Bana i Stockholm!!

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Sitter här och läser alla kommentarer om att det inte finns nån bana att köra på i Stockholm. Om vi leker med tanken att en byggherre, SMC och ett antal sponsorer kom till dig och frågade: "Var vill du att banan ska ligga?", vad skulle du svara då?

Mitt förslag är på en åker i utkanten av Täby.
 

Bifogat

  • täby---Google-Maps.jpg
    täby---Google-Maps.jpg
    60.1 KB · Visningar: 163
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Enköping/uppsala...

det ligger mittemellan linköping och karlskoga och är nästan det enda alternativen för att det ska vara realistiskt.. Djurgården hade ju varit grymt annars, men föga troligt!
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Täby vore ju kalas!!
Men...
Har dom problem i Enköping där dom försöker på ett gammalt övningsfält me en soptipp som närmsta granne pga av bullerstörning..
Hur ska man då motivera Täby me en massa Krösusvillor i närheten!!:va

Enköping/uppsala...

det ligger mittemellan linköping och karlskoga

Vad hade du i geografi?? :confused:
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris


Vad hade du i geografi?? :confused:

Enköping - Karlskoga, 171 km, restid 1,43 h
Enköping - Linköping, 249 km, restid 2, 21 h
Stockholm - Enköping, 73 km, 0, 44 h
Stockholm - Linköping, 200 km, 1,46 h
Stockholm - Karlskoga, 242 km, 2,19 h

Iom att det är helt orealistiskt att ens tänka på en bana närmare sthlm, och att söderut närmar sig nyköping om inte ännu längre söderut så är det det mest "mittemellan" man kommer. Norr om Uppsala är också ett alternativ, men det blir längre från stan!

Vad hade du i fysik?
 
Last edited:

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Enköping - Karlskoga, 171 km, restid 1,43 h
Enköping - Linköping, 249 km, restid 2, 21 h
Stockholm - Enköping, 73 km, 0, 44 h
Stockholm - Linköping, 200 km, 1,46 h
Stockholm - Karlskoga, 242 km, 2,19 h

Iom att det är helt orealistiskt att ens tänka på en bana närmare sthlm, och att söderut närmar sig nyköping om inte ännu längre söderut så är det det mest "mittemellan" man kommer. Norr om Uppsala är också ett alternativ, men det blir längre från stan!

Vad hade du i fysik?

Jaja du tänker så..
Tänkte annars att Linköping och Karlskoga ligger väl nästan på samma breddgrad, och Enköping/Uppsala en bit norrut därifrån sett!
Hade lite svårt o få in de "mittemellan" !
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Täby vore ju kalas!!
Men...
Har dom problem i Enköping där dom försöker på ett gammalt övningsfält me en soptipp som närmsta granne pga av bullerstörning..
Hur ska man då motivera Täby me en massa Krösusvillor i närheten!!:va

Arninge är ju helt tomt på kvällarna. Förutom COOP då men jag tror inte dom skulle störas...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur höga måste bullerplank egentligen bli för att göra verklig nytta? Om man skulle bygga dem 6-7 meter borde ju inte mkt finnas kvar när det tryckt sig över. 105dB och tidsrestriktioner för de maskiner som låter värst så borde man ju komma förbi mkt med det där.. Ytan är en fråga, ljudet den största!

Att bygga i Täby känns dock inte realistiskt, markpriserna är för höga och stadsplaneringskontoret skulle aldrig släppa den till något som inte gick att riva inom viss tid till förmån för bostadsbyggen!
 

Kontorsråttan

Fastkedjad vid skrivbordet
Gick med
22 May 2007
Ort
Årsta
Hoj
Daytona 675
Under Arlandas inflygning. Med ett plan som startar/landar varannan minut finns det bara en massa tomma hus som det står luftfartsverket på. Ingen jävel skulle höra skillnaden på en plast-Gixxer med trasigt avgassystem eller en 747'a på lite håll. Bra vägar dit gör att man inte behöver störa lokalbefolkningen på väg till/från banan. Ligger hyfsat nära Sthlm/Uppsala/Enköping. Ambulanser o jox i närheten.

