Bandagar, datum? Nån som hört nåt.

Ang. Bike-events

Har hört att Bike-events har bra ordning jag åxå trots att jag inte får åka. Det enda jag klagade över att det var lite dyrt men det blir det kanske när man hyr in duktiga förare (Peter Lindén) bl.a. det finns säkert flera åxå. Jag tycker så klart att all banåkning är bra även den med orig.ljudd. men då får man ju titta på bara.
 
750-R skrev:
Har hört att Bike-events har bra ordning jag åxå trots att jag inte får åka. Det enda jag klagade över att det var lite dyrt men det blir det kanske när man hyr in duktiga förare (Peter Lindén) bl.a. det finns säkert flera åxå. Jag tycker så klart att all banåkning är bra även den med orig.ljudd. men då får man ju titta på bara.

Varför inte köpa en orginaldämpare från en mc-skrot och göra en adapter till ditt racesystem så slipper du titta på. Roligare att köra än att titta.
 
750-R skrev:
Jag tänkte mest på hemmaplan (Midlandabanan) där är det inga grannar alls så långt ögat når. Men samma regler gäller där med bullernivåer i alla fall när bike-events hyr. Eller är det så att det är billigare att hyra med bullernivå???
Varje bana har ett antal sk "bullerdagar" under vilka bullernivån tillåts vara betydligt högre. Det är mycket dyrare, och svårare eftersom de används till tävlingar, att hyra banan under dessa dagar. Den som hyr banan kan också bli ersättningsskyldig om han inte ser till att bullergränsaerna respekteras. Och det är inga småbelopp.

Problemet har alltså itne med Bike Events att göra.
 
Tjena Micke.

Tyvärr så är det egentligen bullerkrav på Midlanda Motorpark också men ingen har hittils gjort mätningar när vi kört där = tur. Nu låter väl de flesta hojar med slip-on inte så ofattbart högt om man jämför med de motard-hojar som brukar vara med och köra ( där blir man faan stendöv om man står bredvid banan ) men ändå. Bantid är bättre än högt ljud även om jag inte heller gillar det. Önskan är att de höjer till strax över 100db. Då klarar man sig nog om man kör med slip-on i alla fall, men de flesta ljudkraven ligger nog strax över 90dB har jag för mig.
Men om man skall följa reglena så kankske man kan skicka i en silencer eller nåt i dämparen och kolla värdena ( har dock hört att de inte dämpar värst mycket ) alt. skruva dit ett originalblås. Problemet blir ju om man t.e.x kör med en PowerCommander eller nåt så bör man väl mappa om den varje gång man byter blås för att få bästa resultat.

När det gäller körningar så kan du börja monitorera http://www.tokroligt.se
Det är Max och gänget som kommer att köra MYCKET bandagar 2004.

PS: I år skall jag försöka köra om dig Micke :-)

/ Kenneth
 
750-R skrev:
Problemet för mej är ju att cykeln är inställd med öppet avg.system och då blir man ju begränsad alltså ingen bike-events (inge bra tycker jag). Man vill ju inte lägga ner tiotusentalskronor på att trimma ner. Samtidigt förstår jag tidigare inlägg, vet att det är problem runt bl.a. Anderstorp. Där bor ju folk nästan på banan. Jag tänkte mest på hemmaplan (Midlandabanan) där är det inga grannar alls så långt ögat når. Men samma regler gäller där med bullernivåer i alla fall när bike-events hyr. Eller är det så att det är billigare att hyra med bullernivå???
Gratis tips:
Min förra gixxer 750 med 143 på bakhjulet fick efter montering och utan att bestycka om ut 142 på hjulet med en R1 originaldämpare. Alltså, ta och kapa dämparen och skarva på ett rör som passar ditt grenrör. En dämpare kostar 100kr på skroten. Eftersom den är gjord för en 1000cc så är det ett stort flöde i den. Effektförlusten är alltså inom felmarginalen för bromsbänken. Jag har kört 6-timmars ERF med sådan dämpare utan problem.
 
Nr:18 skrev:
Gratis tips:
Min förra gixxer 750 med 143 på bakhjulet fick efter montering och utan att bestycka om ut 142 på hjulet med en R1 originaldämpare. Alltså, ta och kapa dämparen och skarva på ett rör som passar ditt grenrör. En dämpare kostar 100kr på skroten. Eftersom den är gjord för en 1000cc så är det ett stort flöde i den. Effektförlusten är alltså inom felmarginalen för bromsbänken. Jag har kört 6-timmars ERF med sådan dämpare utan problem.


Vart hittar du den skroten som säljer org avgassystem för 100pix :Bugar
 
Tack för alla bara tips

det sista där med r1 dämp verkar lovande men jag måste kolla upp om det är möjligt först. Kul med lite konstruktiva tips istället för föreläsningar om vad man bör tycka och en massa skit.
 
750-R skrev:
det sista där med r1 dämp verkar lovande men jag måste kolla upp om det är möjligt först. Kul med lite konstruktiva tips istället för föreläsningar om vad man bör tycka och en massa skit.
En massa skit???
 
