Bana vs. Bulten (Allmän väg)

Märkte också att rätt få hälsar då man skickar den vanliga vänliga hälsningen mellan hojåkare :confused:

Det är mindre frekvent förekommande nu än det var för 2-3v sen eller ännu tidigare. Känns som i början av sesongen så är alla hojåkare glada över att se en annan på hoj.
Nu då de flesta åkt några veckor så är tjusningen av att se en annan på hoj inte lika hög längre.

På Bulten hälsar jag aldrig på mötande och vad jag sett gör ingen annan det heller. Skulle störa rytmen ordentligt om man ska heja på den vägen.

Klarar du inte av att köra med bara höger handen?
(Vänstern behövs ju för att hälsa på alla mötande hojar på bulten hela tiden så det är ingen ide att ta ner den öht :D:D:D )
 
Du är ju bara för go.. men det har nog hänt att jag hälsat på hojåkare trots att jag varit på promenad och mött en som jag känner igen.. :felämne

Jag har hälsat på hojåkare genom bilen, och tjejen har undrat om jag är på riktigt. Då skäms man
 
Det var skrivet med irroni. Precis som jag förmodar att det första inlägget var. Jag ska vara tydligare nästa gång. Tycker att det är synd att inte de som vill raca och köra fort inte gör det det det är tänkt att det ska göras.

Jag kör inte en meter på landsväg längre. Jag vet att jag åker hoj för att ta det till gränsen. Därför jag jag det jag gör på just RR bana.


Hur i H-vete är det statens fel att du inte har råd att köra bana?

Jag har inte råd att köra Carrera Cup. Kan jag ta min dieselkombi, kryssa mellan filerna på Essingeleden, öva starter vid Karlaplan och skylla på staten för att det är så dyrt att importera Porschar och köra bana då? :va

Hade intresset varit stort nog hade vi haft en RR-bana i varenda stad. Nu är det inte så och då får vi åka dit de finns.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Vettigt syfte med tråden, men tråkigt onyanserat upplägg. Predikerförderedanfrälsta...
 
Toppfart ???

Är det inte rätt stor skillnad i hastighet på bana och på vanliga vägar.

Såg att "eliten" tangerar 250 km/h på bulten.

Sen verkar det ju vara många här på Sporthoj.com som som har nått +300 km/h med sina maskiner.

Nu framstår jag kanske som en idiot men det finns väl inte några kombinationer banor/hojjar i Sverige som når +300 km/h eller är jag helt fel ute?

Ska det gå så fort får det väl vara på allmän väg, där det är rakare än på bana om man ska brassa +300? Eller finns det banor som är så snabba?
 
Har inte varit på fler banor än dom här nere i skåne men vad jag förstått så finns det ett par banor runt om i sverige som har mer raksträckor än SRW o Ring Knutstorp. Så att banåkare kommer upp runt 300 är nog inte så jätte ovanligt, men som jag ser det så är det i kurvorna det ska gå fort. Alla kan köra snabbt rakt fram.
:)



Är det inte rätt stor skillnad i hastighet på bana och på vanliga vägar.

Såg att "eliten" tangerar 250 km/h på bulten.

Sen verkar det ju vara många här på Sporthoj.com som som har nått +300 km/h med sina maskiner.

Nu framstår jag kanske som en idiot men det finns väl inte några kombinationer banor/hojjar i Sverige som når +300 km/h eller är jag helt fel ute?

Ska det gå så fort får det väl vara på allmän väg, där det är rakare än på bana om man ska brassa +300? Eller finns det banor som är så snabba?
 
Är det inte rätt stor skillnad i hastighet på bana och på vanliga vägar.

Såg att "eliten" tangerar 250 km/h på bulten.

Sen verkar det ju vara många här på Sporthoj.com som som har nått +300 km/h med sina maskiner.

Nu framstår jag kanske som en idiot men det finns väl inte några kombinationer banor/hojjar i Sverige som når +300 km/h eller är jag helt fel ute?

Ska det gå så fort får det väl vara på allmän väg, där det är rakare än på bana om man ska brassa +300? Eller finns det banor som är så snabba?

Mantorp och Anderstorp har riktigt snabba raksträckor. Vilken sluthastighet du når har med 3 saker att göra:

1. Utgångshastighet på rakan
2. Snabbheten på hojen
3. Hur sent du bromsar

Så, man eller mus? :gnissla

/ Jens
 
Är det inte rätt stor skillnad i hastighet på bana och på vanliga vägar.

Såg att "eliten" tangerar 250 km/h på bulten.

Sen verkar det ju vara många här på Sporthoj.com som som har nått +300 km/h med sina maskiner.

Nu framstår jag kanske som en idiot men det finns väl inte några kombinationer banor/hojjar i Sverige som når +300 km/h eller är jag helt fel ute?

Ska det gå så fort får det väl vara på allmän väg, där det är rakare än på bana om man ska brassa +300? Eller finns det banor som är så snabba?


PSBK tangerar 270 på Mantorp, och då är det om jag förstått rätt "verklig fart", vilket normalt diffar rätt mkt från mätarfart.

Sen är ju frågan hur kul det i sig är att färdas i 250+??? Att ställa sig på bromsen i hög fart, lägga ned max i hög fart osv är en sak.. Men farten i sig?
 
Alla är vi nog olika.. för mig personligen är inte farten i sig speciellt viktig.. men jag har en bekant som så sent som för en vecka sen sa att han var sugen på sporthoj "för att kunna köra i 250"..

Nu är jag förvisso en glad amatör, men det duger ganska bra att kunna dra på lite ibland på nån depåraka, men sen mer eller mindre puttra runt.. det jag gillar är kurvorna, speciellt på bana där det svänger lite mer.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Sen är ju frågan hur kul det i sig är att färdas i 250+??? Att ställa sig på bromsen i hög fart, lägga ned max i hög fart osv är en sak.. Men farten i sig?

Säg det till dom som kör dragracing ;)
 
Säg det till dom som kör dragracing ;)

De tycker inte heller att det är så jävla spännande med hög fart. De är nog mer inne på hård acceleration. På samma sätt som jag gillar att bromsa från 180-80 vilket förutsätter att det GÅR i 180.. men jag har inget för att åka i 180 i sig.

Väldig skillnad,
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top