Bana vs. gata?

Bana eller gata?

• Antal röstningar
    0
Gata, jag gillar att kunna köra när helst jag känner för det. Bana blir omständigt. Hade jag haft en bana närmare till hands så jag hade haft en bättre chans att få smak på det så hade svaret kanske blivit annorlunda.

Sen är det ju det här med att oplanerat kunna sticka ut en dag och inte riktigt veta var man hamnar på för platser.

Last edited:
Gata.
Småsmiska favoritvägarna, fika, bada, brassa ut när man vill utan att planera en massa. Ta hojen när man hälsar på någon. Sticka ut själv och bara lalla omkring.

Svina lite lagom i trafiken så att folk hytter med näven.

Hur lätt val som helst.

Bana.

Finns inget som lockar med djupa diken,skyltar,lyktstolpar,telestolpar,träd,sten,trafik och traktoruppdragen skit på vägen,viljan att köra en dag till är större än att pressa med de förutsättningarna och viljan att köra lugnt finns inte längre.

Henrik

Bana, alla gånger! Håller med ovanstående, så mycket roligare och du slipper bilister, diken, träd osv..

Bana! Alla som inte provat borde göra det innan de röstar.
Det är säkrare och roligare, mycket roligare!

Jag är nog också benägen att säga bana efter att ha provat på det.

Kurviga landsvägar i all ära men råkar du ta fel spår så åker du ut i diket / skogen / vegetationen och skadar dig förmodligen ordentligt alternativt dör. På bana är det betydligt mer förlåtande, även fast du kör fortare.

Sen tycker jag att man utvecklas mer positivt som förare på bana än vad man gör i trafik.

Last edited:
Bana! Där slipper man som sagt krondiken, stenblock, träd, mottrafikanter, grus, vilt å alla kör åt samma håll. Dessutom kan man jobba med sin körning, spårval och verkligen fokusera på hojåkat på ett helt annat sätt än på väg.

B.A.N.A. Det blir inte många mil på väg för mig ändå på en säsong längre. Det är inte lika ball.

Jag vill inte välja! :mad:

Men i en värld där man var tvungen - bana :tummenupp
Det är både roligare, säkrare och enda stället jag vågar gasa fullt med en sporthoj.

Bana. Framförallt för dig som faktiskt har något som skulle kunna liknas vid fart. Familj som föredrar en bruten arm på Mantorp än en kluven mjälte på 210:an osv.

För min del tar det ungefär lika mycket tid vilket som. Man är "borta" mer med banåkat om man åker på turnéer, men det är ju samtidigt ett plus att få komma bort.

Välj inte då. Köp en banhoj som funkar på gata också. Jag ska byta ner mig till en KTM 690 SM nu för att köra mer och testa lite race, och den funkar ju efter lite ditskruvade lysen lika bra på gata (inte för nån europatouring kanske) som nåt annat. Billig i drift är den också så man kan köra ännu mer för samma slant! :tummenupp!

Bana, varje dag i veckan... varför? Jag är för feg för att uppskatta att susa ut i skogen, testa greppet på den där plötsliga grusplätten eller testa deformationszonerna på den där mötande sl-bussen..

sen kan jag iofs hålla med bagarn om att det är rätt omständigt det där med att fixa boende, pallra sig iväg 20 mil till nån håla ute i landet osv.. men men, det är bara att slanta och ta ledigt..

Ironiskt nog med såna här trådar är att de som ogillar bana brukar ofta vara de som aldrig testat... (alternativt suger på det där med att köra hoj)..

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back