Bandagar vilken grupp kör du i

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bara för att man äger en nya sporthoj innebär det inte att att man måste köra i snabb grupp på bandagar, man måste ju börja någonstans, tråkigt nog är det många som inte ens vågar prova bankörning eftersom dom inte vill köra i den långsammaste gruppen i början, ännu tråkigare är dom som köper sin första sporthoj och skrotar den på sin första bankörning pga orutin och att man valde fel grupp i förhållande till sin egen körvana.

Kör oftast i långsamma gruppen, men byter om det är för segt.

/J

GSXR1100R skrev:
Bara för att man äger en nya sporthoj innebär det inte att att man måste köra i snabb grupp på bandagar, man måste ju börja någonstans, tråkigt nog är det många som inte ens vågar prova bankörning eftersom dom inte vill köra i den långsammaste gruppen i början, ännu tråkigare är dom som köper sin första sporthoj och skrotar den på sin första bankörning pga orutin och att man valde fel grupp i förhållande till sin egen körvana.
tyvärr så verkar det (med min orutin av letande) vara svårt att få chansen att prova på eftersom allt redan är slutsålt. Vi som inte så så inbitna bandagar fan vet inte när biljetterna börja säljas.

Tips tages gladligen emots om bandagar i Skåne för glada amatörer.

Jag började i långsamma gruppen på min första banåkning, inge prestige i att åka bana, 1a passen går ju ändå åt och lära sig hitta runt. Polarna garvade ju åt mig men, who cares !!! :rolleyes:

Nu brukar jag börja i mittengruppen ett par pass sedan brukar jag gå upp, mest för alla kompisar kör där i schnabba.

Banåkning e skoj !!! :tummenupp

Jag kör i snabba gruppen, sen gnäller alla med k*kförlängare (1000 cc-hojar med slicks) på mig för att de blir omkörda.

Körde mina första bandagar ifjol och började i mellangruppen, hade inga problem med tempot så det blir nog snabb i år, det beror på hur det känns.
Men jag kör hellre lugnt och avslappnat i mellangruppen än stressar för att hänga med i snabba.... tror det ger mer så.

Efter 12 banåkningar i mellangruppen, så har jag börjat köra i snabba gruppen (3ggr) utan att för den skull vara långsammast.

Upplever att mellangruppen helt klart är den farligaste gruppen eftersom erfarenheten och därmed hastigheten varierar mest där. De långsammaste borde definitivt köra i långsamma gruppen istället och de snabbaste borde flytta upp i snabba gruppen.

Våga ta det lugnt i början, då går det snabbare att bli en bra förare!

/B)

Är det en poll, en fråga eller en uppmaning?

Hursomhelst började jag i långsamma och brukar köra i mellangruppen oftast tror jag.
Det varierar lite på hur mycket folk och hur snabba de är.
I mellangruppen gnäller jag gärna på de som är långsamma att de hindrar min framfart. De snabbaste brukar jag oxå gnälla på för jag tycker att de kör om på vådliga ställen :mad

BMS skrev:
Upplever att mellangruppen helt klart är den farligaste gruppen eftersom erfarenheten och därmed hastigheten varierar mest där. De långsammaste borde definitivt köra i långsamma gruppen istället och de snabbaste borde flytta upp i snabba gruppen.

Våga ta det lugnt i början, då går det snabbare att bli en bra förare!

/B)
Mellangruppen är ofta den stökigaste även hos oss, kan va så att det finns snabbgruppswannabes som tar i för mycket.

Ta det lugnt i början är ett bra tips :tummenupp

Kör snabb grupp, upplever också medel som en lite smårisky grupp iom de stora hastighetsskillnaderna, för att inte tala om de oförsäkrade med allt från nybörjare till RR-förare.

brinckis skrev:
tyvärr så verkar det (med min orutin av letande) vara svårt att få chansen att prova på eftersom allt redan är slutsålt. Vi som inte så så inbitna bandagar fan vet inte när biljetterna börja säljas.

Tips tages gladligen emots om bandagar i Skåne för glada amatörer.

Kolla in på www.sydskanesemse.nu Vi kör nästan varje Söndag, häng på låset och ha kul med oss :banana

WASP skrev:
Kör snabb grupp, upplever också medel som en lite smårisky grupp iom de stora hastighetsskillnaderna, för att inte tala om de oförsäkrade med allt från nybörjare till RR-förare.
Den gruppen har jag aldrig kört i, jag förmodar att det är körningarna på A-torp.

Att släppa ut nybörjare med Licensgruppen låter inte så smart :kocko

GSXR1100R skrev:
Den gruppen har jag aldrig kört i, jag förmodar att det är körningarna på A-torp.

Nej det är helt vansinnigt, men det är ju tyvärr försäkringbolagen som tvingat på det:3freak

Jag började själv mitt första pass på bana (Gotland Ring) förra året i långsam, andra passet i medel och sedan i snabb resten av dagen, det är bara skönt att "köra in sig " på en ny bana i lugn och ro :)

brinckis skrev:
det finns ju inget att boka ... allt är redan fullt. kan man bara köra dit på måfå o hoppas på det bästa. vad är oddsen för det?
Läs istället för att titta, det är inte fullbokat, medlemmar har förtur men det brukar finnas ströplatser kvar.

GSXR1100R skrev:
Läs istället för att titta, det är inte fullbokat, medlemmar har förtur men det brukar finnas ströplatser kvar.
ok låter bra ... men var hittar jag dessa platser :va

Bifogat

• 111222.JPG
    111222.JPG
    87 KB · Visningar: 44
Last edited:
GSXR1100R skrev:

Tyvärr är det nog enda sättet för många att kunna vara med på bankörningarna, förutom de i SMC:s regi möjligtvis. Förhoppningsvis kommer de som kör med försäkring som är ogiltig på bana att bli så många att det även kan bli en långsammare "licensgrupp" på sommarens bankörningar. Kanske inte är genomförbart, men det hade vart bra. :)

brinckis skrev:
ok låter bra ... men var hittar jag dessa platser :va
Sesången har inte börjat ännu, kolla på hemsidan till våren, bokningarna börjar när banan är öppen.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien