Video Bandag på Salzburgring

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Bandag på Salzburgring i Österrike. Vid 1.10 börjar den frustrerande/roliga jakten. Ändra filmkvaliteten till 480. Stor skillnad.

http://youtu.be/8j_QAkUJRgM

Bifogat

• Skärmavbild 2013-03-09 kl. 21.39.40.png
    Skärmavbild 2013-03-09 kl. 21.39.40.png
    82.8 KB · Visningar: 145
Last edited:
DÄR HAR JAG TJÖÖRT!

Jag berättar ALLT ni vill veta, bilda kö!

Bandag på Salzburgring i Österrike. Vid 1.10 börjar den frustrerande/roliga jakten...
Seriöst - nu har Du stulit flera minuter av mitt resterande allt för korta liv med denna bandagsrulle, bara den vidriga musiken gör mig förbittrad! Men jag känner Dig så pass väl att den förare som passerade förmodligen är hyfsat namnkunnig, så spit it out - vem talar vi om? Schumacher? Talmacsi? Neukirchner? :mad:

Förresten - rätt okonventionella spår av den som filmar, är det Du? Det är spår som signalerar att man endera vet vad man pysslar med när man följer eller så är det fara på färde :) Vem är föraren i det röd-vita stället som passeras?

Last edited:
Seriöst - nu har Du stulit flera minuter av mitt resterande allt för korta liv med denna bandagsrulle, bara den vidriga musiken gör mig förbittrad! Men jag känner Dig så pass väl att den förare som passerade förmodligen är hyfsat namnkunnig, så spit it out - vem talar vi om? Schumacher? Talmacsi? Neukirchner? :mad:

Förresten - rätt okonventionella spår av den som filmar, är det Du? Det är spår som signalerar att man endera vet vad man pysslar med när man följer eller så är det fara på färde :) Vem är föraren i det röd-vita stället som passeras?
Inga namnkunniga förare i sikte. Bara glada amatörer.

:)

Inga namnkunniga förare i sikte. Bara glada amatörer.

:)
Fantastiskt väder och rätt jämn fart i gänget, kan det bli bättre? Nu börjar jag ju längta ännu mer till säsongen! Filmat från en bumse?

När var du där? Ligger ju knappt 20 mil från mina hemtrakter. Har dock bara varit där en gång men jag böev positivt överraskad, jag tycker den banan var riktigt rolig!

Kurva 11 på banskissen var en upplevelse, jädrar vad det gick att ladda på där!

Last edited:
Eller så har han tummat på gammeldansken igen...
Precis! När han hittar botten på flaskan kommer han förmodligen att hävda att styggelser som Depeche mode och Kraftwerk faktiskt tillfört musikhistorien något... :crash

Last edited:
Filmat från en bumse?
Ja, första årsmodellen.

Vem spelar - musiken är ju kanonbra?
Artist: The Grid
Album: Evolver
Track: Texas Cowboys
https://itunes.apple.com/se/album/texas-cowboys-ricochet-mix/id471778706?i=471778732

När var du där? Ligger ju knappt 20 mil från mina hemtrakter. Har dock bara varit där en gång men jag blev positivt överraskad, jag tycker den banan var riktigt rolig!

Kurva 11 på banskissen var en upplevelse, jädrar vad det gick att ladda på där!
Fantastisk bana. Var där 2010. Kurva 11 är hisnande och går att ta vansinnigt fort, vilket är både svårt och farligt eftersom man kommer mot den efter att ha accelererat i 1,4 kilometer.

:tummenupp

Fantastisk bana. Var där 2010. Kurva 11 är hisnande och går att ta vansinnigt fort, vilket är både svårt och farligt eftersom man kommer mot den efter att ha accelererat i 1,4 kilometer.

"Rakan" innan är ju också spännande, jag gillar rakor som inte är raka :)

En kille gick av i kurva 11 framför mig, såg bara ett stort moln med delar av honom och hojen som tittade ut när de snurrade runt. Såg precis ut som på TV. Rödflagg. Det hade en ganska avkylande effekt på laddet i den kurvan resten av dagen :)

Ja, första årsmodellen...
...Fantastisk bana. Var där 2010. Kurva 11 är hisnande och går att ta vansinnigt fort, vilket är både svårt och farligt eftersom man kommer mot den efter att ha accelererat i 1,4 kilometer.

Ah, trodde det var filmat 2012 med tanke på bildkvaliteten, filmat med GoPro 2? 25 meters höjdskillnad läste jag, är det något man märker av mycket när man kör, d v s vinner eller förlorar man höjd i kurvorna?

Första filmen jag sett från banan, den verkar väldigt trevlig och är ju riktigt lång:tummenupp Ni som kört den, hur är skicket på beläggningen? Av filmen att döma verkar den jämn och fin.

Kanske ett lämpligt etappmål i samband med en europaresa?

Ah, trodde det var filmat 2012 med tanke på bildkvaliteten, filmat med GoPro 2? 25 meters höjdskillnad läste jag, är det något man märker av mycket när man kör, d v s vinner eller förlorar man höjd i kurvorna?

