Bandag på Salzburgring

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Var på bandag på Salzburgring i somras. Galen bana. Ser på klippet ut som jag körde ett varv på 1.34 och eftersom banan är drygt 200 meter längre än Anderstorp, framgår att den är ganska så snabb.

Rekommenderar er att åka dit nästa sommar. :)

Går att se i HD om man går in på YouTube.

[YOUTUBE-ID]LD_U4S07E3s[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• salzburgring_strecke1.jpg
    salzburgring_strecke1.jpg
    30.3 KB · Visningar: 144
Last edited:
Finfin kameravinkel och verkar vara en skojig bana, farväl du grymma knäpuck!

skeppshulten rör på sig rätt bra får jag säga:yoparty

Tunnelbanan?

Jag kan missta mig på bana nu men en av de gamla klassiska banorna kallades tunnelbanan eller pendeltåget av förarna då det var armco på båda sidor och nära varvet runt och det gick rackarns fort...

Tunnelbanan?

Jag kan missta mig på bana nu men en av de gamla klassiska banorna kallades tunnelbanan eller pendeltåget av förarna då det var armco på båda sidor och nära varvet runt och det gick rackarns fort...
Exakt.

Tror det var ”Tunnel of Steel” eller ”Steel tunnel” man kallade Salzburgring i biografin om Mick Doohan.

Vad är det för knarr? BMW? Ser ju sjukt rolig ut! Banan alltså :gnissla
Imovie eller?? :tummenupp

Tack för svaret. Rätt väntat att det är dyrare utomlands med bandagar. Helt enligt förväntningarna.

Vore det enkelt att lösa transport hade jag nog gärna sökt mig utomlands till de klassiska banorna. Förutom transportproblematiken vill man gärna hitta en seriös arrangör därav min fråga.

Tack för svaret. Rätt väntat att det är dyrare utomlands med bandagar. Helt enligt förväntningarna.

Vore det enkelt att lösa transport hade jag nog gärna sökt mig utomlands till de klassiska banorna. Förutom transportproblematiken vill man gärna hitta en seriös arrangör därav min fråga.

Vi körde 3 olika banor med 3 olika arrangörer - Hockenheim, Nürburg ring GP-sträckan och Salzburg ring - och det är minst lika seriösa som hemma. Sen är det hårt med ljudet också, tror alla 3 krävde originalljuddämpare.

Vi kombinerade bankörningen med körning av diverse alppass i Italien och Österrike.
http://sporthoj.com/blogg/?inlaggid=1405
Blev en kanonsemester men dyr där största utgiftsposten var diesel och hyra till hyrbussen vi åkte mellan banor och alppassen med! :D:D

Last edited:
Ytterligare ett intressant inlägg.

Körde på GP slingan med bilen för ca en vecka sedan. Skulle mycket hellre kört den med motorcykel, men jag tyckte ärligt talat inte att det var någon rolig sträcka. I synnerhet när man har nordslingan bredvid. Jag såg att det fanns ett antal arrangörer som arrangerar bandagar på just GP slingan, men även på nordslingan. De föreföll väldigt seriösa. Fick inte reda på om det fanns någon specifik mc- arrangör på nordslingan. Hade inte tid att undersöka saken närmare. Enda möjligheten att jag skulle ta ut en motorcykel där vore just en sådan lösning.

Själv är jag lite nyfiken på SPA som endast ligger ca 12 mil från Nürburgring. Hockenheim lär väl inte heller ligga inom allt för långt avstånd från ringen. Salzburg ring har jag ingen större koll på var den ligger.

Hur skulle du rangordna dem när det gäller mc-körning?

Vi körde 3 olika banor med 3 olika arrangörer - Hockenheim, Nürburg ring GP-sträckan och Salzburg ring - och det är minst lika seriösa som hemma. Sen är det hårt med ljudet också, tror alla 3 krävde originalljuddämpare.

Vi kombinerade bankörningen med körning av diverse alppass i Italien och Österrike.
http://sporthoj.com/blogg/?inlaggid=1405
Blev en kanonsemester men dyr där största utgiftsposten var diesel och hyra till hyrbussen vi åkte mellan banor och alppassen med! :D:D

Ytterligare ett intressant inlägg.

Körde på GP slingan med bilen för ca en vecka sedan. Skulle mycket hellre kört den med motorcykel, men jag tyckte ärligt talat inte att det var någon rolig sträcka. I synnerhet när man har nordslingan bredvid. Jag såg att det fanns ett antal arrangörer som arrangerar bandagar på just GP slingan, men även på nordslingan. De föreföll väldigt seriösa. Fick inte reda på om det fanns någon specifik mc- arrangör på nordslingan. Hade inte tid att undersöka saken närmare. Enda möjligheten att jag skulle ta ut en motorcykel där vore just en sådan lösning.

Själv är jag lite nyfiken på SPA som endast ligger ca 12 mil från Nürburgring. Hockenheim lär väl inte heller ligga inom allt för långt avstånd från ringen. Salzburg ring har jag ingen större koll på var den ligger.

Hur skulle du rangordna dem när det gäller mc-körning?

1. Nürburg GP
2. Hockenheim
3. Salzburg ring

Nordslingan är inte intressant för min del.
Där samsas galningar i bil med MC och turistbussar.
Nu har jag också endast race-hoj utan skylt.

Tror någon tysk MC-tidning ordnar med kurser på nordslingan.
googla kurventraining och nordschleife.
http://www.motorradonline.de/de/community/termine/trainings/813

Renntraining och banans namn funkar generellt att googla.

Andra banor med rimliga avstånd för oss svenskar är Assen, Oschersleben, Most och Sachsenring. Tror Lausitz är ganska långt norr ut också.

Va i år sugen på att köra på Spa och Nürburg GP (vill dit igen) som kombiresa men det blev aldrig av.

Spa-körningar:
http://www.bikersdays.com/

Hockenheim - Nürburg är 20-25 mil.

Last edited:
Håller med dig om nordslingan. Livsfarlig kombination att köra motorcykel och bil samtidigt. Ett annat orosmoment är de minimalt tilltagna avåkningszonerna.

Skulle nog hellre köra motorcykel på GP slingan av den anledningen. Dock är den rätt trist i jämförelse. I alla fall med en bil. Man behöver massor med effekt och väghållning för att det ska kännas intressant. Helst en F1 bil antar jag som banan är konstruerad för.

Tror att Tor Poznan i Polen är rätt roligt också på motorcykel. Dålig koll på arrangörer där. Har endast kört där med bilen. Skulle dock avråda från att köra motorcykel på allmänna vägar i Polen då säkerheten lämnar övrigt att önska. Ligger väl ca 25- 30 mil från Sydsverige vilket också rätt rimligt avstånd.

En riktigt intressant bana jag gärna skulle besöka är Hungaroring utanför Budapest. Tyvärr lite långt borta, men man hade kanske kunnat kombinera det med annat.

Nordslingan är inte intressant för min del.
Där samsas galningar i bil med MC och turistbussar.
Nu har jag också endast race-hoj utan skylt.
[/URL]

Andra banor med rimliga avstånd för oss svenskar är Assen, Oschersleben, Most och Sachsenring. Tror Lausitz är ganska långt norr ut också.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back