Bananpassning av R1-07 (eller: Hon dansade en sommar)

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Eftersom jag mest kör på bana tänkte jag spara på originalgrejorna och bananpassa min R1-07 till sommaren 2011. Utgångslägen var en fin lågmilare med trevligheter som Öhlinsdämpare och gaffelinsatser mm.

R1.jpg
Innan arbetet påbörjades.

En av tankarna som jag hade var att ta bort origallysena och montera projektorlampa i stället. Den hittade sin plats innanför kåpglaset till Polidomkåporna (bra finish och passform).

R1.01.jpgR1.2.jpg

För att lösa få till en smidig lösning med positionsljus och blinker införskaffades backspeglar till CBR1000RR via Ebay. Köpte lite originalkontakter och lödde en egen adapter till originalkabelstammen och bytte kontakter till backspeglarna för att kunna monter/demontera snabbt. Tanken med hela bygget var att originalprylarna skulle kunna monteras på ett par timmar. Upptäckte också att backspeglarna inte gick att justera nog mycket för att få sikt i dom, så det blev till att fixa till distanser som gav rätt lutning till dom.

R1.02.jpgR1.03.jpg

Det enda jag behövde göra med kåporna var att skär ut lite för stödet.

R1.3.jpg
 
Nästa steg var att påbörja lackering. Biltemaspruta och kompressor fick duga. Färgerna köptes från Järbo Färg & Lack. La på slipgrund på alla delarna en fin vårdag i trädgården (det ska ju ändå slipas). Jag hade även fått tag på en extra tank, tankkåpa och originalbakdel (allt med mindre skador).

R1.4.jpg

Efter slipandet var det dags att plasta in ett rum i ett "rivningshus" för att ha någonstans att lacka. Nackdelen med detta "lackbås" var obefintlig ventilation och nästan lika dålig värme. Men det fungerade över förväntan, tydligen fungerar det att vila sig i form. Jag hade inte lackat på 25 år sedan och den erfarenheten var 1 st bil. På med grundfärg och sedan lte färg, maskering och klarlack.

R1.5.jpgR1.6.jpgR1.7.jpg

Efter att njutit av plastbitarna i solskenet var det dags för lite andra småprylar.

R1.8.jpg
 
För att underlätta lastning på släp så plockades skjutspinnarna bort och dit med rejäla lastöglor från Biltema.

R1.9.jpg

Eftersom jag monterade PP-Tuningfotpinnar och Quickshifter så fick inte längre kåpan över det främre drevet plats längre.

R1.10.jpg

Då blev det läge att kapa lite i kåpan, plasta och spackla. På med lite kolfiber och problemet var löst.

R1.11.jpgR1.12.jpg

Då jag ändå hade köpt hem lite kolfiber så gjorde jag ett eget smidigt värmeskydd till avgassystemet i stället för original. Samtidígt ersattes bromsvätskebehållaren av en slangbit istället.

R1.13.jpg

För att vara nästan helt laglig och mer synlig i trafiken kompletterade jag baklyset med integrerat blinkers med extra ljusdioder (infällda) på bakdelen. Synbarheten blev över förväntan.

R1.14.jpgR1.15.jpg
 
Sommaren var trevlig och allt var frid och fröjd, både på bana och gata.

R1.16.jpgR1.17.jpg

Men tyvärr är det så att efter sol kommer regn eller hur det är man brukar säga. Mot slutet på augusti var det dags att köra SMC-kurs på Kinnekulle igen (vilket rekommenderas varmt). Då gjorde jag en liten obehaglig upptäckt. Den förra ägaren var inte så fjädringskunnig som jag hade trott....

R1.18.jpg

Öhlinsinsatsen i det vänstra gaffelbenet var inte ordentligt ihopskruvat, det fick till följd att insatsen släppte och slog sönder "fjädersätet" som bara var flisor. I det läget så fungerade framgaffeln "aningen" sämre än förväntat. Så trots relativt låg fart så gjorde jag en fin lowsider i Backböjen (högern efter TV-krönet). Där glider jag på rygg och svär, samtidigt ser jag i ögonvrån att framhjulet greppar i sanden och cykeln flyger upp i luften. Jag landade mycket bättre än cykeln som lyckades att stå både på ändan och nosen innan den la sig ner.

R1.18John IMG_4395.jpg

Det blev slutet för den cykeln som blev inlöst av Folksam (som skötte allt snyggt och smidigt). Det som fortfarande svider lite är att eftersom jag hade alla originaldelar hemma så hade det kostat max 5000:- via Ebay och lite skruvande så hade den varit i perfekt originalskick igen.

Enda problemet idag är jag inte vet vad det ska bli för ny färgsättning på Kawasakin inför sommaren.

255888_407808912616936_231135441_o.jpg
 
Nice som sjutton.
Fråga bara. Varför ersatte du bromsvätskebehållaren bak med en slang?
Funderar nämligen på att plocka bort mina bakre fotpinnar men de fungerar nämligen även som skydd för behållaren.
 
Snyggt. Har också en fråga, du säger att folksam löste inn hojen för dig. Visste dom att du körde bana? Har själv funderat lite på just det där, kommer att ha några bandagar till sommaren förhåppningsvis och då är jag väldigt osäker på om jag skall köpa lite eldre hoj eller icke, risken är ju ganska "stor" att man drar omkull förr eller senare som noob.
 
Snyggt. Har också en fråga, du säger att folksam löste inn hojen för dig. Visste dom att du körde bana? Har själv funderat lite på just det där, kommer att ha några bandagar till sommaren förhåppningsvis och då är jag väldigt osäker på om jag skall köpa lite eldre hoj eller icke, risken är ju ganska "stor" att man drar omkull förr eller senare som noob.