Första filmen jag sett från banan, den verkar väldigt trevlig och är ju riktigt lång:tummenupp Ni som kört den, hur är skicket på beläggningen? Av filmen att döma verkar den jämn och fin.

Jag tycker inte man märker höjdskillnaden, jag tror att skillnaden är mellan väst-östliga delen av banan, dvs. det är rakorna som stiger och faller. Längden är helt ok, varvet ligger runt 1.30.

Beläggningen är väldigt bra tycker jag, jämn o fin. Det är lite blessyrer på vägen in i kurva 12, just till vänster om idealspåret. Jag tror det är urberget som tittar fram. Inget man märker när man kör dock. De kör IDM där så jag tror de håller hyfsad ordning på banan.

Banan är absolut värd ett besök om du är i trakten men det är inte så mycket bandagsarrangemang där för hojar så kolla innan du tar omvägen. De har också strikta bullerregler så du behöver nog originalsystem.

Om inget annat funkar så arrangerar BMW sina M-förarutbildningar där så man kan ha roligt på fyra hjul också.

Banan ligger också väldigt vackert och naturskönt i alperna, det strövade en flock får vid depån och några kor stod och hejade på i insidan av kurva 5 när jag var där.

image.jpgimage.jpg

Last edited:
...filmat med GoPro 2?
Ja, stämmer.

25 meters höjdskillnad läste jag, är det något man märker av mycket när man kör...?
Inte alls. Den uppgiften förvånar mig. Jag upplevde banan som mer eller mindre plan.

Verkligen! Men viktigt att inte ladda 110 procent och tänka på att att en kvaddad hoj långt hemifrån kan bli besvärligt.

Bandag på Salzburgring
http://aprilia.motorrad-speer.de/MOTORRAD_ERLEBNIS/Veranstaltungen/item.html?itemID=11394

Kalendarium för banan
http://www.salzburgring.com/terminkalender/index.php

Jag tycker höjdskillnaden märks rätt tydligt efter "krönet" när banan vänder ner, in i kurva 11.
F.ö. en kurva som kräver kulor...

Salzburgring är en gammal VM-bana med kultstatus i mina ögon. Har man chansen att snacka sig in där ska man ta den tycker jag. Men sen är det ju det att man är på semester och det blir inge bra om man lägger omkull, så man behöver kanske inte ska försöka slå varvrekord (även om jag gjorde så gott jag kunde).

Edit: Hade jag läst tidigare inlägg lite noggrannare hade jag inte behövt tugga om hur tråkigt det kan bli om man vurpar.

Skrev så här i en annan tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...a-historier!&p=5429345&viewfull=1#post5429345

Last edited:
Tack för bra info, det är inte utan att det känns i själen att Ni har så "nära" till kontinenten och alla klassiska guldklimpar som finns att besöka:tummenupp Denna bana hade jag inte fördjupat mig i tidigare utan bara sett namnet skymta förbi.

Tyvärr är denna säsong lite väl uppbokad med traditionella evenemang, men jag börjar känna en stark lust för en riktig Europarunda med alpvägskörning kombinerat med ett antal bankörningar på väl valda, klassiska banor. Det förgyller tillvaron att se Era filmer, bilder och läsa Era berättelser, kanske läge för en tråd för varje bana där folk kan lägga in sina alster och skriva om sina erfarenheter? Dags att drömma vidare...

Tack för bra info, det är inte utan att det känns i själen att Ni har så "nära" till kontinenten och alla klassiska guldklimpar som finns att besöka:tummenupp Denna bana hade jag inte fördjupat mig i tidigare utan bara sett namnet skymta förbi.

Tyvärr är denna säsong lite väl uppbokad med traditionella evenemang, men jag börjar känna en stark lust för en riktig Europarunda med alpvägskörning kombinerat med ett antal bankörningar på väl valda, klassiska banor. Det förgyller tillvaron att se Era filmer, bilder och läsa Era berättelser, kanske läge för en tråd för varje bana där folk kan lägga in sina alster och skriva om sina erfarenheter? Dags att drömma vidare...

Då skulle jag köra söderut längs den västra delen av mellaneuropa och starta på Assen (kanske Spa också men det är så få arrangemang där) och sedan ned till Nürburgring (om de nu öppnar igen). Om man vill kan man sedan dra direkt till Alperna eller stanna till på Hockenheim på vägen. Väl nere i Alperna ligger som sagt Salzburgring bra till men det är värt att arbeta sig ned till helig mark i Italien, i och i närheten av "supercar valley" har du inte bara sevärdheter som Ferrari, Lamborghini, Pagani och Ducati, du har också inom relativt korta avstånd både Monza (återigen, tyvärr verkar det vara få arrangemang där), Mugello, Misano och Imola. Sedan kan du arbeta dig norrut på östra sidan, ta en liten avstickare till Brno i Tjeckien och sedan tillbaka in i Tyskland och Sachsenring på väg uppåt. Har du tid över finns det en del mindre kända banor norrut men då skulle jag nog hellre spendera lite mer tid på de banor som redan är nämnda.

Ta med en polare, lasta hojarna i en skåpbil och sedan är det bara att dra! :)

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...