"Bandage" till grenrör....

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Vad heter det vita bandageliknande som är värmeisolerande som man kan linda grenrör m.m. med och vart finns det och köpa??
 
Heter Exhaust Wrap i USA eller avgasbandage här hemma.. Surfa runt så hittar du.. men det är dyrt som f-n

ewan
 
Vet inte riktigt vad det heter men det finns i svart och vitt, här i stan kallas det för headerstape. LG Speed i karlskoga har försett mig med min tape, ring honom han har säkert på lager, 070-5860005
lasse
 
Tjena

Ja- värmebandage är vad du söker. säljs av bl a BikeLine i Malmö.

www.bikeline.se


Inte billiga men..... Kan av erfarenhet säg att svarta förblir inte svarta etc.... Lägg de i blöt innan du lindar på dem- varmkör sedan- det skall ryka ånga och lukta lite!

Lycka till:tummenupp
 
Lite OT kanske, men jag har hört att om dom e varma, och det kommer bensin på, så börjar det brinna väldigt lätt. Stämmer det?
 
de finns även hos Persåkers speedshop. man skall veta att de även påverkar gashastigheten i röret till viss del, kör du på rullarna så kan du se skillnad i blandnings förhållande /effekt osv,
 
Micro bildelar har också.

300kr för en rulle på 15 meter, 2 tum bredd. svart eller vitt.
 
http://www.racestuff.se/index.php?main_page=index&cPath=9_116

Har inte letat speciellt mycket men det där var det billigaste jag hittade på nätet.
Om du har nära till den butiken så kan du ju hämta, annars blir det billigare att gå in på din lokala micro o köpa en rulle för 300:-

Tänkte oxå ha bandage på mitt rör... men har lite beslutsångest ang. vilken färg jag ska välja. Svart är ju bra eftersom det inte är lika känsligt för smuts som den beigefärgade. Men den beigefärgade är lite mer racing :)

/Robin
 
I min världsbild finns det ett värde i att försöka avleda så mkt värme som möjligt från systemet! Hur hjälper ett bandage till med det?
 
Jag vill ha det för utseendets skull, inte för funktionen. Möjligtvis att ja minskar risken att bränna kläder/stävlar mot röret. Värmen leds ut tillsammans med avgaserna istället för att hetta upp motorn/kylarslangarna som röret går förbi. Är ju främst till grenrören till turbomotorer.
 
Last edited:
I min världsbild finns det ett värde i att försöka avleda så mkt värme som möjligt från systemet! Hur hjälper ett bandage till med det?

Tvärtom Man vill inte förlora värmen

Värme påverkar tätheten = hastigheten avgaspulsen rör sig med
Kallare rör lägre hastighet

RF = sämre värmeledare än bondjärn
TI = sämre än RF

Ett "effeksystem" av järn ger sämre effekt än ett av RF eller TI om de är identiska
 
Last edited:
Även Micro har detta bandage. Köpte sådant i lördags.
 
En sak man ska tänka på innan man monterar avgasbandage på en mc är att bandaget suger åt sig fukt. Detta kommer alltså att innebära att din krök eller vad det nu är du monterat bandaget på är fuktig längre tid än om du inte skulle haft bandaget. Det borde ju innebära att risken för rost är större...
 
I min världsbild finns det ett värde i att försöka avleda så mkt värme som möjligt från systemet! Hur hjälper ett bandage till med det?

Det är ju riktigt att en lägre temp i ett avgassystem ökar densiteten hos avgaserna och därmed sänker gashastigheten. Dvs det möjliga massflödet för ett givet mottryck ökar ju kallare avgaserna är. (Dvs ju svalare gaser desto högre massflöde kan man köra genom ett rör för samma mottryck) Det här låter ju då som att avgasbandage skulle sabba för motorn.

Men å andra sidan så är det så att ett beräknat optimerat avgassystem är som en orgelpipa, dvs det är inte bara flödet, utan även avstämda resonansfenomen som skall vara i samklang med motorns tändfrekvens och ventilöppningert etc. Och när man räknar på röret för att uppnå detta så måsta man anta en genomsnittlig avgastemp för den matematiska modellen. Säg tex 500 C. I praktiken så innebär dock många driftsfall att man inte kommer upp i rätt temp pga av fartvind och låg belastning på motorn etc.

Det är här som avgasbandage kan göra nytta då det hjälper till att isolera avgassystemet från yttre påverkan som gör att avgastempen avviker från den matematiska modellen (som ofta bara tar hänsyn till tempsänkning från expansion osv).

Sedan har ju avgasbandage ofta en praktisk aspekt på en del motorer, minska utstrålad värme i bilmotororum tex, så att man inte förkortar livslängden på motorstyrningselektronik osv. En del har det ju också för att de tycker att det är snyggt.


Hilsen
Jörgen
 
Last edited:
Back
Top