För närvarande går väl SMC som trafikövning vilket åtminstone vissa bolag tycker är ok.
Glädjande läsning att den kunde fixats för 5000:- eftersom jag har med i mina beräkningar att göra tvärtom, alltså fixa piratkåpor med mera ifall jag mosar min originalmaskin. Fast jag hoppas såklart slippa.
 
Nice som sjutton.
Fråga bara. Varför ersatte du bromsvätskebehållaren bak med en slang?
Funderar nämligen på att plocka bort mina bakre fotpinnar men de fungerar nämligen även som skydd för behållaren.

Med PP-tuningfotpinnarna och det nya värmeskyddet så blev jag tvungen att flytta bromsvätskebehållaren och då är en slangbit en enkel lösning. Men det är svårt att hitta genomskinlig slang som tål bromsvätska. Det kan man lösa genom att byta den varje år, kostar nästan ingenting.
 
Snyggt. Har också en fråga, du säger att folksam löste inn hojen för dig. Visste dom att du körde bana? Har själv funderat lite på just det där, kommer att ha några bandagar till sommaren förhåppningsvis och då är jag väldigt osäker på om jag skall köpa lite eldre hoj eller icke, risken är ju ganska "stor" att man drar omkull förr eller senare som noob.

Det är som MartinB redan påpekade frågan om en kurs som SMC Väst arrangerade. På dessa kurser gäller försäkringen som i vanliga trafiken.

Att gå SMC-kurser är ett utmärkt sätt att utvecklas som förare under städade former. Boka din kurs på https://www2.svmc.se/school
 
Nice som sjutton.
Fråga bara. Varför ersatte du bromsvätskebehållaren bak med en slang?
Funderar nämligen på att plocka bort mina bakre fotpinnar men de fungerar nämligen även som skydd för behållaren.

Det är en vanlig åtgärd inom racing. En slangbit fyller sin funktion och väger lite.
 
Varför lät du Folksam lösa in hojen om det hade kostat så lite att få den i nyskick igen? :va 5000 är väl inte ens självrisken? :va

Tyvärr fick inte jag bestämma. Försäkringsbolagen vill inte gärna att krockade fordon hamnar ute på vägarna utan ordentlig reparation (som dom har koll på). Att reparera skadorna hade kostat ca 70-75000:- enligt kostnadsförslaget så det blev inlösen. Men eftersom jag hade alla originalprylar kvar så hade det blivit billigt för mig genom att bara komplettera via Ebay. Men i slutändan så sålde jag iväg alla lösa prylar till Rettan via Sporthoj.
 
Bra tråd, varför inte fler gör såhär? Även om man inte tänkt klota dagligen, är det så mycket mer praktiskt med racekåpor.

Vid mek: Lossa fyra dzusar, flopp så är underkåpan borta! Lossa backspeglarna och en skruv till på var sida, flopp så är överdelen borta!

Vid tvätt: Tvätta tanken och fälgarna, färdigt! Är man petig kan man lossa underkåpan och tvätta motorn också, men motortvätt tar fyra och en halv minut extra.

Om man dessutom tänker köra omkull och bära sig åt, har man sparat sig ett knippe tusenlappar också!
När jag, efter 5500 mil, skulle sälja min plockade jag dit de oanvända orginalkåporna. Visst, den såg inte ny ut, utan mest inkörd.

Kraschkåpor och tejpad org.bakdel:
IMG_0042.jpg
 
Last edited:
Bra tråd, varför inte fler gör såhär? Även om man inte tänkt klota dagligen, är det så mycket mer praktiskt med racekåpor.

Vid mek: Lossa fyra dzusar, flopp så är underkåpan borta! Lossa backspeglarna och en skruv till på var sida, flopp så är överdelen borta!

Vid tvätt: Tvätta tanken och fälgarna, färdigt! Är man petig kan man lossa underkåpan och tvätta motorn också, men motortvätt tar fyra och en halv minut extra.

Om man dessutom tänker sig åt att köra omkull och bära sig illa åt, har man sparat sig ett knippe tusenlappar också!
När jag, efter 5500 mil, skulle sälja min plockade jag dit de oanvända orginalkåporna. Visst, den såg inte ny ut, utan mest inkörd.

Kraschkåpor och tejpad org.bakdel:
View attachment 378661

Varför ska man då ha en ny mc? om man ska byta ut alla kåpor. Lika dumt som att ha en överdragsklädsel i en ny bil
 
Varför ska man då ha en ny mc? om man ska byta ut alla kåpor. Lika dumt som att ha en överdragsklädsel i en ny bil

Varför tävlar man inte med orginalkåpor?
 
Varför ska man då ha en ny mc? om man ska byta ut alla kåpor. Lika dumt som att ha en överdragsklädsel i en ny bil

Jo, (då va käket avklarat) om man kör bana ofta är risken stor att man ligger ner rätt vad det är. Som du kanske vet ersätter inte FB vagnskadebiten vid olyckor orsakade på bana. Därför är det rena sparbössan att köra bana med ett kåpset för 5000 istf att slå sönder orginalkåpor för 50.000(?). Utöver det jag nämnde ovan alltså.
 
Åfan Juha, visste inte vilket jobb du lagt ner på hojen, trist upplösning :rodnar
Jag är iaf evigt tacksam att jag fick köpa originaldelarna, skivorna och gaffelinsatserna av dej, bra skillnad på gaffel o bromsar mot original :krama

Törs du verkligen lacka om Kawan? :tungan
 
Sedärja! Det är jag som kör omkring med din gamla tank :hej
Har för mej att vi sågs i Anderstorp i somras? Lycka till med Kawwan!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top