jämfört med t.ex 2,5bar fram 2,9 bar bak som det står i min manual till Triumphen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=226604
 
Last edited:
Tackar för rättelsen om däcktryck. :tummenupp Jag har ändrat 1,5 till 1,9bar i mitt inlägg. För säkerhetsskull.
 
jag har kört på D211 Slick Endurance, det har hållt många dagar, har kört med 2.4 fram och 1.6 bak i varmtryck (däckvärmarvarmt, 80grader)

bakdäcket är nu uppe i 2 dagar på gotland, 2 dagar på Mantorp Park, 1 dag på Karlskoga och fortfarande presterar det under minutentider på Sviesta ;)
(håller nog minst 2 bandagar till)

Lite missnöjd med greppet på Kga, men jag är osäker om det var däckets fel eller mina fjäderinställningar.

Sportsmart är valet om man inte vill ha använda däckvärmare, klart överlägset grepp & livslängd.
Körde ett pass i kga på en cbr 600 med sånna på, inga konstigheter alls.

Sportsmart då det verkar hålla mellan 700-1100mil med flera bandagar i dom milen: sjukt bra däck: Backlund körde väl 1.13 på G-åsen med dom däcken med en standard GSX-R1000 & med skjuts!! :tummenupp

det finns de som kör väldans fort på de där däcken :) håller i bra och länge.
 
Last edited:
Nu kör jag visserligen rätt långsamt i medelgrupp, men jag har lite problem med att det är trögt att kasta runt hojen. Trodde inte att det kunde va så stor skillnad på däck...(hade M3 innan)
Dom blir även lätt hasande innan dom är varma om man inte tar det lugnt.
Grymt grepp och känsla när dom är varma!


...Offtopic...
Fursten eller nån annan som känner sig träffad;
Om man har 2.1 fram/1.9 bak i kalltryck, vad motsvarar det när man kört ett 20minuterspass och däcken är varma?

Känns som att jag vimsar runt med däcktryck hela tiden och blir mest konfunderad när jag ska kolla trycket.
 
Last edited:
Nu kör jag visserligen rätt långsamt i medelgrupp, men jag har lite problem med att det är trögt att kasta runt hojen. Trodde inte att det kunde va så stor skillnad på däck...(hade M3 innan)
Dom blir även lätt hasande innan dom är varma om man inte tar det lugnt.
Grymt grepp och känsla när dom är varma!


...Offtopic...
Fursten eller nån annan som känner sig träffad;
Om man har 2.1 fram/1.9 bak i kalltryck, vad motsvarar det när man kört ett 20minuterspass och däcken är varma?

Känns som att jag vimsar runt med däcktryck hela tiden och blir mest konfunderad när jag ska kolla trycket.

Om du kör lite lugnare som du beskriver så räkna med en tryckökning på 0,1 - 0,2 bar. Ökar du tempo så kan du nästan vara säker på en ökning med 0,2 bar , ibland kanske 0,3.

//Nitrous
 
skaffa Däckvärmare så slipper du kallruggning

Fast Sportsmart kallruggas inte, det är just det som är lite av grejen med detta däck. Däcket värms upp fantastiskt snabbt och håller för riktigt aktiv körning utan att överhettas eller för den delen slitas ut direkt.
Vi kör med Sportsmart på flera instruktörsmotorcyklar, på provkörnings hoj (GSX-R750) och är faktiskt imponerad av fästet och livslängden. Som ÅF så är det faktiskt nästan en dålig affär att sälja Sportsmart för dom håller så bra att volymen på antal däck sjunker :näsblod

På Gelleråsen 14 Juli hade vi Backlund som coachade lite deltagare och och skjutsade några på vår GSX-R750. Backis skjutsade runt Otto (kör Superbike), Otto är ganska lång 1,90 ca och inte någon sparv direkt. Det gick runt på 1,15-1,16 med Sportsmart däck, såg rätt kul ut :tummenupp

//Nitrous
 
Sportsmart som sagt, är klart förvånad över det däckets slitstyrka, att det inte kallruggas, och att värmen kommer så fort med grymt förtroendeingivande fäste.

Bra i regn är de med.

Vad är haken? :D
 
Oki , det verkar vara Dunlop Som gäller att döma av responsen , Sportsmart får flest röster , hur är det med Gp 211 heter det tror ja , är det mkt sämre än sportsmart hålbarheten då , greppet lär va bättre har jag en känsla av ..

Får åka förbi dig Fursten i nästa vecka och snacka lite :) bor i krokarna juu ;)
Så får du kika på nya hojen :)
 
Oki , det verkar vara Dunlop Som gäller att döma av responsen , Sportsmart får flest röster , hur är det med Gp 211 heter det tror ja , är det mkt sämre än sportsmart hålbarheten då , greppet lär va bättre har jag en känsla av ..

GP racer ska grundvärmas med däckvärmare, har bättre grepp men saknar våtegenskaperna som sportsmart har.
Däcket klassas av Dunlop som ett clubsportdäck, dvs trackday däck och inget man väljer för att köra på gata med.

//Nitrous
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top