Bananflugor. Hjälp mig att utrota dessa!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vi har bananflugor...

Blir vansinnig. Vi äter ingen frukt. Vi lagrar inte sopor inne utan går ut med de på en gång. Inga ölslattar el dyl. Vi har ett rent hem utan skit i hörnen, ffa köket som är renoverat alldeles nyligen. Blommorna (alla tre) är satta i ny jord för en tid sedan (hjälpte inte).

Vad ska man göra för att slippa asen? Nu är det många som ska föreslå en "bananflugebomb" men det har vi redan provat. Funkar inte.

Jag vill ha en lösning och jag bryr mig inte om den kostar eller är miljöfarlig. Saneringsfirma ska inte behövas för så små djur.

Anticimex tipsar:
http://www.anticimex.se/?objectid=1212

Jag tipsar:
P018737.jpg

Skämt åsido. Haft fruktskal eller liknande liggandes i vasken? Har hänt mig att de rackarns krypen hållt till i avloppet. Lite kaustiksoda och hett vatten fixade biffen.

jo jag provade det som DR länkar till men det hände ju fan inget så jag bomabe köket med radar och stängde dörren in, problem solved. ( fast man fick ju va lite snab när man skulle till kylen å hämta nått )

Jag körde med en droppe diskmedel, gammalt vin och lite socker i ett glas. Funkade jävligt bra, men bara några timmar. Sen får man göra en ny drink.

Men du kanske redan hade testat den mormorskuren?

Jag ska skaffa såna och sen ska jag köpa mig nån sån där köttätande blomma:D

Men för att vara lite seriös, det kan fungera med tändstickor som du stoppar ner i blomjorden på dina 3 blommor, med svavlet ner i jorden.

Last edited:
Potatisklyftor i blomkrukorna med skalet uppåt.

Låter som rena löjan, men döm om min förvåning när de försvann! Glömmer man sen potatisbitarna i krukorna växer det upp stänglar efter ett tag.

Edit; (Glöm inte tala om vilken metod som råder bot på problemet).

Last edited:
...och ingen disk som blivit stående någon dag för länge?

Är det riktiga bananflugor eller är det sorgemyggor? Sorgemyggor är såna där små svarta "blomflugor" och dyker ofta upp om man vattnar krukväxterna flitigt där hemma. Om så är fallet så låt krukorna torka ut först innan du vattnar, de flesta växter klarar det utan problem. Tror det finns nematoder man kan köpa och stoppa ner i krukorna som tar död på larverna innan det blir flugor.

Valfri parfym burk men brandfarlig drivgas samt tändare:)

locka fram dem med lite vin sen grillar du dem:evil

äppelcidervinäger, vatten och socker med en droppe diskmedel i. Ytspänningen försvinner och flugorna kan inte motså doften av äppelcidervinäger o socker landrar o drunknar... Ha det i ett glas och efter en dag är det en massgrav däri..

äppelcidervinäger, vatten och socker med en droppe diskmedel i. Ytspänningen försvinner och flugorna kan inte motså doften av äppelcidervinäger o socker landrar o drunknar... Ha det i ett glas och efter en dag är det en massgrav däri..
Jepp, det funkar :fakta

Jepp, det funkar :fakta

Inte på våra. Jag fångar fler flugor med 10 min klassisk "manuell" jakt än vad sörjan gör på ett dygn...

Ingen disk som står, inga nyinköpta blommor.

Har inte provar tändstickor-i-blomjordtricket men ska göra det, trots att jag är skeptisk... Varför skulle de försvinna av det?

Last edited:
Inte på våra. Jag fångar fler flugor med 10 min klassisk "manuell" jakt än vad sörjan gör på ett dygn...

Ingen disk som står, inga nyinköpta blommor.

Har inte provar tändstickor-i-blomjordtricket men ska göra det, trots att jag är skeptisk... Varför skulle de försvinna av det?

Varför är väl ointressant om det nu funkar?

Samma med potatisen, ingen aning om anledningen till att flugorna försvinner men är nöjd med att så är fallet. I stort sett gratis att testa och känns det fånigt så berätta inte... Prio måste väl ligga på att bli av med de bevingade, irriterande små tingestarna?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!