Sätt igång o bygg :)

/Roland
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Nån stans utanför Södertälje vore klockrent.Först tar man bulten dit och kör ett par timmar, sen cruisar man bulten hem igen.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Sitter här och läser alla kommentarer om att det inte finns nån bana att köra på i Stockholm.
Jag tycker faktiskt inte närheten till banor är det stora problemet. Problemet för mig är att man inte får köra på banorna som redan finns. Är det en solig lördag vill jag kunna åka och lägga kanske 20 varv och sedan dra vidare.

Men istället så ska man tvingas vara vid banan kl.09.00 (orka en ledig dag!) och betala dyrt för en heldag. Givetvis ska man boka in sig flera månader i förväg...

Att jag har 30 mil ToR till Mantorp är faktiskt mitt minsta bekymmer, det är bara kul att blåsa på några mil motorväg ibland.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Under Arlandas inflygning.
/Roland

Sant.. Bullerproblemet är ju obefintligt. Likaså bygglovsfrågan, inge vill ju bo där ändå.. frågan är ju vad luftfartverkets reglemente säger om aktivitet i det området då det kanske är så att det anses som ett riskområde för krascher och sånt. Å andra sidan är det vad jag förstått jälöigt ovanligt med flygolyckor just under den fasen, så det kanske inte är så farligt..

Ps. Borde ingen ha tänkt på det och fått ett blankt nej redan eftersom det inte kommit till debatt?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Sturup Raceway ligger också i närheten (läs: precis intill) av en flygplats men det är bullerrestriktioner där ändå.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Under Arlandas inflygning. Med ett plan som startar/landar varannan minut finns det bara en massa tomma hus som det står luftfartsverket på. Ingen jävel skulle höra skillnaden på en plast-Gixxer med trasigt avgassystem eller en 747'a på lite håll. Bra vägar dit gör att man inte behöver störa lokalbefolkningen på väg till/från banan. Ligger hyfsat nära Sthlm/Uppsala/Enköping. Ambulanser o jox i närheten.

Sätt igång o bygg :)

/Roland

Där ringde de boende polisen så sent som för två veckor sedan när det busades enduro i slingorna. De klagade på .. "motorbuller". Förmodligen hade de bara sett hojarna o blivit irriterad "bara för att".
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har körts rätt friskt i skogarna runt Arlanda med endurohojar och polisen har varit runt en massa och är väl på fortfarande vad jag förstått det som. De (få) boende i närheten är rätt friska på att klaga och jag tror dessvärre de inte skulle vara tysta om det byggdes en bana i närheten.
Ett tänkbart problem är att det krävs rätt stor "sammanhängande" yta, vilket inte arlanda kan erbjuda vad jag vet. Finns stora ytor, ja, men mycket bebyggelse i form av motorvägar, vanliga vägar, parkeringar, sandtag, och annat gör att området inte blir så sammanhängande. Passar utmärkt till enduro, men roadracing där det helst ska finnas någon läktare med utsikt över hela banan gör det svårt.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Helt seriöst!

Hur många försök har gjorts att få till stånd en motorbana i Stockholm.
Tullinge, Boende klagar..
Uppåt Roslagen är det väl på gång nåt försök.

Att komma med förslag på en plats för en motorbana är väl det enklaste..
JAg skulle tycka att en bana här i Västerhaninge skulle funka bra..
Någonstans på militärens marker vid Berga.

Jag ser ju vad som händer runt Högsta banan i Haninge,
Enduro, Cross, Terräng, och folkrace banor.
Grannarna gnäller jämt..
Hur många är dom så.. 3 - 4 stycken.
Om jag inte är helt fel informerad så har Haninge MK fortfarande banan på dispans. Så redan i den tanken möter man motstånd.

Jag vet inte vad SvMC gör på den här punkten, men något säger mig att man arbetar med det.