Torkel skrev:
En massa skit???
Det är ett missförstånd. Snubben kan inte skilja på "förklara" och "försvara".
 
Nr:18 skrev:
Gratis tips:
Min förra gixxer 750 med 143 på bakhjulet fick efter montering och utan att bestycka om ut 142 på hjulet med en R1 originaldämpare.... Eftersom den är gjord för en 1000cc så är det ett stort flöde i den...

Hade en R1-ljuddämpare på min CBR600, effekt samt ljudmässigt fungerade det fint MEN det fanns en liten bieffekt. Vid varje motorbromsning blev det en (1st) avgasknall som fick alla i depån att göra ner sig i kalsongerna. Snäll pappa tillverkade ett öppnare system åt mig som är nästan lika tyst och knallarna var ett minne blott, sålde R1-dämparen för 350:-.

:)

ps, tror att materialet (rostfritt) till ljuddämparen gick lös på ca: 300:-
 
Strandelin skrev:
Hade en R1-ljuddämpare på min CBR600, effekt samt ljudmässigt fungerade det fint MEN det fanns en liten bieffekt. Vid varje motorbromsning blev det en (1st) avgasknall som fick alla i depån att göra ner sig i kalsongerna. Snäll pappa tillverkade ett öppnare system åt mig som är nästan lika tyst och knallarna var ett minne blott, sålde R1-dämparen för 350:-.

:)

ps, tror att materialet (rostfritt) till ljuddämparen gick lös på ca: 300:-
Höj tomgången så slipper du avgasknallar. Alternativt bestycka upp ett steg.
 
Nr:18 skrev:
Höj tomgången så slipper du avgasknallar. Alternativt bestycka upp ett steg.

Labbade en del med olika tomgångsvarvtal utan att bli kvitt avgasknallarna. Arbetade även hårt med att täta alla skarvar utan märkbart resultat.

Bestycka upp ett steg provade jag aldrig men lambda-värdet säger att hojjen redan nu får fet blandning så även om knallarna försvinner tror jag motorn kommer att gå sämre. I mitt fall var den enkla lösningen ett öppnare system, därmed inte sagt att jag väsnas speciellt mycket, håller mig väl under de bullerkrav som finns.

Använde ritning från HRC Set-Up Kit manualen när vi tillverkade ljuddämparen.

:)
 
forts. följer

Strandelin skrev:
Labbade en del med olika tomgångsvarvtal utan att bli kvitt avgasknallarna. Arbetade även hårt med att täta alla skarvar utan märkbart resultat.

Bestycka upp ett steg provade jag aldrig men lambda-värdet säger att hojjen redan nu får fet blandning så även om knallarna försvinner tror jag motorn kommer att gå sämre. I mitt fall var den enkla lösningen ett öppnare system, därmed inte sagt att jag väsnas speciellt mycket, håller mig väl under de bullerkrav som finns.

Använde ritning från HRC Set-Up Kit manualen när vi tillverkade ljuddämparen.

:)
Men jag har hört att motorerna tar mycket "stryk" om man stryper genom att täppa igen utblåset utan att ändra optimalt på insugssidan åxå, så att det blir jämnvikt hoppas nån vet nåt om detta. Man vill ju inte ha en orig. gixxer på 95hk om man inte behöver/eller.Ber om ursäkt för tidigare påhopp, inget illa menat. Frustrationen gör saker med en/mig ibland.
JO du med "puffarna" är det inte så att du måste gå ner i munst. har för mej att puffarna blir när oförbränd soppa åker ut i avg. syst. och förbränns där i stället (men det kan va fel åxå man drömmer så mycke nu för tiden).
Ska va snällare i forts.
 
Nyteknik skrev:
Men jag håller med dig om att motorsport aldrig har och troligen heller aldrig kommer att släppas in i de fina salongerna i Sverige. Och varken stora investerare eller politiker kommer bli intresserade. Snyft...

Där kan du nog faktiskt ha fel. Intresset för motorsport på bana ökar för varje år. Jag tror i alla fall på en allmän acceptans inom en överskådlig framtid. Men så är jag ju optimist, omgiven av motornerdar också.
 
750-R skrev:
...JO du med "puffarna" är det inte så att du måste gå ner i munst. har för mej att puffarna blir när oförbränd soppa åker ut i avg. syst. och förbränns där i stället (men det kan va fel åxå man drömmer så mycke nu för tiden).
Ska va snällare i forts.

Logiskt sett borde det vara så men vad är logiskt när det gäller en motor? Eftersom jag inte är så kunnig själv så frågade jag runt hejvilt i depån om vad man skulle göra för att slippa avgasknallarna och svaret blev allt mellan A och Ö. Slutade med att jag fick prova mig fram och ett öppnare system var lösningen.

Min slutsats, ett öppet system som fungerar bra och låter gott behöver inte vara ett hinder för att delta i banåkningar där bullerkraven är 85dBm vid förbipassering. Har själv en kolfiberburk från en gammal FZR1000 på min SV650 och det låter ganska manligt men fortfarande under bullergränsen. Dessutom fick jag ut nästan 10% mer på bakhjulet vilket inte känns helt fel. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top