Jag började läsa tråden tidigare i dag, log lite.. och släppte det.. trodde jag.
Men!! Ändå har det gått och grott lite..
Små frågor som dyker upp.
Jag tror att om man skall vinna politisk framgång med en bana så måste det finnas ett kommersiellt syfte för kommunen.
Man kan inte sälja trafiksäkerhet, skoj för en kategori människor o.s.v

Man kan inte heller komma med förslag på plats, mark..

Projektet måste byggas upp obereoende av plats.
En affärsplan måste på plats.
En handlingsplan, sponsorer, godkännande från motorsportförbundet, deras "välsignelse"
Vissa garantier från större tävlingsarrangörer. STCC, SLC, O.S.V
Man måste påvisa vinsterna kommersiellt för kommunen som fattar godännande beslut, man behöver komma i kontakt med markägare som är intresserade av att delta.
Man måste kunna visa på investeringsvinster.

Kort sagt behöver man ha ett företag bakom sig som kan projektera det hela.

När det finns på plats.
Då åker man runt till kommunerna och säljer konceptet.
Någon kommun kan säkert tänkas vara intresserad.

Innan det finns så kommer ingen att ens överväga att godkänna en motorbana i Stockholm..
 

Ingeli64

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2005
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S
Helt seriöst!

Hur många försök har gjorts att få till stånd en motorbana i Stockholm.
Tullinge, Boende klagar..
Uppåt Roslagen är det väl på gång nåt försök.

Att komma med förslag på en plats för en motorbana är väl det enklaste..
JAg skulle tycka att en bana här i Västerhaninge skulle funka bra..
Någonstans på militärens marker vid Berga.

Jag ser ju vad som händer runt Högsta banan i Haninge,
Enduro, Cross, Terräng, och folkrace banor.
Grannarna gnäller jämt..
Hur många är dom så.. 3 - 4 stycken.
Om jag inte är helt fel informerad så har Haninge MK fortfarande banan på dispans. Så redan i den tanken möter man motstånd.

Jag vet inte vad SvMC gör på den här punkten, men något säger mig att man arbetar med det.

Jag började läsa tråden tidigare i dag, log lite.. och släppte det.. trodde jag.
Men!! Ändå har det gått och grott lite..
Små frågor som dyker upp.
Jag tror att om man skall vinna politisk framgång med en bana så måste det finnas ett kommersiellt syfte för kommunen.
Man kan inte sälja trafiksäkerhet, skoj för en kategori människor o.s.v

Man kan inte heller komma med förslag på plats, mark..

Projektet måste byggas upp obereoende av plats.
En affärsplan måste på plats.
En handlingsplan, sponsorer, godkännande från motorsportförbundet, deras "välsignelse"
Vissa garantier från större tävlingsarrangörer. STCC, SLC, O.S.V
Man måste påvisa vinsterna kommersiellt för kommunen som fattar godännande beslut, man behöver komma i kontakt med markägare som är intresserade av att delta.
Man måste kunna visa på investeringsvinster.

Kort sagt behöver man ha ett företag bakom sig som kan projektera det hela.

När det finns på plats.
Då åker man runt till kommunerna och säljer konceptet.
Någon kommun kan säkert tänkas vara intresserad.

Innan det finns så kommer ingen att ens överväga att godkänna en motorbana i Stockholm..

Helt riktigt där Snigeln....MEN vad jag har erfarat så har sådana planer funnits/finns..Platsen va uppe vid Arlanda,MEN det va någon granne, typ ett par mil bort som inte gillade motorbullret.
Samma sak även vid Barkarby,Där dom tillochmed mätte upp buller och hör och häpna...Motorvägen va högre decibell än va det skulle vara med en motorbana..MEN liktförbannat så blev det avslag.
Så jag personligen tror att det bara är så som att vi får fortsätta våldföra oss på Bogan och Bulten.
Politikerna vill INTE ha någon motorbana i Stockholm

//Valrog
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top